{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.289 visninger | Oprettet:

Jamo 507 vs. bi-amp {{forumTopicSubject}}

Jeg har et sæt Jamo 507 højtalere, og til at trække dem har jeg en Yamaha RX-V671.

Jeg ønsker at køre med dette setup i Bi-amp/bi-wire.
Ifølge manualen skal jeg tilslutte den ene højtaler på begge frontkanaler. Og den anden højtaler på "Surround Back" kanalerne.

Men hvordan skal forstærkeren sættes op rent impedans mæssigt.

Jeg kan på forstærkeren vælge om jeg vil køre 8 eller 6 ohm (i 6 ohm kan man samtidig køre 4 ohm på front kanalerne.

Jamo 507 er ifølge manualen en 4 ohm højtaler, men er den stadig dette hvis jeg fjerne bøjlerne bag på og vælger at bi-wire/bi-ampe dem?

Jeg er meget i tvivl om hvordan pokker jeg liiige skal gøre dette.

Nogen venlige sjæle der kan komme med nogen guldkorn? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jamo 507 vs. bi-amp
  • #1   19. maj 2012 Nu fik jeg lige skrevet noget vås..

Ifølge manualen skal "Low" på højtalerne sættes til en "Front" kanal hver.
    Og "High" sættes til en "Surround Back" kanal hver.

Der står intet om at det SKAL være sådan. Tror godt det må omvendt også.
    "Low" til "Surround Back" kanalerne, og "Figh" til "Front" kanalerne.

Men da "Front" kanalerne er i stand til at køre ned i 4 ohm, så er det vel bedst at lade "Low" sektionerne i højtalerne, være tilsluttet der?

Please help !!

• #2   19. maj 2012 den slags forstærkere plejer vist at have fronthøjtaler A og B udgang. hvis der en en biwire funktion på forstærkeren skal den vistnok sættes i de kanaler. sådan var det i hvert fald på de technics surround receivere jeg har haft. Men læs din forstærkers manual meget grundigt igennem for en sikkerheds skyld, du skulle jo nødig brænde hverken højtaler eller forstærkeren af.

• #3   19. maj 2012 Som jeg har skrevet, så har jeg læst og har fundet ud af hvor det skal kobles til. Spørgsmålet er bare om det er ligemeget hvor "low" og hvor "high" bliver tilsluttet?
    Min har ikke a og b front. Skal man køre bi-amp, så bruges de to Front udgange (left og right), og så de to kanaler som normalt bruges til Surround Back. Dvs kanal 6 og 7. Ifølge manualen tilslutter man så den ene sektion fra hver højtalere (enten Low eller High) til front kanalerne og den anden sektion til kanal 6 og 7. Mit spørgsmål er så om det er ligemeget hvad sektion der bliver tilsluttet til hvilket sæt udgange. Manualen siger intet om det. Og så er spørgsmålet også om forstærkeren skal sættes til at køre i 8 eller 6 ohm. Alle kanaler kan køres i 6 ohm minimum. Når den sættes til 6 ohm. Dog kan frontkanalerne køre i 4 ohm, når forstærkeren er sat til 6 ohm.
    Og da Low sektionerne jo nok kræver mest, og jeg gætter på de kører i 4 ohm, så vil det vel være smartest at sætte Low på front kanalerne og lade forstærkeren kører i 6 ohm.

Håber det giver mening nu smiley

• #4   19. maj 2012 Og spørgsmålet er også om Jamo 507 er 4 ohm på hver sektion når de bi-ampes, eller om det så er 8 ohm pr sektion. Det er jo lidt væsentligt at sætte det korrekt op i forhold til om forstærkeren skal køre ren 8 ohm eller skal sættes op til 6 ( + 4) ohm.

• #5   19. maj 2012 hvis alle kanalerne i forstærkeren har samme udgangseffekt burde det ikke gøre nogen forskel. og ohm de ændre sig ikke bare ved biwire højtaleren. så de 4 ohm bliver ikke til mere end de 4 ohm.

