{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Standerhøjttalere kontra Gulvhøjttalere?
  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 14 Svar: 109
    #1   1. dec 2011 (link fjernet)
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82464&PN=84

Her er en der har spurgt om det samme smiley

• #2   1. dec 2011 et eksempel på hvor "forskellig" de kan være
    Synes personligt ikke jeg på papiret kan se nogen grund til og skulle ligge en merpris for og få dem i gulvudgave. Da stander udgaven er billigere.

(link fjernet)

(link fjernet)

• #3   1. dec 2011 Stander udgaver kan have lige så fine egenskaber, som gulvhøjtalere. Men det er jo klart at en gulv model har noget mere kabinet kapacitet, til er arbejde med. Men det er jo ikke altid at det er dette parameter det hele kommer an på!

Har set guldkonstruktioner, som i princippet bare var en forstørret udgave af en standermodel. Hvor lyden reelt set ikke var afstemt efter det større kabinet, med en hul og løs bas som resultat.

Men der er ellers ikke nogen generel konklussion man kan lave. Men som sagt, gulvmodeller har større kabinetter, og hvis de ellers er korrekt konstrueret, så kan de på mange måder have et mere "effektivt" kabinet.
    Derfor ser du også ofte at store højtalere er mere følsomme end små. Og derfor bør små højtalere faktisk kobles med væsentlig kraftigere forstærkere, end større. (gængs misforståelse eller smiley

Men det der kendetegner gode højtalere, er ikke kun basområdet, men i højere grad mellemtone og diskanten, hvor detaljer og dybde skal findes. Og der gør det som sådan ingen forskel, om det er en stor eller lille højtaler.

• #4   1. dec 2011 Fine indlæg smiley

Rigtig gode links Michael L, tak for det!

• #5   2. dec 2011 umiddelbart ville jeg mene at en gulvhøjtalere har bedre omstændigheder* for at kunne levere en fyldigere bas, med det sagt er det ikke ensbetydende med at de har en fyldigere bas... min svigerfar har et sæt ATC standerhøjtalere, nogle af de rigtig dyre (kan ikke lige huske modellen, men det skulle vist være med verdens bedste mellemtone)... når han skruede op så var der en behagelig fyldig bas, på højde med mine JWS C81XLG... som i teorien skulle levere meget mere bas, men de ATC højtalere gjorde det på en hel anden mere musikalsk måde med harmoni hele vejen igennem...

(* med omstændigheder menes membran areal og antallet af enheder)

• #6   2. dec 2011 Rigtig interessant debat.

Jeg har haft lidt af hvert, så er sjovt at se hvad folk hælder mest til.

Personligt giver jeg micma18 ret, for lad os antage at en højttaler der er født som stander-højttaler ligeledes bliver lavet i en gulvmodel. Vælger man så at lytte til dem begge 2, kan man som regel hurtigt spotte, hvor pengene til udviklingen er blevet brugt. Hos nogle producenter det lige fordelt, mens det hos andre er fordelt sådan at udviklingen er lagt hos stander modellen, og lyden dermed er bedst i stander´eren. Jeg har dog osse oplevet det omvendt flere gange.

Så generelt synes jeg ikke man kan sige hvad der er at foretrække, for det kommer helt og holdent an på højttalerens konstruktion

• #7   2. dec 2011 Helt enig.

• #8   4. dec 2011 Jeg mener selv at det i høj grad er anvendelsen af højttalerne, miljøet de skal bruges i og ikke mindst deres konstruktion der er afgørende.

Der er selvfølgelig generelle parametre for hvordan og hvor godt højttalere lyder men det er sjældent at en type højttaler mestrer alt perfekt i alle miljøer.

En stue på 20 kvm vil håndtere kraftig bas, og kraftige lydtryk generelt, noget anderledes end en stue på 60 kvm.
    Ligeledes vil f.eks. Jazz fordre en anderledes subtil bas end Death metal m.m.m.

Der er mange variabler....og heldigvis for det smiley

Jeg selv har valgt en gulvhøjttaler som jeg synes passer bedst til min noget varierede musiksmag og deres placering. (På det punkt eksisterer "kone-venligheds-faktor ikke her. Det gør valg af bil iøvrigt heller ikke. My way. Period. Rent enevælde ha ha ha)

Kommentér på:
Standerhøjttalere kontra Gulvhøjttalere?

Annonce