{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.026 visninger | Oprettet:

Gammel forstærker. Hvilke højtalere? {{forumTopicSubject}}

Hey hey alle i flinke mennesker. Jeg ved jo mange af jer har forstand på rigtigt anlæg, så jeg har lige et spørgsmål.

Jeg har for en rum tid siden haft en gammel kreaftig Pioneer forstærker, af modellen A-77x hvis i kender denne. Desværre brændte jeg den af på et sæt CV DC15 højtalere (grundet manglene jordforbindelse, dumt, ved det).

Og det er så her alle de sædvanlige kommentare med at CV ikke er godt nok og bla bla. Jo, det var godt til det formål anlæggtet var bygget til. AT SPILLE HØJT, med god bas. smiley

Men videre i sagen. Jeg har så afskaffet vega'erne for lang tid siden eftersom forstærkeren var futtet af.
Jeg blev helt elektrisk da en af mine venner så fortalte at han havde en lignene model bare i en lidt mindre udgave. A-616 mark II. Jeg købte den jo så uden tøven, til en (sys jeg selv) rimelig pris. Den fejler intet og spiller godt. Gammelt kram skal man ikke kimse af.

Mit spørgsmål er så. Jeg skal jo så ha et sæt højtalere dertil. Det SKAL være CV, så undlad venligst at anbefale alt muligt andet. smiley Og det skal helst være DC-serien. Hvilke CV'ere ville denne forstærker trække, lyde og yde optimalt med? smiley

Imidlertid har jeg stadig den gamle A-77x stående, og jeg vil gerne have den lavet? Nogen der måske kan fikse den for mig? Lige et lille side-spørgsmål, hehe.
Spørg for at få "symptomerne" at vide.

Mvh.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel forstærker. Hvilke højtalere?
  • #1   13. feb 2007 Hey ..

Brændt af pga. manglende jordforbindelse? Den skal vist lige uddybes ..

Nu ved jeg ikke hvor kraftig den nye Pioneer forstærker er, men du kan jo både få DC-10 og DC-12, som er udemærkede CV'er ..

Jeg kan måske kigge på din forstærker for dig, hvor kommer du fra i landet mere præcist ?

• #2   13. feb 2007 Casper < den stod og spillede "højt" til en fest. Jeg har altis fået at vide, at hvis der er en rdentlig jordforbindelse til "GND" bagpå forstærkeren så er den stortset umulig at brænde af. -Den havde ingen jordforbindelse den aften.

Men som sagt, den stod og spillede ved en fornuftig volumen. Det skal lige siges at toppen var afmonteret, og at der stod en stueventilator og blæsede ned over den for at køle den ned. det gik fint, indtil lyden pludselig forsvandt hver gang bassen "slog". Der blev skruet en anelse ned. Så spillede den igen, indtil den gjorde det samme nummer igen. Dette gentog sig et par gange, hvorefter den holdt helt op med at spille. Der var dog stadig lys i alle dioder. Nå ja, vi slukkede den så for at lade den køle lidt ned, men den kunne bare ikke tænde igen derefter. Ingen reaktion overhovedet. Så den har været stilt til side lige siden. Jeg fandt den frem idag, og der er stadig ingen liv i den, som forventet. Der er dog imellemtid knækket et potentiometer. Det der styrer bass-volumen. Hvordan ved jeg ikke, da den bare har været stilt til side i en kasse, hehe. Denne skal naturligvis osse skiftes.

Håber det kan give dig et fingerpej.

Den "nye" forstærker. Ejeren sagde den var på 2x80 watt. Den har en strømforsyning på 650watt. Så ydelsen er nok ikke de moderne RMS-watt, hehe.

Jeg er fra nordjylland, tæt ved aalborg.

mvh.

• #3   13. feb 2007 Alle forstærkere kan skam snildt brændes af .. Med eller uden jord smiley

Jeg vil da mene den nye du har fået fat i godt kan arbejde med DC-10/12 ..

Jeg bor til daglig i Struer, og jeg vil da godt kigge på forstærkeren for små penge hvis den på en måde kan komme forbi mig ..

• #4   13. feb 2007 Ja et sæt DC-12 ville være et udemærket valg.

Men jeg vil sige at der er stor forskel på de 2 modeller fra Pioneer..

• #5   13. feb 2007 En strømforsyning på 650 watt. det er HELT fint smiley

Den er rimelig strømstærk så smiley

Ja gir Allan A ret, et sæt DC12 ville være fiint

• #6   13. feb 2007 Det var osse min tanke, jeg satser på DC12 højtalere. smiley

Takker folkens. Andre der har forslag, sig endelig til. smiley

Allan < Jeg sagde osse "lignene", hehe. smiley Der er ikke skide stor forskel lydmæssigt i mine øre, men nu er det jo længe siden jeg har hørt 77'eren igang, hehe. Størrelsesmæssigt er de ens, designmæssigt ligger de osse tæt på hinanden, og vægtmæssigt er 77'eren lige omkring 2kg tungere.
    Funktionsmæssigt er de osse meget tæt på hinanden.

Men komponentmæssigt er de meget langt fra hinanden. 77'eren er noget mere avanceret, og en lille smule kraftigere, og det er osse derfor jeg gerne vil have den lavet. smiley

mvh.

• #7   14. feb 2007 det at den har en strømforsyning på så meget vil sådan sige at den sagtens kan trække et par dc15...for den kan du sku ikk slå ihjel hehe, det er svært, de pioneer er bare syge, har selv tænkt mig at anskaffe en, da de spiller efter mine øre, fantastisk smiley

• #8   14. feb 2007 Martin, det ved jeg da ikke, den anden Pioneer, 77'eren, den der brændte af har da en strømforsyning på små 730watt, og det gik da meget godt med at brænde den af? smiley

Hehe, jeg har kig på et sæt dc15, og jeg har kig på et sæt dc12, så nu må vi jo se hvad det ender med, hehe. smiley

Du har fat i noget, de spiller fantastisk de ældre Pioneer forstærkere. Jeg hørte osse min "nye" 616 på et sæt Cerwin Vega højtalere, mener det var E-315, ikke helt DC, men bestemt stadig Cerwin Vega. smiley Og den fik ikke for lidt, den blev testet igennem på alverdens leder og kanter, for at se om den kunne klare presset, hehe. Den bestod med topkarakter.

Senere blev den så prøvekørt på et sæt Jamo 365-D højtalere. Sikke et flop fra Jamo's side. De lød ikke af ret meget i forhold til CV'erne. Lyden blev forvrænget voldsomt ved høj volumen, og kabinetterne klævrede helt vildt.

Skuffende, hehe. smiley

mvh.

Kommentér på:
Gammel forstærker. Hvilke højtalere?

Annonce