Cambridge DacMagic + PS3? {{forumTopicSubject}}
Jeg har pt. et surround setup, men har på grund af flere ting besluttet mig for at prøve stereo i stedet.
Jeg har dog ikke nogen CD afspiller, eller DVD afspiller for den sags skyld, som vil fungere godt med en lækker stereo forstærker. Desuden har jeg ikke nogen imponerende CD samling, da jeg næsten altid har været vant til at spille musik fra min computer (TDC Play er en fremragende ting). I øjeblikket bruger jeg min PS3 til at streame musik.
Derfor overvejer jeg hvilket slags resultat man vil kunne få med en PS3, koblet på en Cambridge DacMagic (eller eventuelle andre alternativer), og så videre til en stereoforstærker?
Hvis jeg lagrer de CD'er jeg har i bedst mulige kvalitet på PS3'en, burde resultatet så ikke blev ret godt?
Det skal måske siges, at de forstærkere jeg overvejer er i 5-6000 kroner klassen, og at den vil skulle spille sammen med et sæt Dali Evidence 470.
Til sidst, men ikke mindst, vil man også kunne opnå et okay resultatet ved at koble en Apple Airport Express på anlægget, via en DacMagic? Godt nok vil det jo være mp3 filer i tvivlsom kvalitet, men jeg har da en idé om at det stadigvæk vil være bedre, i forhold til at koble Airport Express'en direkte på anlægget?
Jeg håber på nogle kloger hoveder, der kan komme med lidt guldkorn
På forhånd tak!
apr 2006
Følger: 1 Emner: 26 Svar: 64
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.327
brug dine penge på en ordentlig brugt cd afspiller i stedet
aug 2005
Følger: 19 Følgere: 18 AV-enheder: 1 Emner: 37 Svar: 1.043
(bruger optisk kabel)
Og så sammenligner min gamle JVC dvd-afspiller, med PS3.
Så taber PS3.....
Så ville også selv købe en CD-afspiller ved siden af
jan 2007
Følger: 19 Følgere: 17 AV-enheder: 10 Emner: 33 Svar: 1.023
Vi kan hurtigt blive enig om en ting.. CD / MP3 er optaget i 16Bit.. hverken mere eller mindre.
Nu taler vi musik og ikke blu.ray og den slags. Selv om nok de fleste bluray nok også er optaget i 16bit.. men uvæsnligt her..
din CDafspiller / PS3 / PC vil når du afspiller skive og mp3 aflæse et 16bit signal. Ergo der er ingen forskel på om den ene eller anden afspiller det digital medie. " kvaliteten af det digital medie der bliver afspiller er derimod vigtigt. "
Du kan sagtens køb dig en DAC. jeg kan garantere dig at en god extern dac vil give dig et smil på munden.
at en oplver at hans Dac i han forstærker er bedere end han dac i sin JVC dvd afspiller har intet med dette her af gøre.. " at han kan høre forskel må være noget indbilsk. for signalet er 16bit 44Khz, ikke mere ikke mindre. der er ingen forskel om det kommer fra Hans eller Grete, det er nøjagtigt samme digitale signal.
Du vil gerne afspille et digital medie og have en der kan omforme det til analog lyd. Indbyggede Dacs i DVD afspillere, CD afspillere, PS3, Pcer, CDafspillere og forsærkere er Skrabede DAcs, det er DAcs der er bygget op billigst muligt. nok kan der så stå, 24bit / 192KHZ DAC og bla bla rend mig i numsen.
Det totalt ligeudigt da CD og mp3 kun forfindes i 16bit.. mange tror at de kan høre at 24bit lydder bedere, men det er snyd, self kan en 24bit DAC lydde godt, og også bedere end en lorte 16bit indbyggede dac. men den 24bit/192khz dac de så synes at kunne høre lydder åh så godt, den bearbejder faktisk et 16bit signal. men den laver om på signal på en negativ måde så lyden ikke bliver som det var ment. nogle kan indbilsk tro at det lydder bedere.. men hvis de så ellers havde haft en ordentligt 16bit DAC ville de hurtigt sande at det ikke lydder bedere, det lyder anderledes men det lydder ikke som det var optaget fra start af.
men jeg kan bestemt også godt love dig for en 16BIT no-oversampling 8 x 1541TDA DAC kan lydde godt. den kan lydde så fedt så en 24bit / 192Khz dac bliver til grin.
køb du dig bare en DAC og sæt den til din PS3 via COAX ledning. ikke brug lazer, der er for mange digital til lazer convertere i signalvejen. det er kun godt på lange afstande. hold dig til COAX på kort afstand. eller USB op til 3 meter, hvis der ellers er USB reciver i den externe DAC. ( usb = 16bit / 44Khz..)
