{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.081 visninger | Oprettet:

dc1515 hjemmebyg {{forumTopicSubject}}

jeg har et helt sæt cerwin vega dc1515 til at ligge og flyde alt incl delfilter og refleks porte,,
går med tankerne om at bygge at kabinet efter samme mål som det orginale,, eneste forskel er jeg bygge det i 28mm mdf. og lave det en smule dybere og mend bedrer afstivning inden i kabinettet,, og får alle sider med noget lyddæmpning, og så vil jeg bruge en bedere mere vellydene diskant både for and og som bag diskant,,

er det noget der vel fungere,, eller iden helt ude i hampen,, kom gerne med infomation og ider der kan bruges smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dc1515 hjemmebyg
  • #1   8. jan 2014 Hvis du laver kabinettet større end det oprindelige, kan du nok få noget kraftigere dybbas ud af dem. Dog skal du bruge T/S-parametrene på enhederne for at gøre dette, og disse kan godt blive et problem at skaffe, medmindre du har udstyr til at måle det med.

Ellers lyder det som en udmærket at forsøge at opgradere dem lidt, da der er ting der godt kan opgraderes på de originale.
    En idé kunne også være at udskifte den interne kabling, til noget af bedre kvalitet.

• #2   8. jan 2014 Ved brug af de gamle delefiltre vil intet passe sammen mere når du udskifter begge diskanter da du ændre data værdien på enhederne eftersom der kommer andre i og dette vil ændre delefrekvens samt uden data på mellemtone og basenheder ved du slet ikke om følsomheden på diskanterne matcher med resten. smiley

• #3   8. jan 2014 jeg har desværre ingen udstyr til at lave nogen målinger med,,,,
    ja syns os nok der nogle ting der kan rettes lidt på.. har planlagt at lode at kablerne indvendig af,, og lode dali silver wave kabler på i stedet,, men diskanter har jeg ikke helt noget til konklution hvad det skal være for nogle endnu, går os og tænker på at køber nogle bedere mellemtoner,men så skal de jo næsten os laves lidt om på delfiltert før det kommer til at give pote,, men er sikker på man kan få er par fede højt og velspillene cv kasser ved at gøre det smiley

• #4   8. jan 2014 rene ja ved godt der skal laves om på delfiltert før dette komme til at spille, som jeg skriver i forige besked

• #6   8. jan 2014 Dipolist:
    Kunne være spændende at høre en dag. DC15 har alt det 1515 mangler. En lækker blød diskant og en bas der bedre kan føles/høres.

• #8   8. jan 2014 Skulle jeg lave en kraftig højttalere ud af cv enheder så havde jeg taget 2 basser fra vs15 samt med tilsvarende dobbelt kabinet størrelse, en vs15 mellemtone til den nedre del af mellemtone frekvens område, peerless fra dc15 til det højere område og så prøvet mig frem med vs15 og dt-5 diskant for at se hvilken der klarer sig bedst smiley

• #9   8. jan 2014 dobbelt dc15,, det bliver jo nogle gigantiske cv højttaler :-).. men vil da helt sikkert spille røven ud af bukserne,, tror da næsten det er det jeg skal ud i istedet for,,

• #10   8. jan 2014 synes nu os dipolist forslag lyder som det bedste men håber du kun laver dem med en front diskant smiley

• #13   9. jan 2014 syns os det lyder som et godt forslag, det er det det bliver, dobbelt dc 15,, går igang start næste månede, billeder kommer selvfølgelig løbene så man har mulighed for at følge med og kommentere smiley

• #14   9. jan 2014 Det kan sagtens lade sig gøre med kun 1 diskant på fronten har bygget 2 sæt dc15 sammen og da det ville se dumt de med 2 diskanter på fronten blev det kun til en som gør det ganske fint og manden blev glad for højttalerne smiley

De blev 2-3 cm højere end dc1515 men ca 15-20 cm dybere haha smiley det krævede 8 dc15 kabinetter smiley

• #15   9. jan 2014 bygger fra bunden af,, men kan vi få nogle billeder, ville da gerne se dem hvordan de byggget sammen smiley

• #16   9. jan 2014 Det er ca 9-10 måneder siden så har ingen billeder og manden der skulle ha dem lavet var en meget speciel mand ! Jeg skulle love ham ikke at lave nogen magen til da han ville være den eneste der havde nogen o.O

Han ville selv stå for maling osv så de blev leveret usædvanligt grimme.

