{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.354 visninger | Oprettet:

Nye kabler til mig :-) {{forumTopicSubject}}

Det er længe siden jeg har ventet så spændt på posten... Men i dag så kom der en pakke med kabel stumper til mig smiley

2 x 1m. DH Labs - Silver Sonic Air Matrix og 4stk. ultimate RCA fra samme firma. smiley

Og så lige 2 x 2m. af det goe gamle Silver Sonic BL 1 Series II, så jeg kan få noget ordentlig lyd ud af mit fjernsyn... Har kørt med et mere eller mindre imponerende Ixos Scart-RCA kabel siden jeg fik mit nye TV, da det var det eneste der kunne nå smiley

Men det vigtigste er helt klart Air Matrix kablet! Nu har jeg næsten brændt alt huden af mine fingre, for stik lavet af 93% kobber, de bliver fandme varme når man lodder på dem... Og ikke nok med det, så er guld legeringen på yderkappen meget svær at få til at bonde med lodde tinnet (skulle måske heller ikke have brugt 4% sølv til den del smiley
Men udover det, så er Air Matrix isoleringen noget spøjst noget, det lisom om det punktere når man trykker det sammen/klipper i det... Meget specielt, men det skulle jo også være godt smiley

Indtil viddere har det spille i et par timer, og er nok ikke helt spillet til endnu... Selvom det er 60% luft dielectric, så er der stadig 40% teflon der skal masseres lidt. Men selve lyden er lidt som Sissel Kirkeby med ølmave... uden at være negativ på nogen måder! Meget flotte detaljer, og raffineret lyd, med masser at ro og kontrol, men er lidt "fed" omkring hofterne... Men det kan muligvis ændre sig med tilspilning?

Se profil for billede (tredje sidste billede)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye kabler til mig :-)
  • #1   17. aug 2006 Du skulle nu prøve flettet solidcore installationskabel. Det er både billigere, og betydelig bedre med hensyn til hul igennem. Dette er ikke for at nedgøre de dyrt indkøbte kabler, men det er noget alle bør prøve. Der er flere her på sitet, der med succes er gået over til denne kabeltype.

• #2   17. aug 2006 Er ikke i tvivl om at man kan strikke mange gode kabler sammen af helt alm. dagligdags kabler, men du skal jo også lige tænke på at installations kabel, det er ikke med OFC kobber på nogen måder, og er desuden PVC isoleret, så allerede der, er det langt mindre vel egnet til audio formål...

Og hvad angår netværks kabel (CAT5 og op efter), så er der helt sikkert potentiale, men du har stadig en massiv teflon isolering, som netop Air Matrix kablet gør op med... Men også selve optimeringen af lederen er jo også lavet 100% med henblik på audio, hvor CAT5 henvender sig til 125Mhz.
    Men jeg er ikke i tvivl om at man kan få mange spændende ting ud af netværks kabler smiley

• #3   17. aug 2006 PVC forringer rigtigt nok lyden, men det skal også skrælles af kobberet inden fletningen. Det er 3 nøgne ledere der flettes, og derefter isoleres med en bomuldsstrømpe. Jeg kan endvidere informere om, at teflon også gør lyden hørbart dårligere. Du kan eventuelt bare spørge nogen af de andre seriøse udøvere på denne side.

• #4   17. aug 2006 Isolatoren siger ene og alene noget om kablet dielectric, og dermed kablets kapacitet, så en nøgen leder ville jo til enhver tid være at foretrække, men dette er jo ret så upraktisk smiley

Men selve leder materialet har jo lige så meget at sige. Det er jo også her de dyre kabler er optimeret, så ledeevnen er så god og ensartet over hele frekvensspektret som muligt. Derfor så lav induktion som muligt! Nogle producenter benytter flere individuelt isolerede ledere med forskellig diameter, for at have flere grænsefrekvenser om man vil, og dermed gør det lettere at lave et mere liniert frekvens spektre, og samtidig bedre kunne optimere hver leder, til dens pågældene båndpas...
    Men hver producent har næsten deres egen teknologi smiley Men tror sku du får svært ved at hamle op med avancerede kabler, når du benytter sådan en forholdsvis uren leder... og jeg er bange for at du har en forholdsvis høj selvinduktion i sådan et kabel, som vil æde alle de højfrekvente detaljer...

• #5   17. aug 2006 Problemmet er bare, at kablerne er udviklet efter utallige lyttetests. Det er ikke kun mig der har denne indstilling, men kablernes specifikationer ser selvfølgelig ikke så gode ud på papiret. Vi har gennem en årrække, eksperimenteret med forskellige materialer til kablerne, og de hjemmelavede udspiller selv meget dyre kabler uden problemer. Jeg er sgu lligeglad med alle teorierne fabrikanterne smider i hovedet på folk, da jeg desværre stoler mere på mine ører, i stedet for en syg salgsannonce. Dog benytter jeg helst kobber til bassen, og sølv til mellemtone og diskant området. En rigtig nørd bruger ørerne, og ikke specifikationerne til at lytte med. Du skal da bare blive ved med at købe de dyre kabler, jeg mener desværre det er spild af dine penge.

• #6   17. aug 2006 Det kan du da have så evigt ret i!
    Mener nu heller ikke jeg hovedløst køber alt muligt som en tilfældig sælger gerne vil af med... Men man skal nu heller ikke afskrive enhver kommerciel kabel producent bare fordi de skal tjene penge, men nogle af dem har faktisk utrolig mange års erfaring netop på dette område, og det er ikke dem alle sammen som prøver at tage røven på folk! Desuden så har mange af dem netop teoretiske ideer og resourcer til at udvikle avancerede teknologier som forbedre kablernes egenskaber, og disse kan du altså ikke umiddelbart efterligne, bare med en 0,75 kvadrat solidcore. Heller ikke selvom du lægger blod, sved, tårer og masser af kærlighed i kablet, så er det nok kun mageren selv der kan høre det...

Jeg har selv haft stor succes med at lave mine egne signal kabler, og især mit kabel med 5 x RG179 ledere er særdeles vellykket ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16468 ) Men Air Matrix kablet er stadig det bedste jeg har haft indenfor dørene, endnu smiley

Med hensyn til materiale valget, så er jeg af samme opfattelse, at sølv kan have en meget lys, og til tider skinger klang, pga. den ekstraordinære gode ledeevne, men lige præcis med Silver Sonic, der er det faktisk den omvendte verden, for de lyder slet ikke som sølv burde (i mit hovede) Men de har faktisk en meget varm klang... Men stadig detalje graden som "sølv lyden" ellers ofte er kendt for...

Kommentér på:
Nye kabler til mig :-)

Annonce