{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DTS vs Dolby digital.
  • Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    apr 2006

Følger: 1 Emner: 21 Svar: 128
    #1   13. maj 2008 Ved ik lige hva forskellen er, men hælder mest til DTS, da jeg personligt synes at det lyder bedre end Dolby digital.

Martin L.

• #2   13. maj 2008 Martin L: Hvordan kan det være, at når jeg vælger DTS på min forstærker kommer der ingen lyd?
    Kommer der kun når jeg vælger Dolby, stereo osv...

• #3   13. maj 2008 i teorien burde dts være bedre, da det har en større kbps. men med nogle udgivelser kan dolby digital være bedre. det er dog ikke altid man kan høre forskel på de to.

Daniel N: måske det skyldes at din forstærker eller dvd ikke understøtter dts decodning

• #4   13. maj 2008 Jeg synes bestemt at kunne høre forskel, der er meget mere power i Dts decodningen.

• #5   13. maj 2008 Der er VÆSENTLIGT mere 'kick' i DTS end DD. Vælger personligt ALTID DTS hvis muligheden er tilstede smiley

• #6   13. maj 2008 Nå okay.
    Men de fleste dvd`er er lavet i DD.
    så jeg ville lige prøve DTS

Michael H
    hvis det rigtigt så forstår jeg bedre.
    Hvor stor kbps forskel er der på de 2 formater.
    eller kommer det også helt an på dvdmaskinen

• #7   13. maj 2008 Det i skriver at der er mere power i DTS, mener i da Bas????

• #9   13. maj 2008 Pierre: Tror bare det er hifi-klubbens yngel der beskriver lyd sådan her: Power, kick, knald på, spiller rent, heftig bas osv smiley

• #10   13. maj 2008 DTS her en renere lyd, men kun hvis man har forstærker-dvd afspiller- kabler og en dvd der understøtter det... køre med begge dele så min forstærker vælger selv efter hvad format der er på dvden... men man kan helt klart høre en lille forskel.. prøv at køre thx tester på dvd´en eller smid en skive fra en xbox (den gammel model) i dvden.. der kommer en fed test.. den vare ikke mere end 5-6 sek men både den lyd og bildede den kommer med er helt i topklasse... fortrækker DTS...

• #11   13. maj 2008 undskyld stavefejl...

• #13   13. maj 2008 DTS er mindre komprimeret end DD, og stemmer og effekter lyder derfor oftest mere åben. Et godt eksempel på et solidt DTS lydspor, hvor der er power og stemning, er Master and Commander. Dog er filmselskaberne, som mange af de andre også nævner, blevet meget bedre til at lave DD lydspor, hvor fx transformers DD-lydspor jo er i topklasse! Ved nogle film er der ikke plads til DTS-lydspor, da det fylder mere end DD. Lord of the Rings i extended findes i to udgaver hvor den ene har både DD og DTS, mens den anden udgave "kun" har Dolby digital (ligesom originalen). På extended udgave med DTS er filmen på 2 dics for at få plads til det hele. Her er der til gengæld også blevet gjort MEGET ud af billede og lyd smiley Når jeg nu har påstået at DTS er at foretrække skal det så også nævnes at jeg har hørt om asiatiske filmudgaver med "svindel"-DTS-lydspor. Her skulle de bare have lagt et DTS på skiven for at sælge bedre, men det skulle i nogle tilfælde lyde dårligere end det originale DD. Har dog aldrig selv hørt eller set en asiatisk DVD-udgave smiley

Jonas Bork

• #14   13. maj 2008 Bo K

Jeg har intet i mit setup fra Hifi klubben, selvom deres produkter ikke fejler noget.

Og nej det er ikke mere bas der snakkes om, det er det hele i lyden som bliver forbedret efter min mening

• #15   14. maj 2008 jonas B
    mange tak for den gode lange komentar.

måske skulle man finde den der master an comander fil.
    det ikke første gang der bliver sagt på hifi galleri at den sætter ens surround reciver på prøve :-).
    jeg har heller ikke set transkformers efter jeg har fået min dali.
    så det skulle man prøve igen HEHE

• #16   17. maj 2008 Som Jonas er inde på, så er DTS mindre komprimeret end DD.

Et standard 5.1 PCM lydspor ved 16-bit 48 khz (det som de sidder med i studiet). Det fylder 4.618 kpbs.

Den maksimale tilladte bit-rate for DTS er 1.536 kbps og den maksimale for Dolby digital er 640 kbps, som i følge Dolby Digital er lige så godt som DTS. Dolby Digital er et bedre codec.

MEN Dolby digital ligger altid med en bit-rate på 480 kpbs på DVD. DTS ligger med 1.536 kpbs, mange nyere DTS udgivelser har dog været med 768 kpbs for, at gøre plads til andre ting på skiven, og her vil forskellen til DD være mindre, ingen, eller måske lyder DD bedre, da deres codec er bedre.

På de Blu-ray titler som kun har fået Dolby Digital ligger filmene med 640kbps, hvilket giver en stor forskel til DVD'ens 480kpbs. Stemmer virker fx langt mindre komprimerede.

Men der er ingen tvivl om, at DTS ofte vil være en markant forbedring over Dolby Digital lydsporet.

• #17   17. maj 2008 Med DTS vil man opleve, at lyd niveauet bliver højere, mere dynamisk, mere åbent, flere detaljer, mindre komprimerede stemmer m.m. Samt en ofte kraftigere, men også strammere og mere kontant bass.

Til Bo K, jeg håber du er med på ovenstående, selv jeg med mit udstyr er en del af Hi-Fi Klubbens yngel smiley

• #18   17. maj 2008 Derudover er der intet som slår Blu-ray, hvor man kan have det fuldstændigt originale PCM spor liggende på skiverne. Det fylder tilgengæld også MEGET mere.

Derudover findes der også Dolby TrueHD og DTS HD Master som er en tabsfri pakning af det originale PCM lydspor. Disse fylder også meget, men trods alt lidt mindre end PCM sporet.

Sådan lidt simpelt beskrevet virker de på den måde, at de fjerne bit-strømmene de steder i filmen, hvor der er alligevel ikke er noget lyd. Med PCM optager man konstant plads, fx også når der ikke er lyd i baghøjttalerne.

TrueHD fjerner områderne uden lyd:

PCM spor:
    111110010001110000011111

TrueHD komprimering:
    11111..1...111.....11111

Under udpakningen af TrueHD gendanner man det er som er skåret væk:
    111110010001110000011111

Ved komprimering i Dolby Digital, DTS, DTS HD eller Dolby Digital Plus skærer man noget af det originale PCM spor væk, som aldrig kan genkendes.

Dog er PCM/DTS-MA/True-HD (loss-less spor) ikke altid = med god lyd, hvis kilden er dårlig, tilgengæld er den bedste måde at høre den enkelte film.

• #19   17. maj 2008 Jaaah.... Mere præcist kan det vist ikke siges smiley

Jonas Bork

Kommentér på:
DTS vs Dolby digital.

Annonce