Dette er sponsoreret indhold
I Danmark er det de få, der sidder på elektronikmarkedet. Store elektronikgiganter presser priserne i bund, og det gør det svært for små butikker at overleve. Det er nemlig ikke alle, der har kapaciteten og ressourcerne til at konkurrere med de store varehuse og kæmpe butikker. Derfor undersøger vi i denne artikel markedssituationen på markedet for elektronik, og kommer med et par grunde til, hvorfor nogle små butikker kan klare sig mod selv de største elektronikgiganter i Danmark. Der er nemlig en del, der kan tage Davids kamp mod Goliat op, og klare sig fint i branchen selvom de presses fra alle vinde. Læs derfor med, hvis du er interesseret i konkurrencesituationen i elektronikbranchen.
Online marketing behøver ikke at være dyrt
En af de ting som de små virksomheder i elektronikbranchen gør særligt meget ud af, er online markedsføring. Søgemaskineoptimering, sociale medier og andre omkostningseffektive værktøjer, er en af de mest brugte strategier for de små virksomheder, der til dagligt må vende hver en krone i deres budgetter. Små webshops og butikker har ikke de fleste annoncekroner, og kan køre nyhedsspots på de mest sete TV-kanaler i bedste sendetider. Derfor skal der andre taktikker til, og flere discipliner i online marketing er ikke specielt dyrt. Derfor er online tilstedeværelse for at få målgruppernes opmærksom nødvendigt, hvis man skal have success som lille elektronikbutik. Det behøver ikke kræve det helt store markedsføringsbudget for at give de store giganter kamp til stregen og konkurrere på andre parametre, end blot hvem der kan tilbyde den billigste pris.
Bæredygtighed, service og kvalitet er afgørende
Der er også andre faktorer, der i er meget vigtige, hvis man vil bide skeer med de store drenge i branchen. Først og fremmest er service og know-how alt i branchen, og det er nødvendigt at kunderne føler sig tryg ved at handle hos en lille specialbutik frem for et kæmpestort varehus, der omsætter for flere millioner kroner. Hvis man leverer en service i verdensklasse og vejleder kunder på den rigtige måde, er der helt sikkert meget at vinde ved det. Det viser sig nemlig, at mange kunder er loyale til butikker, hvor de føler sig godt behandlet. Derfor kan man regne med tilbagevendende kunder, hvis man sætter service og ekspertise højest. Andre faktorer er, at man altid skal satse på kvalitet frem for kvantitet i denne branche, hvor kunderne køber for flere tusinde kroner. Hvis kvaliteten er i orden sikrer man også fremtidig tilfredshed hos sine kunder, der glædeligt vender tilbage. Derudover er der en hel del forbrugere, der er begyndt at vælge ud fra bæredygtighed, når de skal shoppe elektronik. Derfor er det vigtigt at tænke bæredygtighed ind i butikkens udvalg, så man kan tilgodese segmenter, som måske ikke går i elektronikbutikker.
Presser markedet og priserne nedad
Det handler altså om at få skabt sig en loyal kundebase, der ikke nødvendigvis sætter pris, men kvalitet og service som den vigtigste parameter. For som lille elektronikbutik har man ikke mulighed for skrue priserne ned under indkøbspriserne, som de store giganter har. Det er vigtigt, at man i stedet insisterer på andre parametre, når man skal slå de store elektronikgiganter.