XTZ 99.36 vs B&W cm7 vs Dali ikon 5 {{forumTopicSubject}}
Hej
Som ny i hifi verdenen har jeg besluttet mig for at i år skal være året hvor mit lille Sony home cinema DAV-F300 skal være fortid og der skal ny og ORDENLIG lyd ind i stuen og jeg har besluttet mig for at det skal være i form af et par velspillende højttalere koblet på en stereo forstærker. Jeg hører meget forskelligt lige fra dire straits, michael jackson til prodigy og andet elektronisk musik som dubstep og pop. Jeg hører ikke klassisk musik eller metal. Jeg skal ikke spille højt og jeg vil gerne have klar lyd ved lav volumen.
Interessen for ordenlig lyd opstod pludseligt da jeg en dag var forbi min fætter som netop havde fået nyt anlæg heriblandt et sæt CM7 B&W højttalere. Og ikke nok med at de var nogle af de mest elegante højttalere jeg har set udseenesmæssigt så spillede de musikken som jeg aldrig har hørt det før - kort fortalt, jeg var solgt.
I mellemtiden har jeg så været til lyd demo hos HIFI klubben hvor de demonstrerede deres DALI ikon 6 MKII og der var ikke et øje tørt for de spillede mindst lige så godt og måske lidt bedre endda.
Jeg har også læst mange rosende ord om XTZ 99.36 og har planer om at se dem nærmere an.
Men jeg har meget ringe erfaring inden for hifi så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om de 3 højttalere jeg nævner og om der er nogle af dem der er bedre end de andre.
Og hvis i har erfaring med højttalere i samme kaliber/prisklasse så er jeg også meget interesseret i at høre om dem.
På forhånd tak!
okt 2007
Følger: 22 Følgere: 32 AV-enheder: 5 Emner: 15 Svar: 271
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 2 AV-enheder: 4 Emner: 7 Svar: 126
Ja, den læser jeg også tit, men som ny i faget må man jo starte et sted og der er anbefalinger jo et godt udgangspunkt for hvor man skal starte med at kigge.
Jeg prøver også på at finde ud af om det er turen værd at køre turen fra jylland til kbh for at lytte til de XTZ 99.36....
jan 2012
Jeg kigger pt på brugte dali ikon 5 eller 6 og brugte b&w cm 7 som ligger i et prisleje 4500-6500kr
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 24 AV-enheder: 3 Emner: 123 Svar: 1.042
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 11 AV-enheder: 1 Emner: 56 Svar: 481
nov 2006
Følger: 1 Følgere: 2 AV-enheder: 1 Emner: 19 Svar: 267
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 11 Emner: 24 Svar: 1.573
dec 2007
ikon mk1 er diskanten belastende at lytte til i længden i længden
ikon mk2 er en del forbedret på de punkter
jan 2012
Jeg har lige været i hifi klubben og fik testet ikon 5 kontra ikon 6 og b&w cm8 og her synes jeg helt klart om cm8'erne fordi den var mere fyldig i lyden. Diskanten var dog noget på ikon men den lød en anelse tam ved siden af cm8. Cm8 er dog for dyre så jeg vil lede videre efter nogle cm7'ere til en fornuftig pris
Så langt så godt
Det er fandens at der ikke er en butik nær Esbjerg der sælger ztx...
dec 2008
Følger: 8 Følgere: 7 AV-enheder: 2 Emner: 4 Svar: 28
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 1 Emner: 6 Svar: 23
nov 2006
Følger: 1 Følgere: 2 AV-enheder: 1 Emner: 19 Svar: 267
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
nov 2006
dec 2010
Følger: 1 Svar: 169
Hver opmærksom på der nærmest er gået mode herinde i at man ikke kan udstå Hifiklubben og deres produkter, har dog på fornemmelsen at nogle brugere ind i mellem kommer til at fraråde udstyr de ikke selv har hørt. Man må også give Hifiklubben at de som regel har gode demorum hvor 5.1 lyd er muligt på de systemer man ønsker.
Vælger du at tage over til Dan og høre de XTZ, så ring og hver sikker på han kan lave en rimelig demo, han har et ret dårligt demorum.
dec 2010
nov 2006
enhederne er bare i en HELT anden liga end de dali og B&W, til trods prisen siger noget andet
men jeg vil da også gerne anbefale at købe brugt, det gør jeg jo nærmest altid, men i lejet til 5-6000kr
der for man mange gange nogle RIGTIG fede brugte, du kunne evt holde øjnene åbne for et sæt dali grande, så lover jeg dig for at de andre tre er sat til vægs, men de FORTJENER en god forstærker, men det kunne jo være næste opgradering
nov 2006
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=208502 DALI EVIDENCE 870, lillebroren til grande, men også en RIGTIG fed højttaler
jan 2012
Jeg er også endnu mere varm på XTZ'erne nu for det er gået op for mig at det jeg kunne li ved ikon var bånddiskanten (2½ vejs) og ved B&W (3 vejs) var det mellemtonen. Det lyder som om at XTZ'eren er en blanding af det bedste fra de 2.
