{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til rørforstærker
  • #1   24. nov 2010 budget?

• #2   24. nov 2010 jeg regnede med 1000-5000kr.

• #3   24. nov 2010 det får du sgu ikke meget rør forstærker for...

jo noget billigt kina skrammel

jeg synes i stedet du skulle tage af burge de penge på en rigtig godt transistorforstærker

men foreskellen er stor på de to ting

en transistor kan man betagne som lidt kantet i lyden, hvor en rørforstærker er lidt mere rund og blød, samt den ikke spytter de store watt af sig, men det skal man ikke lade sig snyde af

en 5watt rør kan let være kraftigere end en 100watt transistor, altså hvis den er lavet ordentligt

• #4   24. nov 2010 Det er korrekt at du ikke får meget rørforstærker indenfor det budget.

Hvad der IKKE er korrekt er følgende citat fra * MAJIK CABLE GUY *:

"en transistor kan man betagne som lidt kantet i lyden, hvor en rørforstærker er lidt mere rund og blød, samt den ikke spytter de store watt af sig, men det skal man ikke lade sig snyde af

en 5watt rør kan let være kraftigere end en 100watt transistor, altså hvis den er lavet ordentligt"

Både SS og rørforstærkere kan findes, omend der i det hele taget er langt imellem kvalitetsforstærkere, med fantastisk høj lydkvalitet.

En rørforstærker er ikke velbeskrevet som værende rund og blød i lyden medmindre det er en skod-rørforstærker.

En rørforstærker kan have/har mere harmonisk forvrængningstype når forstærkeren overstyres end når en transist6orforstærker forvrænger.

Det er meget vanskeligt at beskrive lydkarakter og heller ikke forskellen på rør og transistorer er nem at beskrive.

Lykkes det at finde en rørforstærker i høj kvalitet er der chance for at opnå større naturlighed fra mellemtone frekvenserne og op.
    Sangstemmer kan hermed fremstå mere troværdige.
    Transistorforstærkere i god kvalitet kan præstere en bas der tenderer mere præcis og dyb end de fleste rørforstærkere.

Disse beskrivelser har ringere mulighed for at gå i opfyldelse hvis ikke det omgivende udstyr har kvalitet til at sikre god lyd til og fra forstærkere.

5W er 5W og 100W er 100W
    5W er aldrig kraftigere end 100W

Hvis en 5W forstærker parres med en meget effektiv højttaler kan den godt opleves kraftigere end en 100W forstærker parret med en meget ineffektiv højttaler.
    Men dette vil aldrig opleves hvis begge nævnte forstærkere sammenlignes med samme højttalere.

Leveringen af effekten kan opleves mere parat, med mere attack (sammenligneligt med response time i et moderne fladskærms tv) ved brugen af en klasse A forstærker end ved brugen af en klasse B (klasse A/B) forstærker.
    Men det har som sådan intet at gøre med om det er rør eller transistorer.

Niklas

• #5   24. nov 2010 Rør har sin charme, men også sine begrænsninger.

Et konge match er rør i forforstærkeren og så en transister effekt. På den måde så får man det bedste fra 2 verdner.

Men jeg vil så også sige at vist ens pengepung er begrænset, så hold dig laaaaaaaaaaangt væk fra rør. Før at rør det dur, så skal man altså ofre en smugle mere smiley

Men det som godt rør kan, hvor transister har sin begrænsning er i rum/ 3D. Det spiller altså bare med et langt større lydbillede.

• #6   24. nov 2010 Men hvis man har et yderst begrænset budget, som i det her tilfælde, så bør man nok holde sig fra at have seperat forforstærker, seperat effektforstærker og i særdeleshed seperate mono effektblokke.

Mit råd: Gå efter integreret forstærker med et så begrænset budget.

Niklas

• #8   25. nov 2010 @ Nicolaj hvid L

Igen sludder og vrøvl for hvis ikke en strømforsyning kan levere strøm til de 100W et udgangstrin er dimensioneret til så er det bare ikke 100W.
    Så nemt er det.

Niklas

• #9   25. nov 2010 Men selvfølgelig er der forskel på 100W RMS og f.eks. 100W Peak.

Man kan ikke sammenligne forskellige målemetoder.