Desuden fik jeg aldrig hørt dem smiley

Men der kommer snart billeder af 3 færdige diy sæt skal bare ha finish færdigt smiley

• #17   9. jan 2014 ja okay bliver da spændende at se :-)..,, så vil jeg til at få bikset 2 sæt dc15 sammen som dipolist forslår smiley

• #19   9. jan 2014 du ikke den eneste der undrer dig over hvordan det gået til. og 8 dc15 kabinetter for at kunne bygge 2 højttalere der ikke er mere end 1.35cm høj, kan jeg ikke rigtig få til at hænge sammen..-

ville meget gerne ha set et billede af de højttalere

• #20   9. jan 2014 Cerwin vega m, det at de er blevet lidt højere er ikke grunden til at der er gået så mange til men når det også skal være dybere så er kabinetterne sikkert også skåret op på den anden led så kabinetterne er samlet af en masse små dele... ellers kan jeg ikke se at det kan lade sig gøre... At jeg så ikke ville eje sådan et sæt højttalere sat sammen af puslebrikker og åbenbart heller ikke testet før de blev hentet/leveret, det er en anden sag... det skal bygges fra bunden og gøres ordenlig med udregninger.

• #21   9. jan 2014 jeg mener osse at det skal gøres 100% helt fra bunden før man får et vellykket rasultat ud af det

• #23   9. jan 2014 Byggede dem efter mandens ønske

Han havde 2 nad 216 så en kanel på vært filter.

Og nej tilfældige litermål blev det så ikke doblede op på litermålene. Ift 1 dc15 derfor dybden blev så høj. ( rene er den som har forklaringen på hvorfor der skulle 8 kabinetter til ^^ )

Der sad 3 porte i som på et sæt dc15 simpelt.

Manden der. Nu skulle ha dem blev fuldt ud tilfreds med lyden de skulle ha lyst meget hen af dc15 med en smule mere kontant bass og mellemtone ellers sagde han ikke noget.

Man kan sagtens bygge et Par højttalere sammen uden alle mulige målinger og stadig få det til at virker helt fint

Men gider slet ikke til at diskutere. For jeg har bygget med helt fine resultater eneste det krævede var 2 ens forstærkere eller en meget stabil en.

• #24   9. jan 2014 jeg er godnok af den opfattelse når man laver sådan noget,, skal det udregnes nøjagtigt ud til enhederne, samt delfiltert skal tilpasses

• #26   9. jan 2014 nu har det lykkedes for mig 7 ud af 7 gange så i må ha jeres egen mening ^^

• #28   9. jan 2014 Aha tag fx CLS-15 og CLS-215 helt samme bassporte dog 2 basser i det ene kabinet o.O ja fabrikken laver lort jo.

Du kan bare komme og høre dem jeg har bygget så kan du fortælle mig om det lyder forkert.

Det skide nemt at sige det ikke lyder som det skal når man ikke har hørt det o.O

• #29   9. jan 2014 Gubby-rep... ja fabrikkerne laver af og til lort. se vf serien. Jeg kan ikke huske hvilken af de tre (cls,clsc eller xls) serier hvor kabinettet er konstrueret forkert så du kan få en mislyd i den ene af de 2 enheder når der bliver skruet op. dette har flere klaget over.
    Men ellers så har det noget at gøre med hvad den givent model er bygget til men hvis det er som det burde være så har de også fremstillet kabinettet ud fra data og udmålinger samt efter det som de mener den skal bygges til om det er spl eller mere all around ligesom du har dc15 der er mere all around højttaler hvor dc1515 er en spl højttalere der er bygget til at spille højt men dette er også på bekosting af andre ting som vellyd, evnen til at gå lige så dybt som den ville have været hvis den var bygget efter all around...

Det du bygger dine efter er ren gætteleg og uden nogen mål andet som at det spiller. Ja du syntes det spiller godt, men hvorfra ved du hvordan det ville kunne lyde hvis du rent faktisk lagde arbejde i at få udmålt enhederne, fik udregnet kabinettet, fik bygget nye delefiltre og fik bygget kabinetterne ordenlig fra bunden dog skal delefilteret udregnes når enhederne er monteret i kabinetterne.

