2 muligheder til subwoofer placering? 2 muligheder til subwoofer placering?
Jeg kommer lige til at forhøre mig hos jer, af hvilke 2 kompromisser i ville gå efter.
Jeg har en B&W ASW610 subwoofer og 4 Dali Zensor 1, samt center i et surround setup.
Som skrevet i en anden tråd er jeg igang med at købe ny receiver, som enten bliver en Yamaha V1073, A820 el 830. Hvis det går helt "galt" går jeg nok ned i en 675. Men forventer det bliver V1073.
Nå, men imens jeg roder rundt og skifter ud, vil jeg en gang for alle finde min placering til subwooferen.
Først lidt om min rum jeg afspiller i.
Fra front til bagkanal er der ca 6 meter. Mine fronter spiller med godt 2 meters afstand til hinanden og herimellem er center selvfølgelig.
Min bagkanaler har lidt mere bredte og der er godt 2.80 cm imellem.
Sweetspot, hvor jeg ser al tv fra er ca 2.5 fra fronter og 3.5 fra bagkanaler.
Jeg har lavet kravle øvelsen med subwoofer. Den er placeret på min sweetspot oppe i lyttehøjde.
Når så jeg kravler rundt er bassen tæt på svagest af alle punkter (findes 1 punkt hvor den er svagere) oppe ved min front højre højttaler. Her har subben hidtil stået. ASW610 har dog endnu så meget at give af at jeg har tænkt det kommer jeg ud over ved justering. Min højre side er samtidigt fra fronter til bag-kanaler en ende væg i stuen, så subben har stået i et hjørne.
Bassen er tydeligst og renest helt ned ved min venstre bag-kanal, forholdsvis tæt på hjørnet. Dvs den jo altså står temmelig langt fra mine fronter, som jo ikke ligefrem er bas stærke (zensor 1).
Jeg kan ikke helt med mig selv bedømme om jeg klart kan høre subben spille bag mig, eller om det er hjernen der spiller mig et puds:)
Med subben bagved lider lyden jo især ved musik, som jeg vil være ked af, men film er dog det det hele skal optimeres til, så ok kompromis, hvis det må være sådan at den skal stå bagerst.
Mit spørgsmål er så til jer omkring jeres valg, hvad havde i gjort og hvilken af de 2 scenarier er absolut no go?
Jeg har ikke mulighed for at trække bag-kanaler længere frem, da det er her mit sofa miljø er. Så jeg sidder altid i en chaiselong eller fatboy omkring sweetspot, med sofa og bag-kanaler og nu subwoofer bag mig.
Nå men nu til jer - overbevis mig:)
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 2 AV-enheder: 2 Emner: 83 Svar: 300
Fase er på 0.
Den er ikke svagest ved fronterne som helhed, men ved højre front højttaler. Hvis jeg vender den om spiller den direkte ind i væggen?.
Hvis du ser på billedet, så har den igennem de seneste mdr stået i møblet her i højre side, hvor jeg har taget skufferne ud.
Men jeg vil sige at jeg nu ellers sagtens kan få et fint lydbillede ud af den der oppe, så det undrede mig bare at bassen faktisk var svag der ved højre front. Kravler jeg mod venstre front bliver den lidt mere tydelig.
Mest harmonisk var den dog ned ved venstre bag kanal som skrevet eller midt imellem bagkanalerne.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
aug 2012
Ved godt mange siger det, men ved læsning af anbefalinger ift hjemme bio, så skal den op foran:-)
dec 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
Du må have den oppe i front, og bedst midt mellem de 2 fronter, da ellers stereoperspektivet vil lide under det, når delefrekvensen er så høj som 140 hz.
aug 2012
Mit problem er dog ikke selve bassen. Den spiller sådan set fint nok både foran og bagved, men syntes lyden er difus med sub bagved. Jeg sætter den nok bare tilbage ved fronterne, jeg undrede mig bare over effekten ved kravlemetoden, at bassen oppe i højre front, lige foran skufferne faktisk var lav der.. Så jeg vil ikke sige den vare mudret eller rungende. Bare lav.
Det syntes jeg ny at kunne have justeret ved volumen ellers:-).
Det er synsmæssigt jeg helst ville have den bagved. Og som skrevet så lyder bassen kraftigst og kontrolleret bagved nævnte placering.
Nok er de 2 steder jeg har haft den stående, de bedste steder. Forskellen har bare været volumen af bassen på de to steder. Høj bagved og lav foran. Dog med kontrol begge steder.. Har prøvet at vende fasen 180 og det gør ikke en forskel med subben placeret forrest ihvertfald
2 muligheder til subwoofer placering?