Abefalinger til ny stereo forstærker {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg har i lang tid nu gået med tanker om en ny stereo forstærker.
Jeg har i de sidste 6+år haft en NAD C326BEE som jeg nu har været ret glad for, men har læst flere steder at de godt kan være lidt ''lukkede/mørke'' i det, så tænkte lidt at få en som kunne åbne lidt mere op for lyden (hvis den store forskel overhovedet ville ramme mig) men under alle omstændigheder så tænkte jeg i hvert fald også på at få fat i en som kan lever lidt mere end de 2x50W ved 4&8 Ohm som min NAD gør.
Jeg har primært haft øje på Rotel og Yamaha. Budget smertegrænse er omkring 8000,-
Rotel jeg har kigget på er A12 (som godt nok ''kun'' levere 10w mere pr kanal ved 8 Ohm). Har også kigget lidt på A14 på trods af at den ligger 2000,- over budget.
Yamaha er A-S801 (Eller A-S701 uden DAC) som er på 2x160 ved 4 Ohm.
Om jeg har brug for en DAC ved jeg ikke, jeg har pt forstærkeren tilsluttet både tv og pc og oplever nogen støj fra pc udgangen, men sidder også med siden til højttalerne ved pcen og havde tænkt mig at skaffe mig et par aktive højttalere dertil, samt at der skal køre et meget langt USB (går ud fra det er det man skal tilslutte PCen da det er forskellen på bagsiden på 701 og 801) kabel fra forstærker til pc hvis det bliver den nuværende løsning.
Mine højttalere pt er Dali Evidence 870.
Lidt specs om dem hvis det kunne hjælpe til at finde en passende forstærker.
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz]. 35 - 29,000
Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]. 91.0
Nominal Impedance [?]. 4
Maximum SPL [dB]. 113
Recommended Amplifier Power [W]. 30 - 500
Crossover Frequency [Hz]. 600 / 3.000
High Frequency Driver. Soft Textile Dome
Midrange Frequency Driver. Paper Fibre Cone
Low Frequency Driver. Paper Fibre Cone
Enclosure Type. Bass Reflex
Connection Input(s). Bi-Wire
Bass Reflex Tuning Frequency [Hz] .31.0
Recommended Placement Floor
Dimensions With Base (HxWxD) [mm] 245 X 1050 X 370
Weight [kg] 29.0
jul 2019
Følger: 14 Følgere: 57 Emner: 29 Svar: 1.822
1. du skriver at du har været tilfreds med din nuværende NAD 326ee
2. du skriver at andre mener NAD kan være ret lukket / mørk i lyden
Jeg har efterhånden haft en del forskellige NAD forstærker og kan ikke genkende at de skulle være mørk eller lukket i lyden. Hvad andre skriver om et produkt kan du jo være ligeglad med for det er jo dig der skal afgøre hvad der lyder bedst for dig.
Så vil anbefale dig at afprøve nogle forskellige forstærker og sammenligne dem op mod din nuværende, mener man kan "låne" produkter hos Hifiklubben (eller retter tilbagelever og få sine penge retur hvis man ikke er tilfreds) men det må du forhør dig om hvis det er den vej du vil gå..
Men vedr. forstærker så skrev du at du har været glad for din NAD så hvorfor ikke prøve en nyere model eller større ? prøv at se hvad di har, lyt i butikken og finder du noget så lav en aftale om en vis "prøvetid" hvor du kan komme og få dine penge retur hvis det nu ikke opfylder dine krav hjemme hos dig selv... Husk det er vigtig at det er hjemme på dit system du afprøver det.
Vedr. lyd så kunne det jo tænkes at det var højtalerne der er problemet hvis du mener lyden ikke rigtig åbner op og ikke din forstærker er det noget du har tænkt ?
Tror du får mere for pengene ved NAD end du vil få ved at gå Yamaha vejen.
apr 2012
Følgere: 188 AV-enheder: 3 Emner: 3 Svar: 1.047
Det er meget vellydende og ville ikke have besvær med at spille de evidence 870 op.
Selv er jeg godt tilfreds med min gamle nad 3140.
jul 2019
Du kunne jo også gå en anden vej med Kontrol- & effektforstærker
I den billige ende men med rigtig god lyd en NAD 106 kontrolforstærker
Der er dog den minus at der ikke er fjernbetjening til en sådan, jeg har selv købt en for et par måneder siden som skal bruges i en gildesal og den spiller rigtig godt og har en fin og vellydende pladespiller indgang (mm og MC) hvis man nu har lyst til en pladespiller, jeg gav 600kr for en fin eksemplar.
