{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.238 visninger | Oprettet:

Kompakt højtalere {{forumTopicSubject}}

Nå, men et rum på 16 m2 er lige klejnt nok til mine Dali Opticon 8 højtalere. Det er meget begrænset med muligheder for hvordan de kan placeres og jeg bøvler med en rungende bas og mangler den kontante bund de kunne levere i mine to tidligere boliger, hvor der var væsentligt mere plads til dem.

Så nu kigger jeg på kompakt højtalere og har vist kastet mig ud på dybt vand for det er en højere videnskab.

Jeg beholder min C388, ingen grund til at skifte den ud, den går nok sammen med det meste.

Men pt har jeg kig på følgende:

Dynaudio Evoke 20
Buchard S400

Jeg hælder meget til Buchard S400, da jeg også er ret vild med designet.

Ifølge anmeldelserne skulle der være en ret OK bas i S400 - men hvis det kan jo være en lidt relativ ting, set i lyset af at jeg er forvænt med Opticon 8's ret heftige bund.

Er der erfaringer herinde med at gå fra stort til småt? Og skal jeg påregne subwoofer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kompakt højtalere
  • #1   22. jun 2021 Der også for meget bas i en s400 og desuden har den en bagudrettet bass, så den kan på ingen måde stå tæt op af en væg

Prøv dem her de har en bass i toppen D11 kunne jeg ikke finde
    https://tapeconnection.dk/shop/26-kompakthoejttalere/11470-definitive-technology-d9/

Evoke 20 kan være lidt lys i det

Måske aktive højttalere (lidt dyre) https://www.youtube.com/watch?v=j3eI6YAAbxE

• #2   22. jun 2021 https://www.dba.dk/hoejttaler-bw-matrix-805/id-1080810796/
    Brugt men med sub og nogle meget fine B&W 805, center kan jo vider sælges eller forhandle en pris uden den..

• #3   23. jun 2021 Kef LS50 kunne også være en ide.

• #4   23. jun 2021 Jeg har mulighed for at rykke højtaleren ca 30 cm ud fra væggen, ved ikke om det er nok for en S400.

Ift Evoke 20, tænker jeg også at lyden er lidt lys og at der muligvis mangler lidt bund, men tænker om en woofer kan hjælpe lidt med dette.

Jeg har, siden jeg fik mit første anlæg, haft gulvhøjtalere, så det er lidt et nyt territorie. Men med 53 år på bagen nu, er de tider hvor musikken skulle høres så højt, at ørerne hylede hele dagen efter, ved at være lidt forbi - til gengæld vil jeg gerne have den lidt mere fine lyd (hvilket Opticon 8 selvfølgelig også leverer - men det er stadig nogle store basser at have stående),

• #5   23. jun 2021 Søren A

Tænker at R3'eren kunne være mere interessant for mig smiley

• #6   23. jun 2021 så må du jo ud og lytte til de forskellige højtaler/modeller smiley

• #7   23. jun 2021 Der er ikke andet for......

• #8   23. jun 2021 Bare over 100db er så ikke nok, det skal op på 110db eller mere i spidserne (mine aktive højtalere er på 102db og 108db for et sæt).

Der vil et sæt B&W 805 ikke kunne gøre det på nogen måder

Nogen passive jbl studio monitors ?

https://www.youtube.com/watch?v=pd-67qpbYy8

Klipsch ?
    https://www.av-connection.dk/?PGr=12114

aktive højttalere

https://www.thomann.de/dk/mackie_mr824.htm

https://www.gear4music.dk/da/Indspilning-and-computere/Mackie-HR824-MK2-Active-Monitor-Single/TTB

• #9   23. jun 2021 #8 Hvorfor skulle et sæt B&W Matrix 805 ikke kunne spille højt nok ??
    Deres max ligger vel på 107 til 110db (gætter jeg på) og det er da rigeligt, noget andet er hvordan det spiller og her ved jeg at B&W 805 det er højtaler der spiller ganske overbevisende og her er der endda en sub med (dog ikke den største)

• #10   23. jun 2021 De slet ikke lavet til at spille højt, man skal helst op i 8" eller noget klipsch for at få power

• #11   23. jun 2021 Nu skriver TS jo netop han er 53 og tiden med larm er over og han søger noget fin lyd, B&W kan spille højt nok til de fleste.