Jeg har ikke mulighed for at lytte og det vil koste mig lige så meget at køre til KBH og retur som det vil koste at få det tilsendt og så sende det retur hvis ikke jeg bliver tilfreds.
Jeg har fået et godt tilbud for et splinter nyt sæt XTZ 99.36 højttaler inkl XTZ A-100 D3 forstærkeren som jeg seriøst overvejer nu. Jeg er dog på den forkerte side af 10.000kr nu men til gengæld er alt også nyt.
apr 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
Hvis du handler dem i Sverige hos producenten kan du få lov at sende dem retur uden beregning hvis du ikke skulle være tilfreds. Det kunne vi ihvertfald dengang de kom frem for en små 5 år siden. Kan naturligvis ha ændret sig efter der er kommet en dansk importør af dem - det var der ikke dengang, men evt kan han levere samme "service" ?
jan 2012
apr 2007
jan 2012
Men det er der jo ingen grund til at diskutere for det er jo det jeg overvejer at gøre.
nov 2006
hifiverdenen er en dyr hobby, lev med middelmådig lyd og have et normalt budget, eller gå helt op detjaljerne og din tegnebog vil gå HELT op i limningen
jan 2012
Jeg kan ikke selv læse mig frem til at jeg ikke vil give 100kr for at høre det. Men jeg har da lige undersøgt sagen og det koster 402kr at sende hver vej. Så det er nærmere 804kr for at få lov til at høre det i egen stue.
Og nu ved jeg ikke med jer, men det er da noget jeg vil overveje og ikke bare gøre
jan 2012
Og hvis det er fra sverige så koster 31,5 kg -160 kg 700SEK
http://www.fyndborsen.se/kundtjanst/hjalp#9
apr 2007
ligeledes kan de indenfor dk sendes via fragtmand billigere end du kan gøre privat med postDK...
Men nok om det herfra
nov 2006
man skla jo bare spørge forhandleren om han gider at stille det lidt an til man kommer, det er sgu da det mindste man kan forlange af dem hvis de vil sælge noget
nov 2006
jan 2012
Beslutningen er nu taget og jeg har købt et sæt B&W cm7. Nu mangler jeg bare en forstærker og helst en med indbygget dac.
Jeg har tidligere kigget lidt på xtz's forstærker. men jeg er nu faldet over Harman Kardon HK-3490. Burde den ikke være nok til at trække et sæt cm7?
Det er bonus at der også er indbygget FM radio i og så koster den ca 2000kr mindre end xtz's.
Hvad synes i? Har i evt andre bud på en god forstærker i samme prislege?
nov 2006
en skam du ikke GAD ulejlige dig for en tur til kbh, for så havde du i hvert fald IKKE købt B&W
apr 2007
Hvad er det egentligt der gør at du uanset emnet skal være herre over hvad alle foretager sig ? Og følger de ikke din næsetip, så er de bare dumme, uvidende og fortjener nærmest ikke at trække vejret..
Manden er blevet præsenteret for forskellige muligheder, han har valgt en og er tydeligvis glad - Hvorfor kan du ik bare være glad på hans vegne, istedet for lige at benytte den sidste mulighed for at pille ham ned og derved hæve dig selv...
Det er fandme en underlig tankegang imo...
feb 2010
dec 2007
anmeldelser kan man ikke bruge til en fløjtende fis .
da alle har værd deres smag og øre :-).
jeg ville personligt havde valgt xtz frem for b&wen
Søren P
tillykke med din indkøb ..
ville ikke tage harman kardon vidst jeg var dig
dec 2007
dec 2010
feb 2010
Jeg snakker ikke om nogen anmeldelser, hvor fik du det fra??
Det eneste jeg prøvede og sige var, at Majik kan ikke være sikker på at trådstarter ville ha valgt XTZ'erne hvis han havde hørt dem. Syntes det er lidt åndsvagt og drage den slags konklusioner. Og det er jo udelukkende for at gøre trådstarter usikker i sit valg.
dec 2007
Majik giver kun råd fra sig .
mange her inde er snæver synet og kun ser B&W . dali og cw som det ultimative og ikke ved en klejne om der er produkter uden for hifiklubben . selvf laver de da okay produkter men der er bare så meget andet . .
det er dumt ikke at åben sig og lytte til mange forskellige produkter .
jeg ville personligt aldrig tage efter hvad andre siger så jeg ville ikke blive forvirret ovor så dan noget . vidst trådstarter bliver forvirret så burde han ikke starte sådan et emne op .det gælder alle man kan spørge til råds og få udvidet sin horisont som er meningen Men i sidste ende er det personernes eget valg .
feb 2010
Det er den slags forudsigelser som er til grin efter min mening, da han ikke kender trådstarters lydsmag..
dec 2007
jan 2012
Jeg er glad for alt det feedback jeg kan få og fordi jeg har valgt et sæt højttalere så har jeg ikke noget imod at man har en mening om dem. God eller dårlig. Jeg kan bare ikke bruge det til så meget længere. Men uanset hvad så: No offence taken, herfra"
Jeg er glad for at xtz blev nævnt så jeg kunne tage dem med i overvejelserne og jeg havde faktisk også besluttet mig for at det skulle være dem, men da tilbudet kom på cm7 (som er dem jeg synes har det lækreste design og i forvejen ved spiller godt) og var ca 2000kr billigere end xtz (dog også 1,5år ældre men standen er som nye) så tog jeg beslutningen.
