{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.847 visninger | Oprettet:

Room Analyzer Phase Tweak {{forumTopicSubject}}

Fremviser her eksempel på hvad man kan bruge XTZ Room Analyzer kittet til. Til dem der ikke ved hvad det er:
http://www.xtzsound.eu/en/products/measurements/room-analyzer-ii-pro#.USqPjMh7yUk

I dag har jeg fjernet en halvstor peak/rumresonans som jeg havde ved 47-48hz. Og alt hvad jeg gjorde var og ændre i receiverens "speaker distance" menu. Efter receiverens auto rumkalibrering stod afstanden til subwooferen til 2.00m. Dette ændrede jeg til 4.00m, og kunne se en tydelig forbedring i respons kurven. Efter lidt tid endte jeg op med 3.75m som værende det der gav det bedste resultat.

Den blå kurve er før kalibreringen, og den grønne er efter kalibreringen.
Som der ses på billedet forsvandt den store pukkel ved 47-48hz, men nok vigtigst af alt, når jeg kigger i tidsdomænet(det lille eksempel oppe i højre hjørne), er alt rumklang fra 25-80hz forkortet med ca. 20 millisekunder, pga den mindre tidsforsinkelse mellem subs og fronter. Alt i alt betyder det renere, strammere og mere præcis bas, JA TAK smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Room Analyzer Phase Tweak
  • #1   25. feb 2013 Har lige testet den nye og den gamle lydprofil op mod hinanden i diverse numre. Forskellen er meget større end jeg havde forventet. Nu kan jeg skrue mine subs 3-5db højere op end før, og i stedet for at bassen bare bliver mere buldrende, banker den bare hårdere i brystet nu. Det er så lækkert det her!

• #3   25. feb 2013 Jamen den skal jeg da nok pakke ned til turen smiley Altid sjovt og måle på andre folks setup, og se om man kan hente lidt hist og pist.
    Har også hjulpet en kammerat med hans Pioneer LX-60, han blev ovenud tilfreds. Men nu skal jeg også ned og lave dette tweak ved hans sub, da jeg først fandt ud af og lave dette her for nyligt.

Dog tror jeg bas problemerne er noget mindre hos dig, pga bedre akustik, XT32 og fordi du kører med bass management på alle dine Clarity.

• #6   25. feb 2013 Jesper

Det lyder da ikke så tovligt, må se om jeg kan finde tiden til det smiley

André

Den skal bare tilsluttes en computer med USB, og så ind i en indgang på receiveren via Phono/RCA.

• #7   25. feb 2013 Thomas.

Ja når du alligevel skal her over ;0)

Når jeg kører setup, siger den at Sub står 7m væk.. Ja det ville i såfald være inde i soveværelset hehe.. Jeg Skriver den selv ned til 1,5m efterfølgende, men det ku da være fedt at se forskellen, og evt. Se forskel på brugen af de basstraps jeg har lavet :0)

• #9   25. feb 2013 Rene

Hehe jamen det kan vi da fint presse ind. Så ordner vi dit om eftermiddagen, og så kan vi tage over til Jesper til aftensmad smiley

7m lyder da til og være helt ude i hampen. Tror generelt ikke, at det er særlig tit auto kalibreringerne rammer den timing helt perfekt. Og man kan heller ikke regne med det er perfekt selvom man har brugt et målebånd, da der også er en vis forsinkelse i sub'ens forstærker osv. Og ja effekten af dine basstraps kunne jeg også godt tænke mig og se.

• #10   25. feb 2013 André

Det kan du sagtens, det er en fin lille manual med smiley I øvrigt skal jeg nok være behjælpelig hvis du skulle få brug for assistance. Men så ender det jo bare med du overtager mine kunder smiley

• #12   25. feb 2013 Det lyder sku godt. Det bliver tidligst engang i maj, da jeg lige pt er på kursus, hvor der skal læses en del.

• #14   25. feb 2013 Jeps. Det var der jeg købte min.

• #15   25. feb 2013 Du skal nok også have fat i en y-splitter:
    http://www.av-connection.dk/?PGr=3560&ML=417

Ellers kan du kun måle en højttaler af gangen, hvilket ikke er optimalt da du så ikke vil opdage "phase cancellations".

• #18   25. feb 2013 Altså nu har jeg desværre overhovedet ikke forstand på dit B&O system. Men fra room analyzer lydkortet kommer der kun en enkelt RCA, dvs et mono testsignal. Dette skal du have tilsluttet din forforstærker(dit fjernsyn går jeg ud fra). Og for at få testsignaler ud af begge fronter samtidigt, skal du jo have en y splitter på, således du kan køre testsignalerne ind i både højre & venstre kanal.

