948 visninger
|
Oprettet:
Analog vs digital {{forumTopicSubject}}
Hvad er forskellen mellem analog og digital forstærkning rent lydmæssigt?
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Ved normal analog forstærkning, der forstærker man jo spændingen så en sinuc på indgangen (eks. linie signal +/- 0,5v.) bliver forstærkerket op til en spænding der f.eks. bliver +/-20v.
Se evt. illustration: (link fjernet)
Digital forstærkning eller PWM, der konvertere man først det indkomne analoge linie signal til et pulsbredde signal, som derefter bliver spændings forstærket og i sidste ende igen bliver konverteret til et analogt signal.
Fordelen ved dette er bla. at transistorene enten arbejder i en helt åben tilstand eller i en helt lukket tilstand og ikke som i analogt fungerende som en variabel "modstand"... Det betyder, at der ikke bliver afsat nogen energi i selv transistorene, og effektiviteten er derfor skyhøj. Og transistorer er af natur også uliniere, men det er man rimelig ligeglade med i digital forstærkere, da transistorene igen, kun bliver brugt som en kontakt/switch og ikke en mellemting...
Se evt. illustration: (link fjernet)
eks. på PWM signal i forhold til analog: http://sound.westhost.com/articles/pwm-f3.gif
Uden at blive alt for teknisk så skal jeg se om jeg kan finde en animation, som jeg har set, som på en rigtig god måde forklare PWM princippet
Analog vs digital