Er man vil med at rode med elektronik, lodde og sådan så er der også mulighed for at opgrader den og få en endnu bedre forforstærker.
https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/nad-106-preamp-restoration-upgrade-project.550017/
Som effekt forstærker tænker jeg sagtens du ville kunne få en NAD 218 til omkring 3-4000kr i god stand og så lever den jo 225Watt
https://www.stereophile.com/content/nad-218-thx-power-amplifier-specifications
Så har du et rigtig god forstærker sæt til billige penge.
Og stadig penge til en god brugt DAC eller pladespiller eller 50 kasser bajer
Ps. HUSK at slå soft clipping fra på NAD... det har aldrig gjort noget godt for lyden
jul 2019
jul 2019
Men henvis da gerne til måling.
Acurus A250
Den er opgivet til 250watt i 8 ohm 350watt i 4ohm (det er opgivelserne fra producenten)
Og hvad angår NAD (uden soft clipping) så lever den de 225watt i 8ohm ved 0,1%THD 400watt i 4ohm
dynamisk 305W 8 ohm 1575W 1 ohm
jul 2019
Og ja du må da opgive forstærkeren i hvilke ohms belastning du har lyst til og for den sags skyld i Din eller dynamisk eller hvad du vil, bare der ikke går bilstereo over det
kende ikke Acurus A250, har dog hørt Aragon 4004 MKII hvilket ikke faldt i min smag.
Vedr. specifikations opgivelserne på NAD 218 så tog jeg dem stereophile havde testet den til.
maj 2013
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 7 Svar: 18
Ved godt dette nok lyder lidt mærkeligt for nogle, men jeg lyster ikke rigtig at slæbe frem og tilbage på forstærkere for at prøve dem hjemme, jeg ved godt at det er det man egentlig skal gøre, men jeg er ikke super kritisk lytter, dog sætter jeg pris på et godt system som lyder godt.
Altså, nu spiller 326eren højt nok til mit nuværende behov og den perfekte kombo kan man jo lede efter i evigheder, og stadig aldrig finde den.
Jeg ved ikke hvad jeg skal forvente af nogle andre forstærkere da jeg kun har haft denne (foruden en receiver jeg brugte helt i starten som jeg kun brugte sammen med de Dali Lektor jeg havde dengang). Og ja, der spiller den med at tage andre forstærkere med hjem ind, men nogle gange har mange prøvet de forskellige forstærkere og kan nogenlunde pege på hvordan dens lyd signatur er.
Jeg tænkte blot at mine 870ere måske godt kunne få gavn af en lidt kraftigere forstærker (samt at en med mere kraft heller ikke vil arbejde nær så hårdt som den nuværende ved samme volume, hvis det altså er sådan det fungere og om det egentlig spiller nogen væsentlig rolle.)
Nu er det jo en meget personlig ting om man kan lide den ene forstærker/højttaler frem for den anden, men nogle som har haft skrevet på forums som har haft Evidence var ikke helt tilfredse med det NAD de havde, kan ikke huske specifikt hvilken det var og hvad de skiftede til, men de sagde at skiftet ''åbnede mere op'' for højttaleren, men så er der jo udtrykket: Ignorance is a bliss
jul 2019
Nu er jeg ikke så meget inde i integreret forstærker så ved ikke om du kan få noget der er væsentligt bedre til samme penge,
jul 2019
https://www.av-connection.dk/?PNo=RA-BRIO-B&gclid=EAIaIQobChMIkaTgupeO6QIVi9d3Ch2UOAd4EAQYASABEgLohfD_BwE
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 152 Annoncer: 1 Emner: 92 Svar: 1.019
feb 2009
mar 2018
Følger: 6 Følgere: 2 AV-enheder: 1 Svar: 75
Der er ingen grund til at gå efter bedre forstærkere eller flere watt hvis du fodrer forstærkeren med et minijack kabel fra en pc.
Køb først en ekstern dac, den vil gøre meget for at åbne lyden op og du vil bedre kunne høre hvad din forstærker kan.
Jeg har selv en cambridge dacmagik 100, og den gør det rigtig fint i forhold til prisen, og så har den flere indgange så du både kan sætte tv og pc til.
https://hifi-freaks.dk/stereo/d-a-digital-til-analog-konvertere/cambridge-audio-dacmagic-100.html
Mvh. Thomas
jul 2019
Så tror faktiske det er et godt bud.
maj 2013
Om en Dac ville gøre meget for lyden fra TVet ved jeg ikke, eneste jeg umiddelbart kan se er at det vil fjerne den lille smule støj som kommer derfra, som er ingenting i forhold til PCen.
Men det er også lidt derfor jeg overvejer en forstærker med indbygget dac hvilket både Yamaha A-S801 og Rotel A12/14 har.
Foruden at begge forstærkere vil lyde anderledes fra hinanden (og min nuværende) så spekulere jeg også på om de ekstra watt, eller om de er strømstærke, vil gøre en gavn.