Nu skal jeg bare ha en forstærker og overvejer stærkt Harman Kardon HK-3490
nov 2006
det da godt man kan sætte lidt røre i andedammen nu hvor alle folk er så forhippet på at tale alle mulige efter munden og bare give dem ret
det jeg er så TOTAL forundret over er at man har 3 i kiggerten, men man GIDER ikke ulejlige sig med at give dem alle sammen en fair chance
for har man ørene bare skruet en smule godt på, så er jeg 112% sikker på at man ikke havde valgt nogle af de højttalere som kom fra hifiklubben i dette tilfælde, for de XTZ er altså flere LÆNGDER bedre end både B&W og dalis model nævnt her
men som jeg skrev igen, jamen så vandt hifiklubben IGEN fordi at de ligger tættest på, og folk forventer en HEL masse, og forventer at få det NU
dans radio tilbyder OVEN I KØBET at sende dem til dig så du kan prøve dem dernede.......... hvad skal man i hifiklubben, nej de trækker det fulde beløb på dit kort, og så refunderer de når man kommer tilbage med dem, fandme en flot måde at drive en entusiastforretning på *HOST*
scala hifi, bowa hifi (tror jeg nok) vassago, hififreaks, sun audio, de tilbubyder ALLE at komme og demonstrere det produkt som du ønsker (inden for rimelighedens grænser) i din egen stue, og på dit eget grej, kan du ikke lide det, så kører de igen, og det eneste du skal betale er at have kaffe og en småkage parat.......
DET ER FANDME SERVICE????? hvad får du i hifiklubben?????? ikke en skid, hvis du overhovedet kan få nogle til at ekspedere dig, og kommer der endelig en, så er det en eller anden bumset gut fra handelsskolen der engang havde et aiwa anlæg og så er han totalt interesseret i hifi.......................
DERFOR er jeg så PISSE træt af at folk ikke kan se længere end til hifiklubben når de skal vælge grej, for lige netop i mange andre butikker får man LANGT mere for pengene
nu siger du så at du vil sætte en harman kardon til dem?????
jooohh det har de da ikke lige i hifiklubben, bevares, men har du nogensinde prøvet at lytte til andet end hvad folk bare enbefaler????
prøv nu for sa... at lån nogle ting med hjem INDEN i køber det, og gerne flere ting, skal JEG ud og købe noget har jeg gerne lyttet på flere ting FLERE gange inden jeg køber det (selvbyghøjttalere skal man gerne kende tonal balance og sådan, lidt et sats)
KOM NU IND I KAMPEN FOR DEN DA, i snyder jo bare jer selv, spræng ud af boxen
nov 2006
alt ovenstående skal selvfølgelig IKKE opfattes som et angreb på nogle herinde, men nærmere på folks angste og snævretsynet holdning...
go nat alle sammen
og søren p. tillykke med højttalerne, de er da okay, og du bliver sikkert glade for dem, det mener jeg virkeligt, men LUR mig om du ikke vil finde dem en kende kedelige efter et års tid, og man begynder at lytte lidt andet i samme prisklasse
er i glade alle sammen så?
feb 2010
feb 2010
nov 2006
dec 2010
jan 2012
Nej, jeg ville fra starten helst ha de cm7 fordi synes at de spiller godt og deres design slår alle de nævnte med flere længder. For mig er ejerglæden også vigtig men jeg går dog ikke efter b&o. De kom som sagt pludseligt til salg i dba så jeg støttede ikke direkte hifiklubben som du tydeligvis har et stort problem med
Om jeg ændre min mening om dem om et års tid er ikke utænkeligt. Så bliver de måske skiftet ud med xtz eller andre men det er vel en naturlig del af at starte op med en ny hobby og drage erfaring.
Hk-3490, tja... Der ville nok komme lidt bedre lyd ud af højttalerne hvis jeg købte xtz forstærkeren men jeg ville også være 2000kr fattigere. Vi skal vel alle gå på en eller anden form for kompromis med lyd for ingen af os(går jeg ud fra) har ubegrænsede mængder af kontanter. Men niveauet er forskelligt og jeg synes et eller andet sted at prisen på højttalere og forstærker skal harmonere.
Men jeg har nu en aftale med tv og lyd i Varde hvor jeg kan tage mine højttalere med og teste dem på forskellige forstærkere. Så kan det være at jeg kan snakke bedre med når jeg har været der og lært noget mere
XTZ 99.36 vs B&W cm7 vs Dali ikon 5