Det kan være at du rammer 60-70% af hvad enhederne rent faktisk har potentiale til at kunne levere men dette vil du aldrig finde ud af uden at lave et ordenlig stykke arbejde og når du ikke har hørt enhederne spille 100% som de har evne til jamen så er det klart at du syntes at det lyder godt nu når du ikke oplever hvad der er at hente hvor cv netop er kendt for at være lidt sarte hvad angår kabinet.

• #32   10. jan 2014 Dipolist, da jeg ikke selv er helt 100% på om jeg har de korrekte svar så smider jeg dem lige i pb men også for ikke at afsløre det her så en hvis person snyder smiley

• #33   10. jan 2014 Det var da helt utroligt ^^

Forsvandt. ? Ja jeg lagde mig for at se film og så i seng. Er det også forkert så i ikke kan hakke mere ned ? Haha ^^

Jeg gider slet ikke til at forklare jer hvad der sker med a og b.

Rene du har selv hørt mine "dc88" og hold da op hvor du roste deres lyd ^^ det samme gjorde de 3 andre der var tilstede. Og nu så har du en helt anden mening af den ene grund du hader mig af en eller anden grund jeg ikke ander ^^ men fair nok

Jeg har kun en ting at sige

Jeg bygger højttalere så det ligner fabrikslavede serier og så de lyder som den serier

Ved at lave et helt nyt delefilter ændre jeg lyden fuldkommen alle steder. Så er min glæde spildt da de så langt fra har den gamle cv lyd.

Såvel kan ikke bruge udmålinger osv til en skid.
    Desuden er det ikke gætteleg. Jeg har bare ikke behøv for at forklare hvordan jeg finder fram til div ting. For det har sjovt nok virket alle gange o.O

Så uanset hvad i siger kan i bare komme og høre dem og så i velkomne til at sige hvad der er gjord galt.

• #35   11. jan 2014 Gubby-rep. den del om jeg hader dig har du fået i pb.

Ja jeg indrømmer gerne at jeg syntes at de spillede rigtig godt men vi udvikler os hele tiden og flytter vores grænser. Da jeg var 12 år syntes jeg også at mit aiwa mini anlæg lød godt og for et par år siden syntes jeg bose 301 serie 4 lød godt men man udvikler sig og lærer. Jeg kan ikke sige om jeg den dag i dag ville syntes at de spillede lige så godt som jeg husker dem men med udmålinger på dem kunne du hive endnu mere ud af dem og opnå et endnu bedre resultat. Så det er ikke fordi at jeg har fået en anden mening, jeg har bare ikke hørt dem efter mine øre er blevet mere "sarte" og jeg indrømmer gerne at jeg stadig husker dem som velspillende men sådan var det også med dc serien førhen hvor jeg den dag i dag har svært ved at sidde og lytte til dem da de ikke matcher mine øre medmindre de får en lidt mørk forstærker.

Hvad angår delefilter så kan cv godt selv ændre på det.. F.eks vs15 ændrede cv delefilteret 3-4 gange undervejs dog blot små ændringer og ellers selv om næsten de samme enheder er brugt i 2 modeller som s1 og 12tr så er delefilterne langt fra det samme så med udmålinger og korrekte bygget delefiltre opnår du et bedre resultat men går dem ikke mindre cv produceret look a like. Det at du mener at dine diy lyder som serien kan du ikke helt sige for det er diy så du ved ikke hvilke ændringer cv ville have lavet hvis det var dem som skulle bygge sådan en model.

Ved at ændre delefilter mister du ikke den gamle lyd da du ikke fjerne den med nye delefiltre da det er enhederne som giver lyden men delefilteret er med til at bestemme hvor meget du kan få ud af enhederne, altså hvor godt det kan spille og cv er ikke kendt for at lave særlig gode delefiltre for ikke at sige at det er billige komponenter smiley

• #37   11. jan 2014 så vis jeg skære 2 højtaler over og bare slasker dem sammen og ligeglad med de spiller yder som de skal så jeg os en expert i bygger højtaler fedt smiley må prøves smiley

• #39   11. jan 2014 hahahaha smiley jeg er ik selvudnævnt expert som så mange er herinde smiley jeg overlader det jeg ik ved til dem der ved det var os derfor jeg oprettet min 188 tråd smiley jeg har de samme kabinetter jeg har bare ik været dum at smader en sjældent højtaler fordel for en potens forlænger smiley

• #40   13. jan 2014 undskyld jeg spørg men kan i overhovedet læse nogen af jer ? og ved i overhovedet hvad det er i skriver ?