Har læst at en god strømstærk forstærker giver en mere kontrolleret bas, og et mere fast lydbillede, men hvordan man finder ud af hvad der er en strømstærk forstærker uden at skulle til at skaffe måle apparater aner jeg ikke, samt om det at forstærkeren er det stærkere vil gøre at bassen er mere kontrolleret og lydbilledet er mere fast, selv ved alm lytte niveau.
feb 2009
Har 85db følsomme højtaler og det gav noget at skifte til en Denon PMA-900V (mindst 2x120 watt i 8 ohm og ofte mere).
Hvis du har 2x50 watt skal jeg jeg have 2x200watt for at spille ca lige så højt, hvis vi ser bort fra hvor dybt dine højtaler kan spille i forhold til mine.
maj 2013
Min søster købte en Tibo SIA75 (2x75W RMS) til sine Cerwins og den lyder fint, men da vi testede den blev vi meget overrasket, vi kom op på fuld lydstyrke, som selvom det spillede højt nok, var det langt under hvad jeg havde forventet, og så slet ingen forvrængning..
Og så er det trådløse system den har, som jeg slet ikke vil have.
jul 2019
du vil kunne finde en del anmeldelser om forstærker der er anbefalet her, det er bare at søge på google.
som jeg læser anmeldelser på fks. rega brio vs Audiolab 6000a så er rega brio lidt mere gang i bassen hvilke jo kan være et + ved laver lydtryk
begge forstærker er i den gode ende i deres prisleje.
ud fra de specifikationer jeg har set så er det svært at afgøre hvor strømstærke de hver i sær er, men ud fra anmeldelserne tyder det jo på at de begge har godt styr på det.
maj 2013
feb 2009
Så længe det er kvalitets watt og de spiller inden for det område hvor lyden fra forstærkeren er klar,ren og uforvrænget så det lige meget om der er 2x50 wattt eller 2x100 watt
Ved ikke helt hvor nemt,svær belastning et sæt Dali Evidence 870 er, men en strømstærk forstærker er aldrig en dårlig ting og nogen dali højtaler (dali 850) kan være en svær belastning for en forstærker pga impedansen og vidst nok også facevinklen.
jul 2019
Her er et skræk eksempel.
jul 2019
jul 2019
dec 2007
Følger: 1 Svar: 20
dec 2007
dec 2007
dec 2007
jul 2019
Eller skal det forstås sådan at det er højtaleren i mener der er det største problem.
dec 2007
Kombinationen af lille forstærker og 870 er bare ikke lige et hit, selvom den lille nad gør det godt.
dec 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
Mindes ikke jeg har mødt dig før, måske vi skulle prøve at mødes til en lytteaften, det plejer at give mange gange mere indsigt og forståelse end at tæske keyboard. Hvis du er frisk kigger jeg gerne forbi.
jul 2019
jul 2019
Det sidste du skriver overlader jeg til andre at vurder, men dit udsagn vidner om din forstand på Hi-Fi udstyr.
Jeg skal nok lade være med at kommenter på fremtidige indlæg fra dig for jeg tror du søger konflikter.
jul 2019
Så min anbefaling, skynd dig at slå til.
https://www.dba.dk/ny-staerk-pris-sat-25-ned/id-1064876500/
feb 2009
https://www.hifionline.cz/files/test-magazinu-hifi-word-lyngdorf-sdai-2175-ziskal-nyjvyssi-oceneni-5-globusu.pdf
https://hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/integrated-amplifiers/a-secrets-integrated-amplifier-review/
sep 2019
Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 5
jul 2019
feb 2020
Følger: 11 Følgere: 138 AV-enheder: 1 Emner: 96 Svar: 1.839
jul 2019
Jeg søger bestemt ikke det negative, jeg bruger faktisk en del tid på at forsøge at give råd og vejledning ud fra den beskedne viden jeg har om emnet og er ej bleg for at sige lort er lort set ud fra mit synspunkt, andre er da yderst velkommen til at have et andet synspunkt end den jeg har.
dec 2007
dec 2007
sep 2019
dec 2007
dec 2007
Nu nævner du at du kun har været her i 14 dage, du skulle vel ikke være ham den ustabile sletter der har huseret her på siden?
jul 2019
Hvad kalder du så denne her kommentar ?
"Gubby L det kræver så helt åbenlyst lidt mere hjerne end du kan diske op med."
Skulle vi ikke skrives ved om Hi-Fi produkter, Lyd & akustik i stedet for at rakke hinanden ned ? Det var vist det du selv søgte hvis man læser lidt mellem linjerne. for det hjælper jo ikke at kaste med sten hvis man selv bor i et glashus
dec 2007
sep 2019
Du har fulgt med i 5 år og vælger at kommentere dette. Slet nu denne bruger også. Og lav en ny med dit rigtige navn og alder...
Abefalinger til ny stereo forstærker