Hifi brands der sætter bæredygtighed før billige prise...

Hifi brands der sætter bæredygtighed før billige prise...

10. feb 2020

Dette er sponsoreret indhold

Der er flere og flere danskere, der sætter bæredygtighed for billige priser, når de shopper elektronik i dag. Meget af det elektronik, der i dag findes på markedet, produceres i fjernøsten og påvirker miljøet i høj grad. Computere, højtalere, iPhones og mange andre elektronikprodukter efterlader i dag et meget stort CO2-aftryk, når de bliver produceret og solgt. Foruden produktionsomkostningerne ved miljøet, giver det også meget stor udledning, når de mange producenter fragter produkterne til vesten for at blive solgt til marginale priser.


Det er en ond spiral, der er hård ved vores planet, men heldigvis er der brands, der går imod strømmen, og satser på en bæredygtig produktion fremfor at presse priserne ned af. En hurtigt tur på Google viser, at brands der sætter bæredygtighed højest (og i øvrigt har gjort deres søgemaskineoptimering ordentligt) har mere loyale kunder, end dem der blot vil have det billigste produkt. Derfor er der også store gevinster på lang sigt, ved at sætte bæredygtighed først. I denne artikel går vi i dybden med brands, der har sat bæredygtighed før skrapede profitter og fokuserer på kvalitet fremfor kvantitet. Læs med, hvis du vil have et større indblik i, hvordan nogle Hifi-brands er ved at ændre deres produktion radikalt for at tilgodese klimaet frem for profit.


Et ræs mod bunden og marginale profitter

Det er i denne branche i lang tid handlet om at sælge så mange produkter, så hurtigt så muligt. Det har gjort, at mange virksomheder ikke har taget højde for de potentielle skader på miljøet som disse produktioner har forårsaget. Det er blevet et ræs mod bunden, hvor mange kunder har gået efter den billigste pris, frem for det mest bæredygtige produkt. Det er marginalt, hvad der er at vinde på en strategi, hvor man presser prisen i bund, og udelukkende tjener marginale profitter pr. produkt. Der er ikke meget at tjene i de sidste led hos butikkerne, og derfor er det skidt for alle andre end forbrugerne, at man gør brug af denne strategi. I det lange løb, bør flere virksomheder satse på bæredygtig produktion frem for at deltage i dette ræs mod bunden på elektronikmarkedet.


House of Marley er blandt de mest bæredygtige brands

Der er dog også brands, der har taget bæredygtigheden til sig og har stor succes med det. Blandt andet har det amerikansk-jamaikanske Hifi-mærke House of Marley, der er skabt af efterkommere af musik-legenden Bob Marley vist vejen. Med deres linje af bæredygtige højtalere, høretelefoner og lignende, har de skabt sig en loyal kundebase og en bæredygtig levevej. Med produkter, der er lavet af bambus, genanvendelige materialer samt et initiativ til at klimakompensere den udledning produktion er skyld i, har House of Marley skabt en bæredygtig produktion. 


B&O kan vil også være med

Det er dog ikke kun House of Marley, der er med på klimavognen i Hifi-industrien. Også danske B&O har lavet flere initiativer til at omstille deres produktion til at være mere klimavenlig. Derfor er der en tendens til, at flere og flere Hifi-brands hopper med på den grønne omstilling og laver en bæredygtig produktion.



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Annonce