Bi-amping - hvordan? {{forumTopicSubject}}
Bi-amping skulle efter sigende, give højtalerenhederne bedre arbejdsbetingelser, og resultere i en renere lyd.
Men hvordan kobler man et sådant system op, for den mest optimale ydelse?
I vejledningen til mine højtalere (QUAD-Z3) vises hvordan højtalerne kobles op, både som Bi-wire, med én stereoforstærker, og Bi-amping, hvor én stereoforstærker driver både H&V diskant, og én anden driver både H&V bas/mellemtone.
I min opsætning har jeg fire monotrin. Jeg benytter 2 stk. 50Watt Class A til diskanterne, og 2 stk. 100W Class A for bas/mellemtone. De er alle trimmet så de giver samme gain, med en forskel på mindre end 0,1dB ved 1KHz.
MEN, - i en anden tråd har jeg læst følgende:
Bi-amping kræver elektronisk/aktiv deling, altså frekvensdeling før effektforstærkerne. Kobler man bare forstærkerne på, skal de “slås” med de indbyggede passive filtre. Med aktiv deling kobles forstærkerne direkte på enhederne.
Jeg var, indtil jeg læste ovenstående, overbevist om at den opstilling jeg benytter, er den mest optimale. Men er jeg helt forkert på den?
jul 2019
Følger: 14 Følgere: 57 Emner: 29 Svar: 1.822
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 15 AV-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 237
nov 2018
Følger: 2 Svar: 29
nov 2018
nov 2018
nov 2018
Passive filtre er et kompromis. Har du en anden udlægning, vil jeg gerne have den beskrevet.
Bi-amping - hvordan?