• #20   25. feb 2013 Lyder cool Thomas.. Så må jeg se om jeg ikke har nogle kolde belgiske øl på lager den dag.. Ja jeg har det jo med at drikke dem ;0)

Prøvede lige at rode med http://www.hometheatershack.com/roomeq/
    Men jeg har kun en audyssey Mike, og så den interne i laptop. Sikkert ikke holdbart..

Jeg kan ikke udelukke at jeg ikke selv køber et XTZ Room Analyzer kit inden maj, men lad os se på det :0)

• #21   25. feb 2013 Vil lige tilføje at min Sub står lidt tosset.. Har ikke plads til den i fronten, så den står mellem sofaerne, og "skyder" direkte ind i den ene sofa med 20cm afstand til sofaen. Men nu det er en Sub, tænker jeg at det ikke gør noget.. Jeg har pt ikke mulighed for at stille den anderledes.

Men jo det ku være sjovt at lave en måling med og uden basstraps. De er nemme at pille ned fra væggen.

• #22   25. feb 2013 André

Nej hvis du køber en Lyngdorf, tror jeg heller ikke du har ret meget og bruge XTZ kittet til.

René

Ja de belgiske øl har jeg også svært ved og lade stå, når de først er kommet på køl smiley
    REW har jeg ikke leget med, men det skulle kunne en del flere tricks end XTZ kittet. Tror også det går hen og bliver en smule kompliceret. Men det tænkte jeg også inden jeg købte XTZ kittet. Og nu har jeg allerede haft masser af glæde af det. Det er bare et spørgsmål om og eksperimentere og læse en masse på nettet smiley Men ja en bedre mikrofon ville sikkert være en god ide!

Og selvom din sub står hvor den står er jeg sikker på, at ovenstående "phase tweak" vil få den bedre integreret i lydbilledet. Det med at bassen fra fronter og sub lander samtidigt i sweetspot, giver en helt utrolig slagkraft, ja nærmest "hug" i maven.

• #23   25. feb 2013 Årgh hvad, dit anlæg er sku kommet på forsiden! Så er du kommet i top 3 smiley

• #25   25. feb 2013 Thomas.

Ja det ville være fedt at se hvordan det ser ud, og hvor godt marantz'en klarer jobbet..

#3 på galleriet.. Ja det må du nok sige.. Havde ikke lige spottet det.. men "Løkken" varer jo sjældent længe ;0)

Et lille billed af min belgisk bryg..

profilbillede
  • #27   25. feb 2013 Ja det er dælme en fin samling du har dig der! Elsker Leffe smiley

• #28   25. feb 2013 Det er hvad der står i fodenden af sengen :0) så kan man Lige nappe en morgen bajer.. (Not) hehe

Jeg må gå til bekendelse.. Der er tyndet noget ud i specialiteterne siden billedet blev taget i sommers..
    Nu er det primært store leffe brun og lidt blandet belgisk, lidt polsk og så lidt dele bajer (carls special) ;0)

Alle gange er øllen slæbt hjem i min fiat 5oo.. Den sjoveste tur var nok fra Bruxelles :0) den sank i bund ved samtlige vej bump, eller større ujævnheder..
    Havde 192 flasker med fra Bruxelles + fruen og bagage til 14dages ferie..

Nå men et sidste billed af samlingen som den står nu..

profilbillede
  • #29   25. feb 2013 Haha. Ja det har jeg også prøvet i BMW'en, på vej hjem fra Tyskland, og bare den mindste ujævnhed på motorvejen gik mine lidt brede sommerdæk på inderskærmen. Så er er der sku langt hjem!

• #31   26. feb 2013 Ja altså leffe blond og brun. De hitter.
    Så er den blå chimay (lidt stærk)
    Westmalle dubbel (næsten uden kulsyre) men det er lidt et temperament spørgsmål. Hvis man tager på den tatoveret enke i boltens gård, så kan man smage det meste..
    Min favorit er nok St. Bernardus 8 Prior

Ellers er der special forretningerne.. Eks
    http://www.belgiskbryg.dk/
    http://www.den-belgiske-olmand.dk/
    http://belgisk-oel.dk/vores-udvalg.html
    Og mange mange flere :0)

Kommentér på:
Room Analyzer Phase Tweak

Annonce