12.034 visninger
|
Oprettet:
Mange watt på 16A strøm? {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har kigget lidt på Behringers INUKE topmodeller (6000 & 12000w). Men jeg kan kun trække 16A ud af væggen, og det giver naturligvis ikke 12000w f.eks.
Så mit spørgsmål er: Vil forstærkeren mangle strøm, eller lagrer den selv strøm i forstærkeren?
Og ja, jeg ved godt at den ikke giver 12000w og der er mange der er meget bedre osv. osv.
Blot nysgerrig mht. at fodre den med nok strøm.
sep 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 92
men det er jo forstærkerens opgave og forstærke signalet op til de watt
hvis man regner som du gerne vil skal der en 52 a sikring foran
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 101 AV-enheder: 3 Emner: 93 Svar: 825
sep 2013
sep 2013
så vi på rette vej
men hvad skal han bruge det til det jo ikke de watt forstærkeren levere
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 101 AV-enheder: 3 Emner: 93 Svar: 825
Fx 16 ampare x 230 Volt = 3,680 Watt
sep 2013
så hedder det I x u =p
sep 2013
og det regne stykke du sætter op har intet med de watt en forstærker kan levere
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 44 AV-enheder: 3 Emner: 65 Svar: 193
Eller skal man selv bygge en ekstern strømforsyning som kan lagre strøm op for den?
Og det er 16A kraft jeg regnede med at sætte den på - men det kan så ikke lade sig gøre?
Jeg ved ikke så meget om det, jeg synes bare den er vanvittig billig, og kan ikke forestille mig en bundkasse der kunne få brug for mere end den kan levere (godt klar over, at den ikke giver 12000w uanset, men det er derop af)
sep 2013
1 så det en digital forstærker så den er mere effektiv
feb 2011
Og Thomas: Jeg skal ikke bruge det til noget lige nu. Og det kunne være smart med sådan en evighedsmaskine, ja
Men det er blot til en 2x18" bundkasse - men har overvejet at bygge endnu en. Men det var mest da den kun koster 3700, hvilket er 1000,- mere end 6000'eren for dobbelt så meget mulig strøm. Så det er blot for at fremtidssikre mig selv mht. forstærkerstørrelsen. Men jeg er godt klar over, at det er fuldkommen overkill
maj 2012
Følger: 1 Følgere: 15 AV-enheder: 1 Emner: 37 Svar: 171
apr 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 60
Hvis det er til at drive en subwoofer med, så skal du ikke kun se på effekten, men også på andre karakteristika så som dæmpningsfaktor ( http://eaw.com/amplifier-damping-factor-more-is-better-or-is-it/).
Hvis du ønsker at imponere dine gæster med god lyd, og ikke blot slå dem i gulvet, så er der mange andre ting, som du kan bruge pengene på. F.eks. justering af subwooferens faseforskel i forhold til hovedhøjtalerne (delay) og crossover-frekvensen. Jeg kan se, at du på DSP-modellen kan juster crossover-frekvensen, delay, EQ og noget dynamisk bummelum, så der skulle Behringer’en være dækket ind. Men du skal nok regne med at skulle låne eller investere i noget måleudstyr, for at få det trimmet rigtigt ind.
Behringer er i professionelle kredse kendt for, at give en masse lir for pengene, men på bekostning af kvaliteten. Jeg har f.eks. måtte skifte en regulator 2 gange på en ADAC-enhed – den er simpelthen underdimensioneret.
Hvis du sigter efter kvalitet, kan jeg bedre anbefale forstærkere fra Lab-gruppen ( http://labgruppen.com). Lab-gruppen laver nogen af hoveddelene til forstærkerne til L’acoutics serier ( http://www.l-acoustics.com) – og tro mig, det lyder godt.
Jeg håber du kunne bruge disse inputs til noget.
God fornøjelse med projektet.
feb 2011
Og mange tak.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
apr 2014
Forstærkeren har et almindeligt 220v stik og den skal ikke tilkobles 380v.
Når vi siger 12000w i 2 ohm er det maksimalydelsen i en spidsbelastning (a.k.a. musikeffekt eller PMPO ( https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power#Peak_power )). Forstærkerens strømforsyning skulle gerne kunne levere det kortvarig ved at trække på den ladning, der er opmagasineret i kondensatorerne. Hvis der ikke er tilstrækkeligt med strøm der, vil forstærkeren typisk klippe outputsignalet da spændingen fra strømforsyningen vil falde. Hvis forstærkeren (mod forventning) har en strømforsyning med en transformator, der kan levere mere end hvad stikkontakten kan levere, må husets sikringer lade livet.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
feb 2011
maj 2012
Er det ikke nok...
Så er løsningen her :
Ring til en elektriker og bed ham om at trække et 6mm2 kabel fra tavlen og frem til anlæg.
Her opsætter han en 32A cee stikk op og bygger en 32A gruppeafbryder ind i tavlen.
Så er den ged vist barberet.
Men spørg ham lige hvor stor din hovedforsyning ind i huset er.
