1.477 visninger
|
Oprettet:
hvilke ting!? {{forumTopicSubject}}
skal lig have styr på det hele hvad skal der til for at samle et komplet anlæg!? højtalere og subwoofer + en forstærker!? men hvordan fungere forstærkeren mht. watt osv? hvis jeg har højtalere og subwoofer der sammenlagt gir 1000 watt men min forstærker kun kan trække (eller hvad man nu siger) 750 watt hva så!? jeg mener kan en forstærker kun yde det antal watt som der står på den og hvis du tilslutter højtalere og sub så der er over 750 watt vil det så stadig virke eller brænder det sammen!?
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 2 Emner: 20 Svar: 1.131
nov 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
jul 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 253
Hvis dine højtalere, lad os antage 250 watt (ikke i peak), så kan du godt spille med en 30 watts forstærker... Men oppe i de høje lydniveauer har den forstærker sikkert svært ved at følge med.
Tit er en subwoofer, når vi snakker Hifi, en aktiv en, hvilket betyder den har indbygget forstærker.
nov 2010
mar 2007
Følger: 7 Følgere: 7 AV-enheder: 2 Emner: 56 Svar: 293
ej, kunne bare ikke lige lade være med at sige det. Sorry for ot.
okt 2008
ellers så er der nogle DC1212 til salg for en 2500kr herinde, men nyrenoverede basser... faktisk en fin pris...
problemet ved CV er bare at de gerne skal ha noget effekt for at spille godt... god lyd levere de ikke... men til dig tror jeg det vil spille ganske udemærket...
men hvordan havde du tænkt dig at bruge en bilstereo forstærker i stuen... ??
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 49
Det kan man med en bil-batteri-oplader.
okt 2008
nu har jeg selv kigget efter en batteri lader... men den kraftigeste jeg kan finde giver 10Ampere... en 4 kanals forstærker af nognelunde kvalitet bruger minimum 40Ampere... så en enkelt kan ikke rigtig levere nok strøm jo... så skal man ha 4 af dem... og så skal man samtidig kunne hive alt den strøm ud af stikkontakten...
okt 2008
watt betyder ikke alt for at det spiller godt... har hørt om den der havde en 3 trins forstærker hvor den yder 1 watt RMS på første trin, 5(ish)watt RMS på trin 2 og så kan jeg ikke huske om det var 20Watt RMS eller 50Watt RMS... så meget effekt er ikke det samme som god lyd, eller høj lyd for den sags skyld...
og lige en ting mere, så regner man KUN med RMS watt, peak / musik watt kan du smide væk eller give tilbage til Thansen, det er kun konfirmander der bruger det for det er åbenbart sejere at sige man har 1.000watt end 400watt RMS...
når det kommer til højtalere er watt mere eller mindre ligemeget, kan højtaleren klare 200watt RMS men kan forstærkeren kun levere 100watt RMS... ? så skal det nok gå alligevel, medmindre det er en forstærker af lav kvalitet... og pris og kvalitet går hånd i hånd...
når man kommer til subwoofer er det ved at være tid til at bruge watt... simpelthen fordi at subwoofere skal bruge så meget strøm og de kræver mere af forstærkerne... så der skal forstærkeren helst kunne levere mere effekt end subwooferen kan klare... dog kan en kvalitets forstærker sagtens klare jobbet alligevel hvis den nu skulle mangle 200watt RMS...
en faktor der også spiller ind ved watt er Ohm eller Impedans som korrekte navn er... Ohm er modstanden i højtaleren... i stue stereo ligger det oftes på 4-8 ohm og nogen gange helt oppe på 16ohm... i bilstereo er det MAKS 4 ohm og subwoofere kan komme helt ned på en kvart eller en ½ohm, det er dog mest i konkurrence brug, oftes bliver der brugt en modstand på 1-4ohm... både højtalere og subwoofere...
jo lavere modstand jo mere effekt kan forstærkeren levere... dog kan alle forstærkere ikke klare alle modstande... min stue forstærker kan ikke klare 2 ohm, men 4 ohm og 8 ohm's højtalere er den bygget til... mine højtalere er på 4 ohm så den levere maks effekt som den kan uden at klippe i lyden eller forvrænge...
jo lavere modstand jo mindre dæmpningsfaktor har forstærkeren, det vil sige at jo mindre modstand, jo mindre kontrol dog har den mere effektoverskud... jo højere modstand jo bedre lyd...
men en forstærker behøves ikke ha effektoverskud... en receiver eller forforstærker har typisk ikke så meget effekt at kunne levere... så kan du købe en effektforstærker som jeg har... så har jeg lige pludselig 2x350watt RMS i stedet for de små 80 watt RMS som min receiver smider ud...
nov 2010
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 49
Jeg gjorde det selv da jeg boede hjemme. Det virkede upåklageligt. Jeg havde os en stor batteri-oplader jeg havde lånt af min far, aner ikke hvor mange Amp den var på.
okt 2008
ikke nødvendigvis... følsomheden spiller også ind... jo højere følsomhed, jo højere vil enheden spille...
en subwoofer der kan klare 400watt RMS og har en følsomhed på 85db vil måske spille en 138db (fiktivt, det er bare nogle tal jeg finder på), en subwoofert der har en følsomhed på 90db som måske kun kan klare 250watt RMS vil spille mindst lige så højt som den der kan klare 400watt RMS...
og bare fordi at en subwoofer kan tåle mange watt, gør ikke at den spiller højt, forstærkerne skal jo også kunne levere de watt den kan tåle...
Mekker:
min tidligere underbo havde også en 10'' subwoofer i stuen med en lille forstærker sat til og en billader... han kunne næsten ikke skrue på så slukkede forstærkeren fordi den ikke fik nok strøm...
så det er ikke en holdbar løsning...
hvilke ting!?