Måling af Frekvens {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle selvbyggere
Jeg sidder jo her med mine kære Lumatron højttalere hehe
Jeg kunne egentligt godt tænke mig at få målt frekvenserne på de forskellige enheder og se om man kan evt kan gøre kabinettet bedre eller om man skal bygge et helt andet kabinet
Evt et kabinet hvor basserne sidder i et rum for sig selv og diskant samt mellemtone i et kammer for sig selv en evt tegning vil hjælpe mig på vej
Jeg ønsker at bevare de nuværende enheder bare for at se hvor meget jeg kan få ud af dem
Grunden til målingen er for at jeg kan finde ud af hvilke komponenter jeg skal have hjem for at kunne lave et bedre delefilter til dem da jeg ikke kan få min transistor som der desværre er røget i det ene højttaler
Jeg skal nok give mål på kassen senere
Håber at høre nogle gode forslag
Stefan
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 22 AV-enheder: 3 Emner: 75 Svar: 374
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
jan 2008
apr 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 28
Prøver at hjælpe.
Magen til kabinetrumfang er nemmest - dog kan du godt sætte diskanten i eget hvilket er ligemeget med rumfang her. Har du 12L i alt - så gå efter 12L i basrum Du kan sagtens gå fra f.eks. 13mm spån til 16mm MDF. Delefilter komponenterne kan udmåles med multimeter (hør elektronik og forumer da jeg ikke har min force helt på området endnu). Nok svære at finde bedre specs på optimering af enheder og kabinet uden højtalerparametrene, lidt software og/eller hardware analyse, testtone samt kalibreret målemikrofon.
Håber jeg har været tll gavn
PS ! Er lyden bassy/pumpet i et trykkammer så kan kabinettet nok næppe laves meget mindre. 6,5" enhed har måske alt fra 10-40L at gå på og en 8" 20-60L - refleks kan osse ændres op og ned samt porttuning men det er svære at få godt. En lækker sealed box er mit eget råd til dig.
apr 2008
apr 2008
Sorry ! Så at du har tre vejs. ville selv dele 200/2000 Hz eller 250/2000 Hz men ellers nok køre alt i samme rum med afstivning lodret og vandret mellem de tre enheder - i hver vandret plade ville jeg udbore 4x ø10cm så der er gennemgang i alle rum og bruge 19 eller 22mm MDF. 32mm så er det sgu klipper. Glæder mig til at høre om projektet.
jan 2008
Så vil jeg starte fra punkt 1 og se om jeg kan finde et sted hvor jeg kan få måle mine enheder igennem så vi kan få de parametrene på enhederne og så der evt kan blive bygget et bedre filter
Kan godt være at min kasser er noget billigt skrammel men jeg tror faktisk at enhederne alligevel er lidt kvalitet (Lidt! kvalitet)
Hvad kabinettet angår så spiller alle enheder i samme rum mellemtonen er dog lukket helt i selve højttaler kabinettet men hvis jeg nu kunne få de 2 8" til at spille i et rum og derved evt kunne få en bedre basgengivelse ville det være super ...
De Audyn Black komponenter hvor kan man få det og hvor meget skal der evt bruges på at "designe" to nye filtre ?
jan 2008
apr 2008
Delefilter vil nok beløbe sig på 2x 300kr med Linkwitz Riley 2. order og 2x600kr med Linkwitz Riley 4. order men så er det osse pro specs med pæne dele. Tror at hvis du laver 24L til 8" så ligner det Q=1,0 med bashæv ca. 90-130 Hz på ca. 1,25dB men det er kun vejledende. Hvis du kan lave en billig prototype så kan man få et indtryk af om det er den rigtige lyd og om man kan gå ned i måske 20L eller bør gå lidt op 28L eller 30L. Selv syntes jeg Q=1,0 passer til mig men vil næppe gå under Q=0,7. Omvendt kan man sige at Q=1,2 nok er top for en stadig god lyd har set Q=1,4 som max. tilrådeligt men igen højere er set. Audyn serien fås hos Dansk Audio Teknik og noname spoler, keramiske modstande m.v. og de sender gerne samt kan udmåle enhederne.
Dansk Audio Teknik
Vesterbrogade 179
1800 Frederiksberg C
Telefon: +45 33313736
Fax: +45 33313706
Sgu fedt når man kan hjælpe lidt
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 3 AV-enheder: 2 Emner: 2 Svar: 222
Steffan, du vil få mere ud af beholde dit nuværende filter end at forsøge dig frem i blinde udfra teoretiske beregninger.. For at designe et anstændigt filter skal du have foretaget nogle målinger af din højtaler..
Der findes gratis programmer der kan gøre det, men et program som LSP cad kan du både måle og simulere delefilter.. Det har de mest basale ting du får brug for i starten...
apr 2008
Jeg ved godt at det er flygtigt uden de rette specs på enheder.
jan 2008
Okay nu vil jeg godt være den første og sige at jeg ikke selv har en dyt forstand på det her hehe jeg vil gerne arbejde sammen med en som der vil lave de nædvendige lydprøver på min højttalere hvis det er
Alt det med enhedes Q værdi TS TF og hvad de nu hedder er lige som at sætte mig til at designe en atombombe fra bunden det siger mig desværre intet, og jeg tror kun lige at jeg kan høre forskel på et eledigt filter og et godt filter ....:)
Igen så vil jeg gerne sætte mig sammen med en som der kan og evt har udstyret til at kunne måle enhederne...
Grunden til at jeg ikke vil beholde min nuværende filtre er fordi at det ene filter har "mistet" diskanten der er en transistor som der er gået og jeg kan ikke fremskafffe en ny derfor overvejer jeg at genbygge dem fra bunden eller få dem målt og evt få kasse delt op så de spiller med de nye filtre samt nye diskanter der kommer i dem da de originale ikke var meget værd
kan i følge mig
apr 2008
Glæder mig til at høre om det hele falder i hak med projektet. Det er sjovt at sætte eget præg på design. Jeg ser mig ikke som audifil - men enig med at specs bør være optimale for det optimale. Selv er jeg bar til at det imponere i et hometheatre men det skal jo osse helst lyde godt allround. Derfor har jeg gang i et projekt med trykkammer og Beyma enheder til at supplere de to Cerwin Vega CLS15 i front. Regner med at få det på inden året er omme. Jeg har ikke masterdegree i det endnu men jeg køre " by ear " og min smag. Nogle vil sikkert være uenige med mit design men igen... For mange " tusser " flyder til at jeg regner med at min viden nok skal bringe mig det jeg savner - spilledåser er i Tiger til en 10´er
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 166
Først, der findes ikke transistorere i højttalere med mindre der sidder en forstærker i dem (hvilket jeg ikke satser på der gør i dine). Det du kan gøre, er at måle den raske højttalers komponent der er istykker i den anden og så skifte den ud med en med samme værdi.
Hvis du bor i Randersområdet er du velkommen forbi, så kigger vi på det. Jeg har måleudstyr der kan måle både kondensatore, modstande, spoler, frekvensgang, impedansgang, thiele/small parameter osv.
Hygge,
Henrik Høegh
www.SpeakerBuilder.dk
Måling af Frekvens