• #12   23. jun 2021 nåå

• #13   23. jun 2021 Vil stadig påstå man skal have rimelige med power for at det lyder rent ved alle lydstyrker.

Den dynamiske effekt skal være høj ellers lyder det ikke rent når man spiller højt og der skal man op i ca 110db, 90-95 db er højt men den dynamiske effekt kan nemt være langt over 100db, tæt på 110db er ikke udsædvanligt og det skal højttalerne kunne holde til

• #14   23. jun 2021 Buchard er ude, da de ikke længere leverer one leg solid stand, men kun tripod stand.

Evoke 20 er stadig meget aktuel hos mig, men KEF R3 er (udfra hvad jeg læser) heller ikke et dårligt bud.

Jeg er på job på søen i disse dage og har alt for meget tid til at sidde og læse mig fuldstændigt rundforvirret - der er mange fede modeller. Men når alt kommer til alt, så lander det hele på hvordan jeg selv syntes de lyder....

• Preben H
    Preben H Tilmeldt:
    jun 2021

Følgere: 1 Svar: 10
    #16   24. jun 2021 Har du tænkt på om det ikke er dit gulv der synger med, og det er derfor du har en rungende bas, da jeg har set det før, så smed vi højttalerne op på et par sten/fliser, så var det stort set væk, det har helt enormt stor betydning, en anden ting er hvis dine højttalere står for tæt på en væg, vil den også give mere bas, men det du beskriver lyder som bassen går i gulvet, og det så spiller med.

• #17   24. jun 2021 Hej Preben H

Jeg tror snarer problemet ligger i væggen, som er pudset mur / råvæg. Desværre tillader rummet ikke andre placeringsløsninger. Pt står den ene højtaler i et hjørne, ca 90 cm fra væggene. Den anden står selvfølgelig diamentralt, men ikke i et hjørne.

Jeg har prøvet at lave et forsøg med at dække hjørnet med to lag badehåndklæder for at se om det kunne være et brændpunkt fra akkustikken/bassen, men det havde ikke den vilde effekt.

Det kan være jeg lige skal prøve at sætte højtalerne på hver sin flise og se om det hjælper - for så kunne det være en løsning

• #18   25. jun 2021 Skal det gøre en forskel skal det være 2 dyner en i hver hjørne ikke bare 2 badehåndklæder, hvis det ikke hjælper så det bare fordi det ikke gør en forskel så skal du have bass traps

Hvis du har anlægget til det, overvej en mini dps + mikrofon kan gøres for under 2000kr https://bekent.dk/maerker/minidsp.html

https://www.youtube.com/watch?v=E4OY0MhMKTc&t

• #19   25. jun 2021 Rungende bas siger du? Hvad med at putte skumgummi i bas refleks portene det har jeg selv gjort?

Kenneth

• #20   25. jun 2021 Jeg synes at det er en perfekt løsning at putte skumgummi i portene og som sagt har jeg selv gjort det med mine Oberon 9`ere vi kunne evt. finde ud af noget FORDI jeg har noget skumgummi liggende og jeg kan låne en elektrisk brødsav som er perfekt til jobbet jeg har selv brugt den med et fint resultat men hvis du betaler fragten så kan jeg lave propperne til dig og sende dem til dig eller du kan komme forbi efter dem jeg bor i Sønderjylland ved ikke om du kommer på de kanter? Jeg kan ihvertfald garantere dig at det løser problemet og så er der jo kun den fede præcise bas tilbage hvis det er den løsning man vælger smiley

Kenneth

• HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
  • #22   25. jun 2021 Har lige fundet ud af prisen på en evt. Forsendelse 52 bananer vil jeg mene det kan gøres for timeløn og materialer er gratis du betaler kun for forsendelsen så sender jeg med DAO og den vil blive leveret i løbet af 2-4 hverdage men jeg ved at DAO er hurtige de leverer nat eller tidlig morgen og hvis du ikke er hjemme så vil pakken blive leveret til en pakkeshop jeg synes det vil være synd hvis du skal skille dig af med dine fede gulvhøjttalere og som sagt kan jeg garantere dig at det løser problemet at gøre det på denne måde

• #23   25. jun 2021 Så fortæller du mig bare diameteren på portene og hvor mange propper jeg skal lave så skærer jeg dem ud så de har måske et par CM større diameter end dine porte

Du kan evt. overføre med mobilepay til mig

Hvad siger du til det?