kort fortalt. en extern DAC vil gøre underværker iflrhold til de indbyggere DACs du har i dine vanlige komponenter.. men tro nu ikke en DAC til 800kr kan gøre underværker.. smid et par 1000kr på bordet og køb en brugt extern DAC, og du får en dac der vil frem i skoene. så din ellers pænt dyre CDafspiller får røde øre..
jan 2007
HOV. i den externe Dac der sidder nu ligepludslig Wima, MKP, polyester, Gale, Muse FG komponenter, niose blockeres og andre fancy komponenter samt guld belagt print og en eller 2 egne store strømforsyning, med måske lige pludslig 6 regulerede strømforsyninger med overstørrelse pressisions komponenter.
istedet for i din std CDasfpiller sidder et kredsløb på hovedkortet på størrelse med et kreditkort fuldt med små sorte gedelorte elekrolytter og SMD komponenter samt LM317 regulatorer og IRF510 og LM7805 og 07. og det er ikke lydmæssige gode komponenter at bruge !!!
Der meget meget stor forskel. og lyden er der efter. Køb det Køb det.. du bliver ikke skuffet.
jan 2007
så bør du kraftigt overveje at prøve en rørforstærker. en EL34 pushpull rørforstærker på en god Dac ville øjeblikligt feje benene væk under dig.
tro mig. Det er virklig musikalsk ørenguff.
.
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Men til trods for det, så har jeg faktisk ganske udemærkede erfaringer med min egen PS3. (Men ved at der kan være stor forskel på de forskellige hardware revisioner!)
PS3'en har bla. en ganske fin software upsamling, til netop cd afspilning.
>> Jesper
PS3 understøtter rent faktisk USB Audio Device standarden, men desværre kun i forbindelse med kommunikation ala. headsets osv. Så ingen musik igennem USB!
>> Rasmus
Fordelen ved DAC magic, er netop at den upsampler, og laver intelligent kompensation for det lavt opløste signal. Og jeg kan kun skrive under på at, det virker! Hvis man slår det til og fra, så lyder det helt bogstavelig talt som om, der sand i maskineriet, når det kører lige igennem (DAC magic upsampler dog hele tiden, uden mulighed for at slå til og fra) DAC Magic er dog det mest simple apparat fra Cambridge der gør det, og den upsampler eks. kun til 96khz. Hvor eks. 740c og 840c afspillerne upsampler til 384khz.
Der findes en rigtig fin whitepaper på deres hjemmeside, som beskriver teknologien i semi tekniske detaljer. (link fjernet)
Men udover det, så benytter mange af de aller fineste afspillere og DAC's på markedet, også upsampling til at gøre lyden bedre, end den oprindelig var.
Det er manipulation, det kommer man ikke uden om. Jeg har siddet og slået til og fra i ét væk, og jeg foretrækker uden tvivl, det upsamplede signal. Der kommer så meget mere ro og mørkere baggrund på, og det lyder meget bedre for ørene, i stedet for den grovkornede "vinkelsliber" lyd, man ellers er vandt til
Og der er selvfølgelig også mega forskel på upsampling teknikkerne, så man kan jo ikke bare skære dem aller over en kam. Men læs whitepaperen, den er faktisk meget god
aug 2005
HOV HOV.........du har læst forkert
jeg har IKKEm sagt:
"at en oplver at hans Dac i han forstærker er bedere end han dac i sin JVC dvd afspiller har intet med dette her af gøre.. " at han kan høre forskel må være noget indbilsk."
Sagde derimod:
"Hvis jeg lader min forstærker om DAC delen
(bruger optisk kabel)
Og så sammenligner min gamle JVC dvd-afspiller, med PS3.
Så taber PS3....."
ERGO....så kører jeg uden om DAC delen i både DVD og PS3...... for at kunne sammenligne.....(altså optisk signal fra BEGGE kilder)
apr 2006
Følger: 1 Emner: 26 Svar: 64
yo.:
Som jeg har forstået det, har du haft din PS3 og en DVD afspiller koblet på dit anlæg via et optisk kabel, så at din forstærker har forstået for konverteringen af signalet.
Du er så kommet til den konklusion at PS3'en var dårligere end din DVD-afspiller. Fair nok, jeg har ærlig talt heller ikke den store fidus til PS3'en, når det kommer til afspilning af CD'er :)).
- Men, er det ikke netop derfor jeg kunne overveje at koble en Dac Magic (eller andre eksterne DAC's) på anlægget, for at forbedre dette?
Jeg forventer langt fra et fantastisk resultat der kan tørre røv med en CD-afspiller i 5000 kroner klassen, men det må da stadigvæk være bedre end det PS3'en i sig selv leverer, og måske endda temmelig godt?
