{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.290 visninger | Oprettet:

bånd vs cones & PP vs SET. {{forumTopicSubject}}

når nu er jeg ved at have nået punkt 0. jeg har snart ingen Hifi tilbage, andet end det brass der bruges i garagen. filmen er dog ikke knækket, tænkte bare at jeg ville prøve at starte fra 0 igen.

jeg har mellem 10-20k til at købe en ny forstærker og nye HT. prisen er ikke så vigtig, bare det er godt.

nu er jeg jo blevt bidt af et galt rør, og jeg ved sagtme ikke hvilke slæde jeg skal købe, en ting er sikker dog, den skal have mere end 20W kl.a jeg er stadivæk ung. smiley

men har fundet frem til en FU13/813 rørforstærker med 2 x 45W triode kl.a singel ended rørforstærker m. direkte opvarmet rør, giver en mere synlig glød fra rørene. så de næsten skinner i mørke. problemet er at den så kører med 2000V på anoden, så jeg hverkan kan, eller vil begynde at rode med den, det sku lige farligt nok, og jeg har slet ikke værktøjet til det. men jeg har aldrig hørt en singel ended rørforstærker, så ved ikke om det er det værd.

for til samme pris kan jeg få en Push pull kt88 forstærker, som jeg så har udstyret til at kamp modde hvis lysten er til det.

men som alle siger, en SET forstærker spiller bare bedere, men hva med en PP forstærker der er ordentligt moddet med kvalitet komponenter ? hvordan performer de normalt op i mod en kraftig SET forstærker ? jeg har aldrig hørt sådan før.

styrken er CA det samme. altså 40-45W triode. men enten fra PP princip eller fra SET. jeg ved bare ikke hvilke jeg skal vælge.

og det samme med højttalerne, jeg har fået mulighed for at måle enhederne igennem så jeg kan lave et korrekt og liniært delefilter, og jeg har godt nok sidet og savlet lidt over bånd enheder.
men deres følsomhed er ikke den stærke side, så ved ikke om man skulle gå andre veje. ?

nogle der har nogle spændende bud ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bånd vs cones & PP vs SET.
  • #1   27. apr 2009 jaja. men efter at have prøvet at køre EL34 i triode på den sorte MA, så må jeg sige, der er noget om det der triode, det lydder magisk.

• #2   27. apr 2009 hmm. jamen altså det var jo kun på den sølvfarvet slæde at triode var ubrugligt. på den sorte virkede det rigtigt godt. mere blød og mere magisk i diskanten. pentode gav dog mere attack og dynamik.

men nu er det ikk et spørgsmål omkring triode og pentode. det er jo lige til at skifte rundt på, men nu er det mere om det skal være PP eller SET.

• #6   28. apr 2009 de der BKS 128 der, de er da vist ikke at kimse af. 555mm langt melemtone bånd. wow.. men der er bare ikke bund nok. 4 x 6,5" er heller ikke nok. men jeg har virkligt savnet den fine lyd fra min gamle infinity kappa, jeg der er noget der siger mig, at deres fine luftige lyd, kommer fra deres bånd diskaten.

ja den er svær. jeg må lige forhøre mig anden steds, for der er nok ingen her der har nogle indvendinger hva angår PP og SET

• #7   28. apr 2009 men nicolaj. grunden til jeg vil have rør, er fodi jeg kan så tydligt høre forskellen fra transistor til rør. selv gode store transistor forstærker, de giver ikke den samme varme og luft til musikken. jeg har nu en Technisc med kobberlytter og OFC trafoer. og den spiller ik ½ så musikaksk som rør. selv min gamle sony ES den kunne heller ikke hamle på med rørene,

jeg sidder gerne og hører Jazz eller blues, og der skulle stemmerne og tråden gerne kravle helt under huden på en. og det kan en rørforstærker gøre. og så krødre det med bånd enheder, det må da give en transistens og varme i lyden som ikke kan samlignes med transistorer og cones. .

• #9   28. apr 2009 jow da. dem har jeg også kikket på, og på audio note og synthesis.

men dem jeg nævner som de 1. er nogle af de kræftigeste modeller der er. selv kan man få en rouge audio med 24 * kt88 rør og 200W rms kla. PP watt. men 24stk kt88 rør ? vi snakker over 10000kr kun i rør, når de endag skal skiftes. den SET jeg nævner med 813 / fu13 rør og også en af de stærkeste SET forstærkere man kan finde til en ordentligt og nemmeskelig pris, SET plejer gerne at have under 10W rms. men denne har 45W triode, med singel ended tranformator.