(Sikkert 6mm2)
maj 2012
sep 2013
hvor får du 240 volt fra når du bagefter snakker om 380??
det hedder 230 og 400
og hvordan blander du 3 faser ind i en 230 volt forstærker giver ingen mening
sep 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 6
Desuden kan man sagtens køre 13a sikringer på alm stikkontakter da de er godkendte til det fra starten af, grunden til man ikke må køre 16A er pga KABLERNE ikke er godkendt til det pga varmeafvikling under fullast.
En forstærker som yder 12000watt behøver ikke at forbruge mere end 1000watt ( kun eksempel ) da en forstærker altid kører i peak niveauer.
Hvis din forstærker er født med en 230v ledning så er den dimensioneret til at køre fra en alm stikkontakt dvs så er 10a/13a rigeligt til den kan køre fuld skrald.
sep 2013
og de 230v var en standardisering i Europa tilbage først i 90'erne og ikke andet
sep 2015
Ja det er korrekt, dengang diskuterede man om det skulle hedde 220/380 ell 230/400 og hvad som var bedst, fik en længere forklaring på et kursus hos Phillips i slut 90'erne som jeg dårligt kan huske idag.
Hvorvidt hvor mange amp forstærkeren FORBRUGER så står det på mærkepladen bag på, så kan man checke der om ens el-installation er ok, men sidder der en 3x1" ell 3x1.5" ledning ud af forstærkeren til stikkontakten er 10/13a nok
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
som udgangspunkt, så kan man regne med at TEORETISK lyser en glødepære i 1000 timer ved den nomerede mærkespænding.
hvis du så sætter 5% overspænding på den, altså 252V udregnet fra 240V, så vil den holde ca 500 timer
sænker du så i stedet spændingen 5% altså til 228V så vil den holde 2000 timer
og der er reelt kun et par stykker der ved hvad der reelt snakkes om herinde kan jeg se, det er Kim og thomas, de er tydeligvis elektrikere, eller anden eluddannelse, ligesom jeg
sep 2013
sep 2015
Iøvrigt lidt læsning her :
http://cubus-adsl.dk/elteknik/faq/220v_til_230v_dk.php
Resten burde være svaret på
jan 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
fedt med en, som forstår forstærkereffekts betydning for god, massiv bund. Jeg kører selv med et par dobbelte 18'ere i stuen (4 ohm, fordi de er koblet paralelt). Til hver af disse bruger jeg en god, gammel Crown MA5000, som yder 5000 watt rms brokoblet, og da Crown er røvligeglad med at køre lavimpedans, også i brokoblet mode, så kører det bare. Men tilbage til dit spørgsmål. Helt klart, at jeg enig med anden forumdebatør om, at forstærker jo kun yder sin max-effekt i peaks, så derfor har du sikkert rigeligt med én fase på 13A, men mere strøm skader jo ikke ;). Jeg selv har trukket et kabel fra en 380V-base, som jo så er fordelt i tre uafhængige 230V/16A. Derfor får hver af mine Crown sin helt egen fase. Måske er det ikke nødvendigt, men jeg kunne alligevel ikke trække hele mit anlæg over samme fase, så derfor gjorde jeg det. Du er da velkommen til et kig/lyt, hvis du lyster :).
Christian
maj 2012
Der er altid godt med masser af strøm til sit udstyr.
Men har du overvejet, hvad der sker på din 400V gruppe, hvis nullen pludselig forsvinder ud til dine stikkontakter (kunne være en dårlig samling)
Så får du højst sandsynligt 400V mellem fase og nul.
Og så står dit udstyr sku af...
Den bedste løsning er altid (for det udstyr du har kært på 230V) at dele det op på gruppeafbryderne så du har et kabel til hver stikkontakt, som er forsynet fra en 2 polet (1P+N).
Bare lige en lille huske ting
sep 2015
Husk lige at en enhed kan bevæge sig med et 9v batteri
apr 2014
Lytterne tager spidsbelastningerne og lades op imellem spidsbelastningerne.
Den reelle maksimumeffekt, som forstærkeren kan levere kommer derfor an på tre ting (underforstået at udgangstrinene kan bære det):
1: Transformatorens/Transformatorkredsløbets ydeevne (Switch mode eller ej).
2: Lytternes størrelse (i Farad).
3: Målemetoden hvormed maksimumeffekten bestemmes.
Sidstnævnte er ikke standardiseret (eller der findes et utal af måder at gøre det på), så producenterne kan sikkert finde en smart måde, hvor de kan finde en høj værdi. Typisk vil dette være styret af den strøm som transistorerne i udgangstrinet maksimalt kan klare. 12000 watt i 2 ohm er 77,5 Ampere – Det er immervæk et lille svejseværk du har der.
Det hele ville være lidt mere sammenligneligt, hvis effekten blev opgivet i RMS.
sep 2013
sep 2013
sep 2013
jeg bruger som regl 1.5 v
sep 2013
sep 2015
sep 2013