Jamo 507 vs. bi-amp {{forumTopicSubject}}
Jeg har et sæt Jamo 507 højtalere, og til at trække dem har jeg en Yamaha RX-V671.
Jeg ønsker at køre med dette setup i Bi-amp/bi-wire.
Ifølge manualen skal jeg tilslutte den ene højtaler på begge frontkanaler. Og den anden højtaler på "Surround Back" kanalerne.
Men hvordan skal forstærkeren sættes op rent impedans mæssigt.
Jeg kan på forstærkeren vælge om jeg vil køre 8 eller 6 ohm (i 6 ohm kan man samtidig køre 4 ohm på front kanalerne.
Jamo 507 er ifølge manualen en 4 ohm højtaler, men er den stadig dette hvis jeg fjerne bøjlerne bag på og vælger at bi-wire/bi-ampe dem?
Jeg er meget i tvivl om hvordan pokker jeg liiige skal gøre dette.
Nogen venlige sjæle der kan komme med nogen guldkorn?
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Emner: 48 Svar: 260
Ifølge manualen skal "Low" på højtalerne sættes til en "Front" kanal hver.
Og "High" sættes til en "Surround Back" kanal hver.
Der står intet om at det SKAL være sådan. Tror godt det må omvendt også.
"Low" til "Surround Back" kanalerne, og "Figh" til "Front" kanalerne.
Men da "Front" kanalerne er i stand til at køre ned i 4 ohm, så er det vel bedst at lade "Low" sektionerne i højtalerne, være tilsluttet der?
Please help !!
apr 2012
Følgere: 188 AV-enheder: 3 Emner: 3 Svar: 1.047
dec 2009
Min har ikke a og b front. Skal man køre bi-amp, så bruges de to Front udgange (left og right), og så de to kanaler som normalt bruges til Surround Back. Dvs kanal 6 og 7. Ifølge manualen tilslutter man så den ene sektion fra hver højtalere (enten Low eller High) til front kanalerne og den anden sektion til kanal 6 og 7. Mit spørgsmål er så om det er ligemeget hvad sektion der bliver tilsluttet til hvilket sæt udgange. Manualen siger intet om det. Og så er spørgsmålet også om forstærkeren skal sættes til at køre i 8 eller 6 ohm. Alle kanaler kan køres i 6 ohm minimum. Når den sættes til 6 ohm. Dog kan frontkanalerne køre i 4 ohm, når forstærkeren er sat til 6 ohm.
Og da Low sektionerne jo nok kræver mest, og jeg gætter på de kører i 4 ohm, så vil det vel være smartest at sætte Low på front kanalerne og lade forstærkeren kører i 6 ohm.
Håber det giver mening nu
dec 2009
apr 2012
dec 2009
Tænkte bare at når skinnerne sidder på terminalerne på højtalerne, så de er single-wire, så ville det være en belastning, og når skinnerne var væk, så ville det være noget andet. I PA verdenen vil sådan en sammensætning være parallel kobling, og derfor bringe belastningen ned på en anden værdi. Derfor tænkte jeg at når jeg kører dem Bi-amp, så ville det blive 8 ohm pr sektion.:) det er første gang jeg ejer ordentligt hifi grej og først gang jeg kører bi-amp
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 179
Det sker der ikke det store ved rent "ohms mæssigt"
Forskellen fra 4-6- og 8 er ikke voldsomt stor forstærker mæssigt,
Det er strakts være vis du er ned omkring de 2 og 1 ohm,
Men det ved du jo godt
dec 2009
Men okay
Hvad angår flere udgange fra samme amp, så har du selvfølgelig ret Dennis
Men ser forstærkeren det så stadig som samme belastning når hver sektion af højtalerne sidder på to vidt forskellige udgange?
dec 2009
dec 2009
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 2 Emner: 49 Svar: 864
bi-wire, forstærkeren var yamaha rxv-2067
det gav et kæmpe løft i lyden..... troede jeg
Efterfølgende opdagede jeg at det var noget andet
Og at bi-wire gav nada
Vh Tommy
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 2 Emner: 49 Svar: 864
Vh Tommy
dec 2009
Opsætningen skal jeg selvfølgelig huske at slå over på Bi-amp i forstærkeren ja
Her er et link til et billede af side i manualen som viser hvordan Yamaha foreslår det skal sættes sammen..
http://www.hifigalleri.dk/fotoalbum/diverse_hifi/2728-bi_amp_setup_paa_yamaha_rx_v671?status=1
Terminalerne til venstre er "Front Left og Right.
Terminalerne til højre er "Surround Back Left og Right" (har dog lige luret at der samtidig står "/bi-amp" efter "Surround Back").
dec 2009
Jamo 507 vs. bi-amp