• #10   28. apr 2009 http://hi-end.on9mart.com/products/amplifiers/integ_amp/AI-AR-FU13/photo_03.jpg

her kan et billed ses at Fu-13 forstærkeren. så kan du måske forstå at den tiltaler mig en smule. jeg syntes godt nok det ser vild ud.

• #12   28. apr 2009 den er ikke lille, det er kun billedet der snyder. den vejer 28kg.

• #15   28. apr 2009
    jeg har prøvet med rør pre og effekt forstærkere. "en infigreret rørforstærker kan fungere som en effektforstærker hvis der skrues helt op for den ;-). og det resultat var ikke noget spec. da jeg pillede den fra og kørte intigreret, så lød det bedere.

men det er således at min USB DAC. faktisk fungerer som PREamp. via windows. du kan jo styre volumen på computeren.

men der skal være en volume knap på slæden, fordi windows lydinstillingerne bliver først implimenteret når PC er helt startet op. og den der forfærdelige windows lyd, bliver blæst af, inden at mine lydinstillinger når at bliver taget ibrug.

• #17   28. apr 2009 nej det ved jeg bestemt godt, og jeg fortrækker intigreret rørforstærker. " der er ikke rigtigt noget i intigredere rørforstærkere. det er ikke som transistorforstærkere. der sidder ingen forforstærker, der sidder et driver kredsløb og indgangs kredsløb. man kan ikke skrue op og ned for rør, de kører med fuld skrue hele tiden. det eneste der sådan set faktisk bliver justeret når man skruer op og ned for volumen, det er signalet der forlader indgangsrøret der bliver begrænset med en variabel modstand, altså volume potmeteret. så derfor er der ikke den samme forskel på rør som der er på transistor. forstås. du kan tage en røreffekt og sætte et potmeter ind ved signalrøret, og så har du lavet din effekt forstærker om til en intigreret rørforstærker.

omvendt, når du tager en intigreret rørforstæker, og skrue helt op for den, så den ingen modstand er på potmeteret. og den vil opføre sig en rør effekt-forstærker.

forskellen fra intigreret rørforstærker til røreffektblokke, er meget lille, det er kun ganske få komponenter der gør forskellen.

selv en rør effektblok, den skal også have indgangsrør og driverrør.
    men rørforstærkere har ikke forforstærkere som sådan. self kan man få en rør-for forstærker, men det eneste den sådan set gør, er at fungere som en buffer, hvorpå du kan justere det endelige signals styrke.

men om det forgår i en intigreret rørslæde via potmeteret , eller fra en rør Pre der skruer op og ned for signalet. det kan du ikke høre forskel på, men du kan bestemt høre forskel på om du smidet er extra kompoent ind i signalvejen, det vil altid berører signalet, og det kan ikke blive bedere end hva din CD afspiller leverer, det kan kun blive dårligere. så derfor, rør pre er faktisk overflødig på en rørforstærker. det slet ikke nødvendigt.

• #18   28. apr 2009 nu snakker vi altså rørforstærkere til menneske priser.

• #19   28. apr 2009 jo mere modstand du påfører signalet i den intigredere slæde, jo mindre headroom vil der være til stede. derfor kan man bruge en Rør pre, for så har du ikke en modstand hen over signalet driver rørene.

og så bruge en rør pre til at gøre signal justeringen. så man undgår tabt headroom ved lavt musik. men nu er det sådan at jeg kan justere signalet inden der overhovedet er blevet til analog lyd. og kan skrue op og ned og frem og tilbage. og på den måde kan jeg skrue helt op for min slæde, så der ikke går noget headroom tabt, men kan justere signalet inden det overhovedet rammer DAC og rørforstærkeren. derfor vil jeg have en intigreret slæde, for den vil komme til at stå og spille som effektblok, " altså med fuld skrue" men når der er behov for det kan jeg så påføre extra modstand via volumepotmeteret, så den spiller lavere.
    f.eks når windows siger startop lyd, for der kan jeg som beskrevet ikke begrænse lyden fra DACen. for den er ikke startet op endnu.

• #20   28. apr 2009 ps. du vil nok slet lægge mærke til det tabte headroom, fordi en CD afspillers headroom og dynamisk loft er ikke højt. derimod en pladeafspiller som har 5 gange mere headroom, der vil du kunne høre forskel på om variabel pot mdostand. eller en rør pre.

men i mit tilfælde er det jo totalt lige gyldigt, for jeg ejer ikke en plade. men skulle jeg endag få lysten til plader, så kan jeg bygge en rørpre kun til den.

Kommentér på:
bånd vs cones & PP vs SET.

Annonce