1.785 visninger
|
Oprettet:
nyt legetøj {{forumTopicSubject}}
Så er der bestilt nyt hygge set-up
Rega RS1 højtalere
Rega Brio R forstærker
Rega DAC
Sonos Zp90
Sonos Bridge
Sonos controller
Dertil er der bestilt Cad7a kabel , så skal der flettes !!
Spændt på det samlede indtryk
Nogen der har erfaring med kabler der lyder godt med rega ?
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.327
apr 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 104
i flere blind test er flettede netværkskabler testet bedre en færdig kabler i 3-5000 kroners klassen.
Der er skrevet artikler i hobevis på nettet omkring dette.
Lige nu kører jeg med flettet cad6 som lammetævede mine Jmr kabler til 500 kroner pr meter.
så inden du rynker på næsen skulle du tale at prøve det !
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Som udgangspunkt er det jo fin kvalitet og dielektrum, men man skal heller ikke gøre det til mere, end det rent faktisk er.
apr 2007
Som for øvrigt må gælde for laaaangt størstedelen af alle kabler på markedet...
Nogen vil ha æbler - andre pærer.... Og det bliver man altså bare nødt til at forholde sig til samt acceptere.. Kontra at skyde noget ned med en mere eller mindre infantil kommentar, som åbenbart oftest er devisen her på sitet...
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 24 AV-enheder: 3 Emner: 123 Svar: 1.042
At oprette et forum, er at indgå en accept om at man kan høre andres mening, og det er hvad micma og majik gør..
Musik er smagssag, og de fortæller deres erfaringer og smag, så kan jeg ikke se det forkerte i
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 104
Hvis man tester det med cad5 kabler får man ikke et imponerende lydbillede , men cad7a rykker , cad6 er bedere end det meste i markedet.
Det er selvfølgelig svært at forstå eller acceptere at det kan lyde bedre med cad kabler hvis man selv har brugt en formue på et kabel der er pakket pænt ind men indeholder samme materialer og samme mængder !!
Alle skal have ret til selv at have en holdning til dette og alle holdninger er velkommene. men at nedgøre et gennemtestet faktum som i øvrigt er beskrevet i et ældre nummer af nu afdøde hifidelity magasinet synes jeg ikke er fair.
Det er fint at man har prøvet og ikke synes om dette , dog har det TAGET MIG MANGE 100 TIMER at nå frem til den rigtige konstruktion der gav pote.
helt reelt er signalvejen kort nok er det sgu næsten ligegyldigt hvad man bruger men ville gerne se et højtalerkabel der er så rent og godt skærmet at det kan bære 1200 mhz stabilt på minimum 100 meters stræk selvom det aldrig ville være tilfældet med højtaler kabler.
Et lille udsnit af artikel der kan kaste lidt lys over sagen.
Af Peter Bøggild, lørdag 04. apr 2009 kl. 09:19
Jeg købte engang meget dyre højttalerkabler med små påtrykte pile, i meget rent kobber med store krystaller.
"Du skal huske at forbinde dem så signalet løber i pilenes retning". Jeg protesterede spagt til forklaringen i lydbutikken, som gjorde mig decideret utryg. Eftersom jeg betalte en betragtelig sum for vidunderledningerne, har jeg siden forsøgt ikke at tænke alt for meget over om jeg var blevet fuppet. Fredag faldt jeg i snak med en kollega fra DTU, en teoretiker der ved særdeles meget om hvordan elektroner opfører sig i faste stoffer.
Heller ikke han var overbevist om hverken det ene eller andet, for kan man nu kategorisk afvise at der er en forskel? Jeg gjorde som jeg ofte gør, banker på hos Ole Hansen (DTU Nanotechs super-ingeniør) som kastede lys over sagen. Ole (som selv er gal med lyd) bekræftede mine bange anelser: audiofile kabler er bedst på 1 område, og det er til at lede penge, ikke elektroner.
"Kablet er 99.99997% rent"
Kablet skal blot have en lav modstand, så forstærkeren kan styre højttaleren ordentligt. Om det er 99% eller 99.9997% er bedøvende lige meget.
"Kablet er lavet et ikke-korroderende materiale"
Det er rigtigt at strømmen ved høje frekvenser primært ligger i overfladelaget, men idet den middelfri vejlængde af elektronerne i et metal er omtrent 10 nm, er hvad der foregår på overfladen af en metal der er 0.1 mm eller mere i diameter, bedøvende lige meget.
"De store krystaller mindsker fasefejl, så signalerne når samtidigt frem"
Signalerne i et kabel udbreder sig med lysets hastighed, dvs 3e8 m/s. Det tager 33 ns for signalet at nå gennem 10 meter kabel, hvilket skal sammenlignes med de 50 mikrosekunder en 20 kHz svingning tager. Så selvom man antager en helt usandsynlig stor hastighedsændring på 10% af visse frekvenser i forhold til andre, bliver fasefejlen blot 1/150 af en periode. Det kan du ikke høre, om så du tager sølvpapirs-hat på.
Af samme grund er det vrøvl af homoøpatiske dimensioner når det påstås at fasefejlen er forskellig i de to retninger, så pilene peger kun fra din pengepung til ledningsfabrikanternes bankkonto
apr 2007
Jeg er skam ikke efter micma... Det var egentligt bare en kommentar til hans sidste sætning
Majiks indlæg bidrager jo ikke ligefrem med noget som helst brugbart, men bevares du har vel ret.. Alle har ret til at ytre deres "mening"...
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.327
der er mange der ved hvordan tingene er i teorien, men når der kommer til praksis, jamen så holder intet stik alligevel
så er der jo også dem som siger at der ikke er foreskel på en lampeledning og et solidt bygget højttalerkabel
for ikke at snakke om skineffekt og vibrations dæmpning som OGSÅ har en hel masse at sige
og så er der jo dem som kommer med ALVERDENS formler og tekniske ting og sager for at få folk overbevist om at der IKKE er foreskel, men alt hvad JEG kan sige, jeg HAR prøvet diverse datakabler, og de falder igennem HVER gang....
som micma skriver, ja de er da bedre end hvad du køber i harald skrald, og t svansen, men så er det også dét.....
aug 2005
Følger: 36 Følgere: 36 AV-enheder: 1 Emner: 14 Svar: 1.172
nyt legetøj