Det håbede jeg da i hvert fald på. Løsning ville være vældig praktisk, da jeg som sagt, ikke har en kæmpe CD-samling. Den samling jeg har, kan jeg í et snuptag lagre på min PS3, og så stadigvæk streame musik som jeg ofte gør.
Derudover vil jeg kunne koble min bærbare på Dac'en også i forbindelse med fest osv, når folk vil høre en hel masse forskellig musik osv.
jan 2007
Mica jeg kan ikke forstå at du siger 24bit opsampling dac er bedere end alm 16Bit når du afspiller. . du får jo ikke tilfølger mere data. du får kun 16bit 44khz og du kan ikke gøre det sigal bedere, du kan gentage de og gentage det og gentage det og så tilfølge den samme data flere gange. men ultimativt vil signalkvaliteten ikke blive bedere. du vil fordreje lyden væk fra oprindelsen af. og lyden fra min 16bit sigmaldelta burbrown DAC overhalede min Denon 1940 24bit/192khz Dvd afspiller med mange mange længde, var der noget der minde om en Vinkelsliver så var det min 3000kr Dvdafspiller og bestemt ikke min DAC.
måde Dacene bygget på gør self det hele... . men TDA1541A no overasmpling thats to way to go. det bliver også den type jeg skal prøve næste gang. for har læst og læst fra 1000 mennesker at det er den der lydder bedst.. tda 1541a er bedst. i ssamarbejde med en god "low jitterclock. som stort set alle har indbygget idag..
jun 2006
Hold lige oversampling og upsampling adskilt... Principielt kan det sammenlignes, men i praksis langt fra.
Oversampling foregår i selve DAC kredsen, som eks. sampler et signal 8x hurtigere, end det rent faktisk er. Det gøres eks. for at undgå aliasing. Det er dette som en non oversampling DAC ikke gør....
Upsampling der imod, er en opkonvertering af selve signalet. Det kan gøres på mange måder, men den intelligente måde, inkl. Q5 som cambridge benytter. Den analysere signalet, og ud fra det, danner mellemliggende samples.
Altså ikke bare indsætter middelværdier, imellem 2 samples. Men analysere hele kurven og der ud fra beregner de mest naturlige sample værdier. Sammen med en højere opløsning (24bit), så kan der jo dannes et langt finere signal.
Men det er også ekstremt svært at sammenligne to DAC's, hvis det er forskellige konstruktioner! For 90% af det man lytter til, og har mest indflydelse på lyden, det er udgangs trinnet, og evt. I/V konverteren. Som altså ikke er en direkte del af DAC'en
Men én ting er at bruge en 16bit DAC og så bruge en 24bit DAC, for mange 24bit DAC's kan sagtens køre 16bit Og præcisionen er ofte en hel del bedre på 24bit modellerne, end de er på 16bit!
Rent teknisk skal der en dynamic range på 98dB. til, for at få fuld udbytte af 16bit. Og en dynamic range på ikke mindre end 146dB. til, for at få fuldt udbytte af 24bit.
Sidstnævnte findes ikke........ (så man kan diskutere om 24bit er overkill?)
Eks. en af de aller mest præcise DAC's er BurrBrown pcm1794, med en D/R på kun 132dB.
Men det betyder jo også, at alle DAC's med en D/R på mere end 98dB. den vil kunne hive alle informationerne ud af et 16bit signal.
Google mener eks. at TDA1541A har en D/R på 86,5dB. (A vægtet (altså det som det menneskelige øre kan registrere))
Men lyd som beskrive musikalsk, og lyd som beskrives som præcis, har også altid tilhørt hver sin skole...
Med hensyn til jitter, så kan det godt være at, mange reklamere med low jitter og alt muligt.... Men det er sku sjældent bedre, end det altid har været! Man skal sku købe seriøst udstyr, før det ikke bare er 100ppm, eller 50ppm clock krystaller, der sidder i udstyret Og det skal da være endnu mere seriøst, før der er reclocking, og samplerate konverters (eks. upsampling)
Og man bliver ALDRIG fri for jitter, det kan simpelthen ikke lade sig gøre, uanset hvor kloge åge producenterne er!!!
jan 2007
men jeg ved godt opbygning af kredsløbet er mere vigtigt end lige precist hvilke chip der er brugt. en god chip i et dårligt kredsløb giver jo ikke super lyd.. jeg har bare læst rigtigt rigtigt mange gange. at TDA1541 uden oversampling giver den mest musikalske og ægte lydgengivelse af alle DA chips..
jeg ved selv hvor meget IVconvertere og OPA kredese har indflydelse på lyden, det ikke for sjov skyld at min I/V convertere alene koster 400kr stk. og 230kr pr stk for mine OPA kreds.
jeg har selv en PCM 1798 DA 24bit chip i min med en d/r på 122db mener jeg. men den er sat til at køre i 16bit med 8 X oversampling så signal skabes ved så høje frekvenser at fejl og andet uønsket gøres ved så høje frekvenser at det ikke høre når de er bliver filterer for støj over 20Khz " og skulle der så være en harskhed i lyden som jeg næppe tror er, så bliver lyden også lige blødgjort en extra tand med et 12at7 telefunken radiorør..
min reciver er en CD8416 og min usb reciver er en PMC2707.
