Det er umuligt ikke
at lægge mærke til den store udvikling, som er sket i de sidste mange år, og
som fortsat er i fuld gang, når man tænker på digitalisering. Det gælder stort
set i alle aspekter af vores liv, at vi får nye og hidtil usete muligheder, som
vi skal forsøge at forholde os til. Denne artikel kigger lidt nærmere på,
hvordan man også udnytter disse muligheder.
Det er nemlig ikke nødvendigvis en selvfølge, at man bare
integrerer alle de nye ting, som konstant er på spil, når man taler om digitaliseringen.
Sommetider er det da også nødvendigt at prioritere og fravælge nogle ting i
virksomheden, selvom man selvfølgelig gerne vil have mulighed for at opnå de
bedst mulige resultater.
Det sker blandt andet ved, at man er åben over for nye
opfindelser og muligheder, som gør tingene lettere, mere effektive og
billigere. Men det handler også om, at man formår at acceptere, at man ikke kan
bruge alting samtidig, og at nogle ting selvfølgelig er mere relevante end
andre.
Nemmere registrering
Har man en virksomhed, hvor det vil kunne betale sig at lave
en masse ting elektronisk frem for fysisk, så kan man overveje at kigge på
mulighederne for at finde digitale løsninger til registrering. Det kan
eksempelvis foregå gennem apps, som gør en masse af disse processer nemmere og
mere overskuelige. Det kan handle om, at man registrerer fremmøder, økonomiske
forhold, timeantal og mange andre ting, og det kan være et yderst effektivt
redskab mange steder.
Vil du kunne registrere ting endnu nemmere i virksomheden? Læs
mere på www.kala.dk/.
Den intelligente business
Der tales i dag rigtig meget om Business Intelligence, også
kaldet BI. Det er en række systemer, som gør en masse processer langt mere
effektive i virksomheder, og som gør det muligt at få ny viden på områder, som
før var uoverskuelige. Når man taler om ”big data”, er det svært at håndtere
manuelt, og derfor har man disse systemer, som kan overskueliggøre tingene.
Det kan eksempelvis handle om, at man gerne vil have et større
kendskab til områder i sin virksomhed. Måske har man brug for at vide, hvilke
områder der skal forbedres, eller hvordan kundegrupperne ser ud. Med BI er der
masser af muligheder, men der er samtidig også overflåd af systemer, og det er
langtfra alle, som vil være relevante i alle virksomheder. Derfor handler det
om at sætte sig ind i, hvilke programmer man vil have mest gavn af.
Forstå de sociale platforme
Når man taler om sociale medier, handler det ikke længere
kun om at være til stede for en virksomhed. Det handler i måske endnu højere
grad også om at forstå, hvordan mekanismerne fungerer, og hvordan man agerer
bedst og mest hensigtsmæssigt. Der er rigtig meget idé i at have en klar
strategi, som er gennemarbejdet, hvis man vil lykkes på sociale platforme, og
her handler det selvfølgelig rigtig meget om, at man formår at have et stærkt
grundlag for det, man gør.