Niklas

• #10   25. nov 2010 Jeg går med tankerne om at købe Music Angel rørforstærker, de skulle jo ikke være så ringe igen, og de kan fås til dit budget på e-bay smiley

• #11   25. nov 2010
    5W = 5W det kan du ikke lave om på. 5W kan aldrig blive til 100W.

men 5 watt rør kan spille med 20% forvrængning uden du ligger mærke til det. så de lydder af mere.

og en music angel XD500mk3 yder 50W push pull. og dem jeg havde, havde ingen problemer med at trække et sæt infinity kappa 8,2I til en ganske fint lydtryk og de er ikke lige frem en let drevne højttaler.

prøv endelig en rørforstærker, så kan du sige lidt som os andre at du har været der. og jeg kan ikke forstille mig at du bliver utilfreds,

jeg var meget meget tilfreds med min. den overhalede en sony ES770I monster forstærker m ed mange længder. så du skal slet ikke være så nervøs. prøv det prøv det.

• #12   25. nov 2010 jeg skal have en XD500mk3 igen endag. ingen tvivl.

• #13   25. nov 2010 Der er s'gu da ikke nogen der gider at høre musik med 20% forvrængning uanset om det er 20 harmoniske % eller om det er 20 uharmoniske %.

Niklas

• #14   26. nov 2010 næh. men ikke destro mindre så hører man det ik rigtigt. jo ved techno. men stemmer og den slags, der opdager man det ik. giver en fed lyd til elspade, der iforvejen er spillet på rørforstærker der forvrænger smiley

• #15   26. nov 2010 Jeg hører det uanset genre.

Niklas

• #16   29. nov 2010 Men hvis jeg så endelig får noget mere hvor meget skal sådan en så koste??

• #17   29. nov 2010 Det skal være kvalitet og lyden skal være perfekt men kan man godt koble den til en transistor effektforstærker

• #18   29. nov 2010 Det er nok en int altså en forstærker og ikke en forforstærker

• #19   29. nov 2010 men hvor meget kan sådan en trække for jeg har et sær dali 5005le og et sæt dali 450 men kan sådan en klare en af de to

• #20   29. nov 2010 det burde den godt kunne klare

• #21   29. nov 2010 @ Rasmus V

Hvis du ikke ved hvad forskellen er på en transistorforstærker og en rørforstærker hverken hvad angår det tekniske og det lydmæssige, så synes jeg da at du skal afvente med at beslutte dig for at du vil have rør før du har fået et overblik.

Du må lave noget "benarbejde" og få hørt mulighederne igennem evt. i udvalgte forretninger med gode og relevante set-ups.

Det er måske værd at vide at en rørforstærker kræver vedligehold fordi rør bliver slidt i takt med at der spilles på forstærkeren.
    De slides IKKE mens den er slukket.

De fleste mennesker oplever at udgangsrør bør skiftes mellem hver 2. & hver 8. år alt efter hvor ofte og længe man hører musik.

Rørforstærkeres vellyd afhænger også, i højere grad end det gælder for transistorer, af at de får lov at varme lidt op når man tænder dem før man kan forvente at de lyder optimalt.

Hvis en rørforstærker går i stykker er de ofte simplere i konstruktionen og det vil være relativt billigere at få repareret p.g.a. hurtigere fejlfinding.

Mange rørforstærkere (her medtænker jeg ikke OTL - transformerfri rørforstærkere da de stiller helt særlige krav) er også mere "kræsne" i match med højttalere end transistorforstærkere generelt er.

Man kan skære lidt igennem og generalisere at hvis man er typen som render rundt i hele hjemmet og skriger og skråler til DR P3 som spiller i rummet længst væk så er rør måske ikke lige det rette.
    Hvis man derimod kan sidde og nyde musikken i Sweetspot (den siddeplads der er placeret det trette sted for at få hele stereoperspektivet og rumformidlingen med i lydbilledet) i timevis alene eller i selskab med udvalgte musikelskende venner, så kan rør være en glimrende løsning.
    Der er selvfølgelig alle mulige nuancer imellem disse to yderpunkter.

Undersøg sagen og få nogle erfaringer at træffe en beslutning ud fra.

Niklas

• #22   29. nov 2010 Men det jeg gerne vil have ud af en rørforstærker er mere varm lyd og en bedre musik oplevelse end en transistor

• #23   29. nov 2010 @ Rasmus V

Hvad har du hørt af grej som har inspireret dig til dette?

Jeg ved at det er langt uden for dit budget, men prøv at gå ud og hør en Sunfire forstærker og undersøg om det er en lydkarakter nogenlunde mage til den du ønsker?