• #6   19. maj 2012 Okay så skal forstærkeren jo bare sættes til 6 (+4) ohm.
    Tænkte bare at når skinnerne sidder på terminalerne på højtalerne, så de er single-wire, så ville det være en belastning, og når skinnerne var væk, så ville det være noget andet. I PA verdenen vil sådan en sammensætning være parallel kobling, og derfor bringe belastningen ned på en anden værdi. Derfor tænkte jeg at når jeg kører dem Bi-amp, så ville det blive 8 ohm pr sektion.:) det er første gang jeg ejer ordentligt hifi grej og først gang jeg kører bi-amp smiley

• #7   19. maj 2012 Bi-amp er 2 separate forstærkere, 1 til hver højtaler. Biwire er flere udgange fra den samme forstærker.

• Doctor-Madsen
    Doctor-Madsen Hjælpe-administrator

Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 179
    #8   19. maj 2012 Bare smid dem på smiley
    Det sker der ikke det store ved rent "ohms mæssigt"
    Forskellen fra 4-6- og 8 er ikke voldsomt stor forstærker mæssigt,
    Det er strakts være vis du er ned omkring de 2 og 1 ohm, smiley
    Men det ved du jo godt smiley

• #9   19. maj 2012 Forskellen rent ohm mæssigt gik jeg ud fra, var mængden af watt.
    Men okay smiley

Hvad angår flere udgange fra samme amp, så har du selvfølgelig ret Dennis smiley
    Men ser forstærkeren det så stadig som samme belastning når hver sektion af højtalerne sidder på to vidt forskellige udgange?

• #11   19. maj 2012 Ifølge manualen er der ingen krav til hvor de forskellige ting skal sættes til. Dog er front kanalerne som de eneste, i stand til at køre 4 ohm. Men det er vel bare at sætte low sektionen fra hver højtaler til front udgangene. smiley

• #12   19. maj 2012 Altså min manual fra yamaha siger at jeg skal trække et sæt kabler fra Front-left, til fx low, på den ene højtaler. High fra samme højtaler, går så til kanalen der hedder Surround Back Left. Det kan også gøres omvendt, for der står intet om at Low SKAL gå til Front-left kanalen. Ifølge tegningen Skal de to sektioner fra samme højtaler bare gå til Left kanalerne på henholdsvis surround back og front. Den anden højtaler skal jo så bare køre på Right kanalerne. Og der står så samtidig "bi-amp configuraton"

• #13   19. maj 2012 Jeg har haft et par ikon 6mk2 hvor jeg kørte med
    bi-wire, forstærkeren var yamaha rxv-2067
    det gav et kæmpe løft i lyden..... troede jeg
    Efterfølgende opdagede jeg at det var noget andet
    Og at bi-wire gav nada

Vh Tommy

• #14   19. maj 2012 Husk at ændre opsætningen til bi-wire
    Vh Tommy

• #15   19. maj 2012 Hvad var det så der gav et løft i lyden Tommy?

Opsætningen skal jeg selvfølgelig huske at slå over på Bi-amp i forstærkeren ja smiley

Her er et link til et billede af side i manualen som viser hvordan Yamaha foreslår det skal sættes sammen..
    http://www.hifigalleri.dk/fotoalbum/diverse_hifi/2728-bi_amp_setup_paa_yamaha_rx_v671?status=1

Terminalerne til venstre er "Front Left og Right.
    Terminalerne til højre er "Surround Back Left og Right" (har dog lige luret at der samtidig står "/bi-amp" efter "Surround Back").

• #16   19. maj 2012 Og grunden til at jeg gerne vil køre bi-amp/wire er for netop at kunne bruge en type kabel til Low og en anden til High. smiley

Kommentér på:
Jamo 507 vs. bi-amp

Annonce