8.412 visninger
|
Oprettet:
Kondensator??? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Nu spørger jeg måske lidt dumt. Men når vi snakker bilstereo, hvilken funktion har en kondensator så..
maj 2010
Følger: 1 Emner: 22 Svar: 40
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 2 Emner: 20 Svar: 1.131
et batteri er ikke bygget til at afgive strøm på den måde som en forstærker vil ha det på, så derfor kan der opbygges en lille forsinkelse i strømmen og det er ikke sikkert den kan få den rigtige dosis strøm...
en kondensator gør det at den udligner tabet som batteriet laver... kondensatoren er et minibatteri der kan afgive en stor mængde strøm utrolig meget hurtigere end batteriet i bilen kan...
så derfor vil forstærkeren få strømmen når den skal bruge det, og den rigtige mængde...
jo flere Farad (F) en forstærker er på, jo større er dens strømkapacitet... tommelfinger regelen på det punkt er 1Farad til 1.000watt RMS...
en kondensator forlænger IKKE den tid et anlæg kan spille musik i, det har jeg før hørt nogen påstå... en kondensator kan kun udligne strøm kurven som et batteri vil lave...
på digitale forstærkere, til subwoofere især, skal man lige tænke en ekstra gang før man montere en kondensator da digital forstærker ikke når at hive alt strømmen ind som kondensatoren afgiver, så når kondensatoren har afgivet strømmen så begynder den at lade op igen, og der vil den så tage noget af strømmen som forstærkeren egentlig skal ha...
hvis du bare skal hive nogle db ud af din subwoofer så skal kondensator ikke bruges, så skal der bare bruges penge på et bedre batteri i stedet for...
men hvis du vil ha god lyd, så det en god ide at montere kondensator...
maj 2010
Følger: 1 Emner: 22 Svar: 40
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Rigtig fin forklaring!
Men med hensyn til digital forstærkere, så trækker de ekstra meget i batteriet, så derfor vil en klasse D forstærkere have endnu mere gavn af en kondensator nær forbrugspunktet som muligt.
Klasse A = Konstant strøm. Ligeglad med batteriets impedans og hastighed.
Klasse A/B = ca. 30% effektiv, så den hiver i batteriet alt efter sinus kurven.
Klasse D = ca. 90% effektiv, så den hiver næsten lige så meget i batteriet, som det der kommer ud i højtaleren.
Kondensatorer er heller ikke ens, selvom deres kapacitet (farad) er opgivet ens. Hvis man virkelig går op i det, så er ekvivalent serie resistens (ESR) og maksimal ripple strømme, også vigtige parameter.
En nem og billig optimering kan dog være at benytte flere små kondensatorer i parallel. På den måde halvere man ESR, samt fordobler ripple strømmen, for hver gang man fordobler antallet af kondensatorer.
Og det gælder i øvrigt, altid om at montere kondensatorene så tæt på forstærkeren som muligt. Både for at undgå impedansen i evt. ledningsføring. Plus at induktionen i ledningsføringen fra batteriet, sammen med en stor kapacitet (kondensator) danner en svingningskreds, som er lige præcis det vi vil undgå Så jo tættere den sidder på forstærkeren, jo mindre induktion er der efter kondensatoren.
Langt de fleste auto forstærkere indeholder desuden, en switchmode strømforsyning, som kan danne en masse støj. Det vil kondensatoren også være med til at minimere på forsynings siden.
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 2 Emner: 20 Svar: 1.131
men hvis du skal hive db ud af en digital forstærker (self en forstærker der driver en subwoofer, forstærkeren levere ikke db) så er en kondensator ikke god...
jeg brugte selv en kondensator på min digitale MDS GP-800 forstærker (nej, ikke skide god) og jeg steg 0.4db efter jeg afmonterede min kondensator...
og 0.3db er meget når der er tale om konkurrencebrug...
Kondensator???