starter micheal t

hvor gir jeg udtryg for jeg er Expert ? ingen steder overhovedet. så den kommentar du kommer med er jo direkte barnlig.( 37# )

så det rene k

nu var der 3 andre tilstede ud over os 2 som stadig kan huske hvordan du roste mine DC88 og ga både mig og kant ret i det var et af de sæt højttalere der var ( bedst lydene ) af dem vi havde testet ordenligt.
    så at du nu ligefrem siger at de lyder dårligt er jo kun til at grine af.

du har hørt 20 sæt cv ca ( kun lige et gæt ) og af dem er dc88 en af de bedste lydene.
    men når ja vi flytter grænser og pluseligt lyder de dårligere end alt andet jeg hørte.

ens smag i lyd kan satme ikke ændre sig så markant på så kort tid som du gir udtryk for ( medmindre du har fået klippet dine øre som nogle hunde for )

men ens musiksmag osv kan sagtens ændre sig det noget heeeelt andet.

og så til det allermest sjove ved din kommentar ( 35# )

du siger man ikke ændre lyden ved at lave et nyt filter da det er enhederne so gir lyden.
    samtidig siger du at det er delefilteret der bestemmer hvor meget man or ud af enhederne.

så netop ved at ændre på filteret ændre jeg det jeg for ud af enhederne (og vis det ikke er gået op for dig ændre det sjovt nok også lyden haha)

har ikke mere at sige til rene end at han skal finde ud af sine meninger og hvilken "smag" han er til før han skriver ^^

og så til den sidste dipolist

hvad vil du ha jeg skal kalde dig ?

C T
    Mr. diy
    Thomas C
    dipolist
    har du haft flere profiler ?
    du må da kede dig utrolig meget.

bare fordi du er hadet på hifi4all skal du ikke lave rag i den her. få dig noget bedre at tage dig til.

og så det sjovt at se du bliver ved med at tro jeg har brugt Dc15 filter i mine dc88 du tager fejl desværre. ^^

og så igenman kan sagtens bygge en HT uden alle mulige målinger og pis og papir så længe man bare har noget at gå efter og har lidt logisk tankegang så kan det dårligt gå galt.

men ja vis man skal bygge en heeeeelt fra bunden så skal der en masse udmålinger til. men det er sjovt nok laaangt fra det jeg laver ^^ så det jeg laver behøver ikke være perfekt i dit lille firkantede hoved ^^

for det spiller heeelt fint uden din mening og vil mine fremtidige projekter også komme til ^^

og det er så den sidste besked fra mig gider ikke det her pjat hvor det eneste det går ud på er at hakke ned på en ^^

profilbillede
  • #42   13. jan 2014 ^^

• #44   14. jan 2014 gubby fisk du er jo bare en selvudnævnt expert der ik ved en skid når alt kommer til alt smiley hvor et da sjovt at når jeg har sweet duel 8 så de kun 50kr værd men når rene har dem så der ik grænser for hvad du vil give for dem ja det er sgu da seriøst

Fra: gubby-rep
    Sendt: 28-10-2012 21:47:31
    Emne: SV: cv

håber ikke for din skyld du har givet mere en 50.kr for dem !

jeg har haft 2 sæt og de spiller ikke for godt 2 vejs med 2 8" i vær og diskanten er fra DC1515 ( bagdiskant )

sys ikke de vær at ofre penge på

--------- Forrige besked ---------
    Fra: michael t
    Sendt: 28-10-2012 21:43:17
    Emne: SV: cv

ja okay det kan jeg godt se.. sig til vis du kommer til det jyske land de hedder sweet duel 8 vis du har nogen erfaringer med dem er vis ik så mange af dem …

ja hold da kæft du seriøst men lige et sidste spørgsmål hvorfor skriver du til mig du har haft 2sæt når du oplyser inde på din profil tekst du kun har haft 1 sæt ? ja skynd du at løbe ind at rette det smiley

• #45   14. jan 2014 elsker eftehånden det forum her smiley !!

• #46   14. jan 2014 Gubby-rep. Lige så vel som man kan blive klogere så kan man også hurtigt vænne sig til noget. Førhen syntes jeg også at dc15 var en flotspillende højttalere men efter at komme ud og lytte lidt med interesse for det ukendte så ændre man også smag for lyden undervejs hvis man bliver vandt til det som er bedre og når du så går tilbage og lytter på det som du husker var godt så er det, det ikke nødvendigvis mere fordi at du har ændret indstilling undervejs...

