Anlæg opfører sig MEGET underligt! {{forumTopicSubject}}
Hej drenge.
Jeg har haft et Cambridge audio (forstærker + cd-afspiller) fra hifiklubben i snart 4 år, men her inden for det sidste halve år er det begyndt at opføre sig meget underligt.
Periodisk bryder lyden i højttalerne, dvs. at jeg en dag kan høre på anlægget uden nogen som helst problemer, og næste dag, eller blot et par timer efter, kommer der kun knas ud af den ene højttaler, og dagen efter er det måske den anden højttaler.
Der er forskel på intensiteten af det her knaseri, nogle gange er det kun diskanten der skratter lidt, så er det bassen lidt, og til tider er det hele højttaleren der falder ud.
Lige nu er der sat en gammel Pioneer forstærker på i stedet for, det har ikke hjulpet på problemet, dog har jeg fundet ud af at problemet tilsyneladende er højre/venstre relateret... så hvis begge højttalere er på en venstre kanal, så falder de begge ud, mens hvis de er i stereo mode, er det kun den ene der falder ud (forskelligt hvilken)
Derudover er alle kabler blevet skiftet, samt der er prøvet med andre højttalere (pt. er det DALI concept 6 der er sat til).
Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe!
På forhånd tak.
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
det det jeg siger, det cambridge er noget skrammel, kender flere der har haft nogle af deres topmodeller som er stået af efter 2 år
jan 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 17
Så dvs. at alt cambridge udstyret sådan set er udelukket
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 50 AV-enheder: 2 Emner: 98 Svar: 1.886
nov 2006
jan 2008
Der er jo heller ikke nogen kabler som har indflydelse på både cd-afspiller og afspilning fra pc.. udover højttalerkablerne.. men det er altså blevet udskitet flere gange, og byttet rundt osv..
Det jeg selv har tænkt lidt på er om der er for høj spænding i vores stikkontakter.. ved i om det kan forårsage dette?
nov 2006
har du jord monteret på dine apperater?
det kan jo være noget udefra kommende støj på nettet, fx en vaskemaskine eller noget i den stil, men umiddelbart synes jeg det underligt det kun er i den ene kanal
har du prøvet at tage en ledning og holde den mellem de to apprater??
jan 2008
Jeg har prøvet at rykke rundt på anlægget i stuen, har ikke hjulpet på nogen måde, så går derfor ikke udfra det er udefrakommende støj.
Hvad mener du med at holde en ledning imellem de to apparater?
nov 2006
jan 2008
Undskyld jeg lige svarede sent, skulle lige spise
jan 2007
Følger: 19 Følgere: 17 AV-enheder: 10 Emner: 33 Svar: 1.023
nov 2006
jan 2008
nov 2006
jan 2008
Men kan til jeres information sige at lige nu er der slet ingen problemer når det spiller.. det er maks underligt!
nov 2006
jan 2008
Jamen så er jeg virkelig tør for idéer.. jeg er næsten sikker på at det har noget med min forstærker at gøre så, men da to vidt forskellige forstærkere gør det samme er det også lidt mystisk.. medmindre der er noget andet som påvirker dem.
maj 2010
Følger: 4 Følgere: 3 AV-enheder: 5 Svar: 89
jan 2008
Mener ikke at det bare er stikkontakten der er nået galt med
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 1 Emner: 5 Svar: 124
(link fjernet)
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 4 AV-enheder: 3 Emner: 83 Svar: 395
Tvivler jeg på, fordi så ville han jo have oplevet dette hele tiden og ikke lige pludselig.
Jeg har desværre ikke bedre bud end alle de andre.
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 1 Emner: 5 Svar: 124
Ps. en indgang behøver jo ikke at stå af lige med det samme , der kan godt gå et stykke tid .
jan 2008
Jeg har faktisk haft sådan en der på midlertidigt, men tog den af igen da den ikke hjalp på problemet, jeg ved dog ikke om den kun forebygger eller også fjerner problemet når det er opstået?
Når jeg siger den gamle forstærker mener jeg faktisk Cambridge Audioen, jeg hentyder til den i datid da jeg smed den ud efter jeg satte Pioneer forstærkeren på, i den tro at det var den der var problemet, desværre var det ikke således
jeg vil ikke afvise at det kan være pc'en der har brændt et par indgange, men jeg ved at Cambridgen begyndte på problemet før jeg havde haft en computer slået til den. På det tidspunkt havde jeg kun haft en Cambridge cd'afspiller tilsluttet.
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 50 AV-enheder: 2 Emner: 98 Svar: 1.886
Kobl én ting til af gangen - evt hvis din forstærker har inbygget radio tuner, så prøv og brug den til at starte med. Sker det også her (med alle andre komponenter frakoblet), så har du indsnævret det ret betydeligt.
jan 2008
nov 2010
Følger: 1 Svar: 1
jeg har det samme problem med min Kenwood 5090R forstærker som er sat til mine Jamo classic 6 højtalere.. Og jeg har tænkt på om det kan have noget at gøre med at man bruger højtalerkabel med forskellig længde. ? jeg har bare brugt normalt 220V kabel, og der er stor forskel på længden hen til forstærkeren. Så tænkte på om det kunne have noget med sagen at gøre ??
Anlæg opfører sig MEGET underligt!