Niklas

• #24   29. nov 2010 umiddelbart findes der masser af produkter inden for dit budget som vil ramme bedre, og ikke være så dyre i driftsomkostninger, som IKKE er rør

sådan læst lidt imellem linierne, så vil du gerne med´på rør dillen, fordi at det ser godt ud med sådan nogle "gløde pærer"

og jeg forstår dig da godt, men skulle jeg ud og vælge noget selv, så blev det denne

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=172873

hørte den på messen for 14 dage siden, den var lækker

• #25   29. nov 2010 Sådan en Manley som Majik linker til, spiller dejligt. Men tror altså at den kommer på overarbejde pga dine højtalere.

Med dine Max 5000,- kr til en int. forstærker, så ville jeg gå efter noget andet end rør.
    Rør er ikke ensbetydet med varm lyd. Mine NOS Telefunken rør som jeg har i min riaa, er alt andet end varme, det samme gælder for de rør som sidder i min pre.
    Min effekt (trans.) den har derimod en snært af varme over sig smiley

Sådan en Densen som denne http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=172750 den spiller fedt og har en snært af varem i mellemtonen. Men der er fart over feltet, med massere af drive og fodtrampen.

• #26   29. nov 2010 Manley er da netop langt fra idealet om blød og varm lyd.

Niklas

• #27   29. nov 2010 De gamle Sugden integrerede forstærkere var kendte for varm lyd.
    Audio Innovation, Edison, McI og flere andre både med og uden rør fremstår således "varme" i de flestes akustiske hukommelse.

Niklas

• #28   30. nov 2010 Så jeg får bedre lyd af at købe en god transistor men er det over 10.000 for en god Rørforstærker det mere det jeg har hørt kostede 35.000kr

• #29   30. nov 2010 Rasmus............ Tag nu ud og lydt på lidt forskellige forstærkere. Både rør og transistor.

Det er den eneste måde du kan blive klovere og mere erfaren i hvad de forskellige konstruktioner kan smiley

• #30   30. nov 2010 Jeg er meget tit i hifiklubben men det er nok ikke lige stedet for jeg er ikke så kendt ud i alle mærker udover at jeg syntes supermarkeds anlæg er noget af det værste det findes så er et godt brugt anlæg bedre

• #31   1. dec 2010 Du må rundt.
    Tag til messe næste år i November og få indtryk.

Tag rundt på Frederiksberg. Der er flere glimragende butikker med rørgrej.
    Læs diverse fora om emnet i DK og find ud hvem der forhandler hvad.
    Skriv ned hvad der anbefales og hvad det koster og hvad det spiller godt sammen med.

Et eller andet sted skal du starte hvis du ønsker at gå musiknydelsens (dyre og langsommelige) vej.
    Nogle af os har brugt mere end en halv menneske alder før det er lykkedes at matche anlæg til tilfredsstillelse.

Når du hører noget skod, så glem det og gå hurtigt videre men stop op de steder det lyder godt, brug tid på at sidde og lytte til det med forskellige genrer som også overskrider dine egene præferencer og glem ikke hvad det var for noget grej du lyttede til ved sådanne lejligheder.

Niklas

• #32   1. dec 2010 Okay Mange Tak for hjælpen men hvad er der af messer i Danmark

• #33   1. dec 2010 Okay Mange tak men jeg kender jo ikke lige frem nogen her inden men tak for hjælpen

• Jørgen P
    Jørgen P Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 1 Svar: 1
    #34   4. mar 2020 Hej
    Er der nogle der kan hjælpe mig her?
    Jeg har en Philips rørforstærker på 800 ohm og 10 w fra omkring 1958,og vil godt sætte nogle 8 ohm højttalere til den ,hvad skal jeg bruge til det?

Jørgen

• #35   5. mar 2020 Du kan altså godt få en fed rørforstærker til de penge f.eks denne Luxman den er ikke så dyr i hvert fald ikke over 5000,- har selv haft sådan en og den er rigtig fed synes jeg nu tænker jeg også på designet der er nogle gange nogle til salg på DBA dog ikke nogle ligenu men jeg ville nok anbefale dig en som denne

profilbillede
  • #36   5. mar 2020 https://www.hifishark.com/search?q=luxman+lv105

Denne der er snak om hedder LV-105

der er nogle stykker af dem der ligner hinanden der er f.eks en der hedder LV-103U
    Men hvis jeg var dig havde jeg købt sådan en

Kommentér på:
Hjælp til rørforstærker

Annonce