Monitor Audio vs. Dali {{forumTopicSubject}}
Jeg var en tur med min fatter i henholdsvis Hifiklubben og Tape Connection i dag, for at finde nogen nye højtalere til ham.
Vi har lyttet på en del kasser i den lidt billigere ende, og han endte ud med 3 modeller som nu er på "bordet" til et evt. indkøb.
Dali Lektor 6, Dali Zensor 7 og Monitor Audio BX5
Ville egentlig sælge ham mine Audiovector C2, men dem er han ikke så vild med. Blandt, andet fordi de er liiige høje nok rent fysisk (mindre konevenlige).
Spørgsmålet er så bare hvad man skal vælge.
Forstærkeren er en Yamaha RX-V671 og der vil senere hen blive bygget videre ud til 5.1 surround.
Er der nogen her inde der har erfaring med de ovennævnte højtalere?
Nu har han (og jeg) lyttet på de 3 nævnte modeller, og han kan ikke bestemme sig umiddelbart.
Monitor Audio BX5 har en super lækker dyb lyd. Lyder generelt rigtig flot, men den fysiske størrelse af højtaleren og enheder har vel sine begrænsninger rent SPL mæssigt? Vi fik desværre ikke hørt den arbejde helt så meget som Dali højtalerne.
Lektor 6 har en flot flot mellemtone men mangler lidt af det helt dybe. Kan spille ret så højt uden at lyde grimt.
Og så har den ikke den skarpe diskant som Zensor 7 har ved højere styrke, hvilket er rart.
Zensor 7 er lidt det omvendte.
Relativt lys og skarp diskant (lidt som Concept serien, dog ikke så træls og dominerende), markant mere bas, og så ikke nær så fremtrædende mellemtone.
Spiller ret så højt, men mister lidt "fokus" i bassen når det går der op af.
Hvad har folk af erfaring med de nævnte højtalere?
Personligt kan jeg bedst lide Monitor Audio BX5, og den gamle er vist også rimelig lun på den.
Dog lægger han vægt på SPL også, så det er der tvivlen lige pt ligger.
Hvad ville i vælge der ude?
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Emner: 48 Svar: 260
maj 2009
Følger: 21 Følgere: 23 AV-enheder: 3 Emner: 61 Svar: 1.040
Jeg ville helt klart vælge bx6 da du får meget mere for pengende, syns jeg hvert fald.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 11 Emner: 24 Svar: 1.573
Jeg har desværre ingen erfaring med Monitor Audio, så kan ikke drage en sammenligning med dem.
Monitor Audio vs. Dali