1.795 visninger
|
Oprettet:
Mangler en god forklaring på Ohm {{forumTopicSubject}}
Som det fremgår af overskriften, så er jeg rimelig ny hvad angår Hifi viden m.m. og skal lige sættes ind i div. ting og sager
Så håber alle jer bag de støvede skærme kan hjælpe mig, med en god forklaring på ohm
Jeg ved det er noget med modstand (Volt / ampere) osv. osv.
Men jeg kan bare ikke RIGTIGT forstå det.. skal jeg være opmærksom på ohm i de højtaler jeg køber fremover, hvad er godt? mange eller få ohm?
håber i kan give mig en god forklaring på min forvirring :=)
maj 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 2
Desto lavere modstand (ohm) man har i højtalerne, desto mere kraft skal forstærkeren bruge, og man få ikke den fulde effekt.
Er jeg helt galt på den?
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 2 Emner: 20 Svar: 1.131
forstærkeren levere mere effekt jo lavere du går ned i modstand... modstanden bestemmes af højtaleren...
modstanden kan svinge og faktisk falde ret langt ned i forhold til den er opgivet til 4 ohm... men det er der taget højde for, så når en forstærker er stabil i 4 ohm, så kan den klare de svingninger der er...
en forstærker er ikke glad for at spille i en lavere modstand end den er bygget til... smækker du en 2 ohms højtaler til en forstærker der er stabil i mindst 4 ohm, så bliver forstærkeren meget varm og kan clippe i lyden...
men modstanden kan ikke blive for høj, så kan forstærkeren bare levere mindre effekt... det har alt sammen noget at gøre med ohms lov... prøv at læs lidt om den...
det du skal vide når du kigger efter højtalere og forstærkere er at højtalerne ikke må være i en mindre modstand end forstærkeren kan klare... og hvis du nu skulle kigge efter watt, så skal du kigge efter hvad forstærkeren levere ved den given modstand som højtaleren er i...
Mangler en god forklaring på Ohm