Men prøv at læse om folks erfaring med TDA1541 det er en chip der vil frem i skoende hva angår musikalitet..
noget andet tror du at lave en re-clock af ens dac giver så meget som det siger ?
jun 2006
(men det kunne nok lige så godt, være fordi det er de bedste leadede komponenter... Folk er nok ikke så glade for at lodde smd, selvom det teknisk set er bedre på alle tænkelige måder.)
jan 2007
jun 2006
Langt den bedste kontakt til printet, korteste signalvej igennem benene. Og især at det er de mindste, komponenter, der kan monteres mest kompakt. Igen med kortest signalvej osv. osv.
Og eks. det gør det jo langt mere optimalt for afkoblingen, at man kan montere lokal afkoblingen, nærmest direkte på komponent benene (næsten På den måde undgår man yderligere ESR i print banerne, samt minimere printbanernes induktion, som sammen med afkoblingen uundgåeligt danner en uønsket svingningskreds.
jan 2007
men som en desideret leder kan de jo ikke være super gode lydmæssigt.
jun 2006
Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med,at der ikke findes dårlige smd komponenter, men mange af de fineste os-con kondensatorer osv. det er smd. og mange andre former for keramiske kondensatorer fås også som smd. samt super kompakte smd modstande osv.
Der er rigtig meget, der rent teoretisk taler for smd.
aug 2005
jan 2007
jan 2007
jan 2007
jun 2006
http://img1.pconline.com.cn/pconline/0711/12/1153611_inner.jpg Eksempel en Linn Klimax DS, er vel en DAC i den pebrede ende af skalaen...
jan 2007
men noget andet er, jeg tror nu ikke et SMD komponenter kan lydde som f.eks en olie kondensator fra Mundorf, eller en supreme fra Jantzen. eller en toroidal choke spole..
for det kan jo ikke kun være pga de leaded loddeben at de er så store.
men jeg kan godt forstille mig at SMD er pressisions elektronik af de lede type.. og self der er jo intet der hindre at en SMD kondensator skulle være viklet med sølvholdig film. eller på anden måde gjort super lækre..
men det er jo elektronik som vi almindelige mennesker ikke rigtigt kan bruge.. min 15W kolbe kan ihvertfald ikke lodde komponenter af. " har prøvet" og det gik ikke så godt. Måske er der også derfor at der stadivæk finde alment elektronik, da meget eletkronk stadivæk bliver samlet i hånden og ikke per automatik.
jun 2006
Jeg vil ikke påstå at der findes direkte modparter til den slags, i smd pakning. Men eks, LC audio - nu Dexa/NewClassD har jo en nobel holding til, at en god tantal kondensator, også kan lyde rigtig godt. Ikke at Lars har svarene på alle spørgsmål, men mere at der findes folk med alternative holdninger.
En anden side af sagen, kan jo også være at konstruktør guruen, ved mange high-end producenter, er en gammel langhåret gut, der designer efter den gamle skole (ala. AudioNote)
Og intet ondt, eller forkert i det!
Og hvis man ser helt overordnet på det, så kan man jo også diskutere om, ikke producenterne skulle have justeret bias, og DC arbejds niveauer (DC servoer), så det neutrale udgangs niveau var 0v. og uden behov for en overførsels kondensator på dette punkt.
Ingen kondensator er perfekt, eller uden farvning, så ingen kondensator ville jo teoretisk set være bedste løsning! Men nogle vil måske på den anden side, også godt farve lidt på lyden
Det er nok svært, helt at undgå en kondensator i signalvejen, hvis man ønsker et bias niveau der ikke er 0v. i forhold til stel... Så skulle man da lege lidt med forskellige stel niveauer. (Ved jeg faktisk ikke om det har været forsøgt af nogen? Eller om det i praksis kan lade sig gøre i sidste ende?)
Men dynamiske strømforsyninger har man da hørt nogle lege med
En helt tredje skole, kan også være at bruge en overførsels trafo, i stedet for en kondensator....??? Ses eks. på de rigtig hardcore nørd konstruktioner.
Hvad der er mest frekvens liniær, eller fase liniær kan jeg ikke lige gennemskue... Eller om de har lige mange problemer / ulemper ?
Cambridge DacMagic + PS3?