Kenneth

• #24   25. jun 2021 Kenneth C

Jeg giver dem lige en chance og tager mål af hullerne nå jeg kommer hjem - og vender tilbage til dig.

Pænt af dig - takker mange gange smiley

• #25   25. jun 2021 Jamen kære ven det var så lidt jeg kan lige sende mit mobilnummer til dig på en PB og det er en perfekt måde at gøre det på med skumgummi i portene det løser problemet jeg var selv ude i noget værre noget med basstraps så ringede jeg til hifiklubben og så fortalte han mig nemlig tricket med skumgummi i portene det fungerer og så kan du beholde dine lækre højttalere smiley
    jeg går stærkt ud fra at jeg kan sende pakken til dig imorgen men jeg ved at DAO er meget hurtige

Kenneth

• #26   25. jun 2021 Jeg er pt på søen - jobber der. Så der går lige 14 dage, inden jeg kan tage mål smiley

Vender tilbage smiley

• #27   25. jun 2021 Nå ok perfekt så haster det jo ikke med at låne brødsaven PERFEKT kan du huske hvor mange huller der er?

• #28   25. jun 2021 Der er to i hver smiley

• #29   25. jun 2021 Har du prøvet isoacoustics fødder ?

• #31   25. jun 2021 #30

Skrev jeg i #18 (der skal huskes at købe mic)

• #33   25. jun 2021 #32

En mini dsp skal tilsluttes en indgang på forstærkeren, men ikke alle miniDSP'er har mere en 2 måske 3 indgang,.

En miniDSP 2x4 har 2 rca (ved ikke om det er til kun enhed eller 2, tror det kun er til en enhed )
    https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4

MiniDSP 2x4HD DSP og DAC har 2 digitale indgange og så 2 rca til 1899kr istedte for 999kr

Der dur den bare ikke f.eks hos mig hvis jeg skal bruge den til alle enheder, jeg har en pladespiller, pc,cdafspiller og båndoptager, 4 enheder

Skal jeg jeg bruger den med passive højttalere så kan jeg heller ikke bruge alle enhederne, men imellem min forforstærker som er en integreret forstærker og så mine aktive højtalere, der kan jeg bruge den.

Det vil være synd ikke at købe micen, er næsten som at købe en pladespiller uden pladehylde

• #35   25. jun 2021 Ikke alle har den mulighed, jeg har ikke på min rotel A11 tribute

• Preben H
    Preben H Tilmeldt:
    jun 2021

Følgere: 1 Svar: 10
    #36   25. jun 2021 Hej JH
    En pudset mur synger ikke med, men det gør et trægulv, og det kan være ret voldsomt, jeg har hørt hvor det gik fra en kraftig rungende bas, til en flot fast bas, jeg prøvede med et par kop sten der koster 2 kr. stykket hos hjem & fix først, så det er jo ikke noget man bliver fattig af, og da du siger de tidligere har spillet med en fast bas, kan de det også der hvor du bor nu, det er jeg ikke i tvivl om.

• #37   3. jul 2021 jeg målte lig lidt på mine Dali 18Mk2
    Her kan man se forskellen på at bruge eller ikke at bruge skumprop.
    Dali 18Mk2 blev leveret med skumprop i den ene (øverste) basreflex port i sin tid, det er skumgummi Ø70 (portens størrelse) højde Ca.45mm

profilbillede
  • #38   8. aug 2021 Så røg mine Opticon 8 til en glad køber, der kørte langvejs fra en tidlig morgen for at hente dem, lige inden jeg skulle på søen.

Så der er pt to tommer pladser - og der er TOMME at se på, så de fyldte godt i rummet, de to basser.

Følgende højtalere er i spil:

Dynaudio Evoke 20
    KEF R3
    Sonus Faber Sonetto II
    JBL L82

Sidstnævnte er rigtigt interessant for mig, da den ganske vist er omtalt for sin ret aggressive bund, men til gengæld vender refleksporten udad og ikke bagud mod væggen. Det skulle gøre den meget lettere at placere og langt mere taknemmelig ift hvilket rum man sætter den i - det må bare ikke være for stort.

Men de skal lyttes til allesammen - så ser vi hvad der kommer ud af det.