Førhen kunne der heller ikke komme for meget bas i en højttalere hvor jeg i dag går en del mere op i at det hele skal være afbalanceret, dvs at dc12 og dc15 i mine øre er overdrevet medmindre de får et stort nok rum.

Der er en grund til at mange vokser fra cv netop fordi at de udvikler sig hvad angår dermed ikke sagt at cv ikke har lavet gode højttalere som kan sparke fra sig men går du op i højttalerens evne til at skille instrumenterne fra hinanden, detaljer osv så er det ikke cv man skal have fat i men kan man lide at det kan spille højt, stadig lyde rimelig ok fordi at man ikke er så sart jamen så kan cv klart anbefales.

Jeg kan godt lide cv og specielt deres historie men s1'erne samt 12tr bliver nok det sidste jeg kommer til at eje fra cv da de efterhånden er de eneste tilbage som jeg kan nyde at høre musik på netop fordi at lyden i dem er lysår bedre i mine og flere andre's øre i forhold til hvad de ellers har lavet og de er bedre afstemt så det er ikke nogen vild basstærk højttaler eller en der evner at spille lige så højt som mange andre men til gengæld får man lyden.

At din smag for lyd ikke har udvidet sig kan være at det kommer og måske gør det ikke.

Som sagt kan jeg sagtens indrømme at jeg dengang syntes at de spillede rigtig godt men tiderne ændre sig og hvad jeg ville sige om dem i dag ved jeg ikke.

Selvfølgelig kan delefilteret ændre på lyden i en højttalere men du oplever længe ikke så stor forskel som hvis du skifter enheden. Desuden så jo ringere og billigere du bygger delefilteret samt ikke bruger målinger så får du heller ikke det fulde udbytte af hvad enhederne kan altså er dit delefilter skyld i at det spiller dårligere end hvad de evner.

Jeg skriver ikke at jeg syntes dine såkaldte dc88 lyder dårligt, hvor ser du det henne? jeg kan ligesom ikke stille dem op til en lyttetest.

Og forkert igen, ud af dem jeg har hørt ( gider ikke sidde og tælle sammen hvor mange jeg har lyttet til men dog flere end 20 sæt) er s1 og 12tr klart bedre i lyden. Lyden i dine dc88 minder stadig ufatterlig meget om dc15/dc12 og ja you name it fra serien og det er ikke noget jeg gider at sidde og lytte på i det daglige når jeg har bedre stående.

Hvad delefilteret gør ved enheder og hvordan det virker ved jeg vist lidt mere om end du gør.

Jo man kan sagtens udvikle sig hurtigt lige så vel som du kan lære noget hurtigt..

Har skam heller ingen grund til at forstætte diskutionen med dig for du forstår hat og briller hvad hvordan det hele virker og er ikke åben for at det rent faktisk kan blive en del bedre....

• Martin T
    Martin T Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 92
    #47   14. jan 2014 smiley

• Martin T
    Martin T Tilmeldt:
    sep 2013

#48   14. jan 2014 Jeg syntes det er synd at han smadre alle de fine modeller

• #49   14. jan 2014 martin hvad hentyder du til s: ???

• Martin T
    Martin T Tilmeldt:
    sep 2013

#50   14. jan 2014 Med ombygninger han laver så går der jo en del kabinetter til spilde
    syntes det er synd

• Martin T
    Martin T Tilmeldt:
    sep 2013

#51   15. jan 2014 Altså mr gubby

• Martin T
    Martin T Tilmeldt:
    sep 2013

#52   15. jan 2014 Har selv overvejet din ombygning
    har lavet en smule diy før men mest til bilen smiley

• #53   15. jan 2014 nårh ja , der bliver hvertfald øgedlagt end del, fine orgiinal kabinetter af desværre smiley

• #54   15. jan 2014 nej da det helt nomalt at smadre nogen sjældne højtaler som sweet duel 8/ s2 pyt med der andre der ville kunne få glæde af dem vi smadere det bare og kalder dem et eller andet så man kan få det mere opmærksomhed i stedet for andre kan få glæde af dem for der jo så mange sweet duel 8/s2 til salg smiley ja sikke en seriøs cerwin vega fan en rigtigt samlers ånd smiley

Kommentér på:
dc1515 hjemmebyg

Annonce