• #39   8. aug 2021 Kef LS50 meta med KEF KC62

• #40   8. aug 2021 Woofere er ikke lige min stil smiley

• #41   8. aug 2021 Kan også bruges uden og så passer den fint i bassen til små rum på under 20kvm det bliver ikke for meget i forhold til rummet

• #42   13. aug 2021 Michael L

Jeg har brugt noget tid på at læse om KEF LS50 Meta. Audiokompagniet i Odense ligger inde med dem, så jeg giver dem en chance. Men du har nok ret i at de ikke virker godt som stand alone selvom nogle anmeldere mener at de gør.

Desværre har de ikke KC62 på hylden derinde, men jeg prøver at rådføre mig med dem om evt alternativ.

Men pt er R3 stadig højt oppe på listen sammen med L82.

Vi ser

• #43   13. aug 2021 JH har du ikke mulighed for at låne begge sæt med hjem til lytning ?

• #44   13. aug 2021 Søren

Audiokompagniet tilbyder faktisk at tage sagerne under armen og komme ud og stille op i stuen. Så det er klart en mulighed.

Ift Evoke 20 og L82, så har AV-Connection ikke den samme service på hylden. De har Buy & Try for nogle af deres produkter, men det er de to højtalere ikke omfattet af, desværre.

• #45   13. aug 2021 Det var ellers nr.1 hvis den mulighed var til stede.

• #46   13. aug 2021 Helt sikkert.

Jeg kan naturligvis benytte mig af returretten såfremt jeg køber dem via nethandel, men det kan blive smådyrt i fragt.... Og lidt besværligt

• #47   13. aug 2021 #42

Så skaffer de bare subwooferen så du kan lytte til den, evt har de en anden, der er også nogen få km derfra av connection (ca en halv km fra Odense zoo) og hifiklubben ligger ca 1 km fra Audiocompagniet .

Tag dig god tid, sidst jeg var derinde uden at købe noget brugte jeg 3-4 timer trods det butikken er meget lille, husk at ringe og undersøge om der er det du gerne vil lytte på så du ikke køre til Odense og de har det ikke har det.

Sidst jeg var der havde de jern højttaler, lidt kef og elac, de er nogen af dem der ofte spiller lidt højt imodsætning til hifiklubben som ofte er lidt forsigtig med volume til os der spiller højt eller bare vil høre hvordan det lyder ved høj lydstyrke

Der også kommet nye Dynaudio emit hvis du har mod på at lytte til dem hos av connection eller hvis audiocompagniet bestiller et sæt hjem af dem du vil lytte på f.eks emit M20

• #48   23. sep 2021 Nå, det blev plan C:

Kæresten foreslog et par tæpper i rummet, hvis det kan hjælpe på akustikken.

Så valget faldt på Audiovector QR5. Der ryger heller ikke noget bas bagud, og det gør dem mere placeringsvenlige.

• #49   23. sep 2021 Basporten sidden i bunden så vidt jeg kan se som er det samme som Wharfedale diamond 220 og 225

• #50   23. sep 2021 Har haft et sæt Audiovector QR1 og de kan altså levere en masse bas og det kan et sæt QR5 også, de går ned til 25hz og med en følsomhed på 91 db kan de spille højt

• #51   24. sep 2021 Netop det at bassen kommer ud i bunden, istedet for bagud i kombi med et tæppe, burde løse problemet.

De ser heller ikke så grotesk store ud som Opticon'sene

• #52   24. sep 2021 De går så langt ned i hz at det sagtens kan være for meget til kun 16 kvm

• #53   24. sep 2021 Michael L

Ift til mine Opticons, så er bassen langt mere stram, det er ihvertfald det jeg kan konstatere.

Men ellers må jeg jo vælte en væg og tage den store stue med til hjælp.....

• #54   2. okt 2021 1) Et tæppe fra IKEA der fylder ca halvdelen af rummet
    2) Som forsøg røg der 4 hovedpuder op. 1 bag og 1 ved siden af hver højtaler.

Så er vi i mål. Hovedpuderne skal så skiftes ud med akkustikplader. Kæresten er på jagt efter nogle "der er pæne", som hun siger smiley

Ja, jeg er helt med på, at mine planer var noget anderledes end hvad det blev til. Men jeg har ALTID haft gulvhøjtalere - og da jeg stod og lyttede til disse her og kunne konstatere at bassen kom nedenud istedet for bagud, gik djævlen altså i mig igen.......

Kommentér på:
Kompakt højtalere

Annonce