Højtalerkabel CAD6 {{forumTopicSubject}}
Jeg har i mange år leget med tweaks til mit udstyr og har nu på baggrund af en gammel artikel jeg læste for år tilbage taget højtalerkablerne på mit anlæg til revurdering.
Jeg Køre i dag et fransk kabel fra jmr mellem min lyngdorf og mine rega R9 og har faktisk været godt tilfreds lige til idag.
Der er på markedet en masse fnider omkring kabler , 80 % hokus pokus og 10% facts.
Jeg har selv i mange år prædket kabler , og må sige at jeg mener stadig at de har stor betydning.
Mit nuværende JMR kabel skulle være efter alle kunstens regler med kobber, sølv, teflon , kapton osv.
For at vende tilbage til artiklen jeg læste for år tilbage , handlede det om alternativ kabling , nemlig via internet kabler.
Jeg fik investeret i nogle gode meter CAD6 kabel og til min overraskelse , lammetævede de mine JMR til en 500,- pr meter.
I artiklen blev alm netværkskabler testet bedre i blindtest mod kabler i 10-15000,- for 2 gange 3 meter.
Jeg valgte CAD6 da de er lidt mere solidt bygget end alm netværkskabler , 8 ledere alle solidcore skærmet hver for sig.
Jeg har prøvet det gamle flette trix og også bare at afisolere , der var ingen forskel der.
så hvis i vil prøve lidt sjov der sætter spørgsmål ved kabel hype og termalogier så er det pengene værd.
CAD6 kabel koster ca 6 kroner pr. meter.
Jeg kan kun sige at jeg er blevet sindsygt overrasket.
Jeg ved også godt at der er nogle der ikke vil høre forskel da de måske er bange for at de har smidt en formue ud af vinduet.
Jeg har siddet på min fridag fri for kone og børn i 6 timer i dag og lyttet til mine ører næsten faldt af.
Mine erfaringer med CAD6 kabler er rystende overbevisende , så nu skal der leges med konstallationer for at se om det kan blive bedre endnu.
aug 2005
Følger: 19 Følgere: 18 AV-enheder: 1 Emner: 37 Svar: 1.043
Men er der virkelig gods/kvadrat, i sådan en nætværks-kabel..??
Mvh Yo
aug 2005
(link fjernet)
Og Jesper.
Hvor et kabel kan tåle...(overføre af elektricitet)
Det plejer man vel at måle i Ampere.
aug 2005
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 104
Kobber er renset som i et højtalerkabel , da det er hyper sesitivt for at kunne bære gigabit netværks signaler.
Jeg har i første omgang bare samlet 4 ledere til plus og 4 til minus.
skal dog prøve at splitte til biwire for at se hvad der så sker.
Nu er jeg ikke den store teknikker og går ikke op i kvadrat i kablet , det kan have nok så fin en kvadrat men konstrueret nok så forkert , så man ka ikke bruge dette som en kvalitets faktor.
Lad mig høre om jeres erfaringer , men det kan ikke betale sig at købe færdige kabler , men køb pr. løbene meter , jeg gav som sagt 6 kroner pr. meter hos min lokale it pusher
maj 2008
aug 2005
og ang skærmning....
Så det jeg linker til, er et UTP kabel ( det vel det du mener..? )
Men et FTP kabel, er skærmet.
aug 2005
Og spørger IKKE ind til kvadrat (snakker her om den samlede kvadrat), for at bruge det som kvalitets reference.
Spørger derimod fordi, at hvis et kabel bliver overbelastet, så bliver det varmt, og i værste tilfælde, så brænder de sku over.....
(ved godt at det ikke er så sansynligt ved højttalere, som ved alm strøm...........men idéen er nu rigtig nok)
aug 2005
http://www.spyman.dk/8_leder_ftp_kabel_sk%C3%83%C2%A6rmet__rj45__pr__meter-p-661.html
http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge
Efter dét.......så er hver leder 0.205 mm2.
Så hvis man f.eks bruger aller 8 ledere til én tilslutningspol (plus eller minus). Så har man jo så 1,64 mm2 at gøre godt med.
maj 2008
maj 2008
aug 2005
RJ 45, fortæller bare hvilke stik der er i enderne.......
Men ups ja....det er sku et cat 5........og ikke 6.
MEN.....det er stadig FTP.....som er skærmet.....
Her er et Cat 6 FTP.......... men det står ikke tykkelse
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=95660
aug 2005
Ja sådan kan man også gøre ;-D ..........he he
maj 2008
Lars har du erfaring med fletning og flettetyper der gør sig bedre end andre
maj 2008
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Men med hensyn til afskærmning (som i øvrigt ikke hedder FTP men STP "Shielded Twistet Pair") så burde det være fuldstændig underordnet. Der er nok ikke meget indstråling der kan give indflydelse på højtaler membranerne...
Og Di-elektricitets værdien bliver også det lavere, af ikke at have afskærmnings materiale i nærheden af lederne.
Men hvis du forsøger med fletning osv., så ville jeg personligt nok ikke flette de to poler tæt på hinanden. Men måske lave en særskilt kabel til fasen, og én til stel.
Evt. skære PCV kappen helt af, så lederne kun har teflon isoleringen som di-elektricitets konstant.
Kimbers kabler kan måske også bruges som inspiration... Men der skal du nok lige lægge mærke til at de fletter med meget stor krydsnings vinkel og med meget luft imellem, for at reducere både kapaciteten og induktionen.
aug 2005
Er STP ikke kun dem med solide kerner..??
(og FTP med løse tråde..)
Og FTP sku vist stå for "foiled twisted pair"
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 AV-enheder: 2 Emner: 137 Svar: 664
maj 2008
jun 2006
Det er jo ikke helt skidt så Men der skal nok heller ikke sååå meget til, når det bare er lampeledning....
Men prøv, som jeg skrev før, at lave en PDS til stel, og en til fase. For det er ikke altdid nogen god ide, at have dem liggende så tæt, og endda snoede op ad hinanden...
Når de ligger på den måde, så reducere de kun induktionen, men øger kapaciteten! Og det gælder om at minimere begge dele, så kunsten er at finde et gylden kompromis
jun 2006
Ikke splitte det op så du som nu bruger eks. de farvede ledere til fase, og de hvid/farvede til stel.
nov 2005
Følger: 8 Følgere: 7 AV-enheder: 1 Emner: 54 Svar: 838
aug 2005
Fase = Plus
jun 2006
maj 2008
har hverken flettet eller andet spændende blot termineret det !!
PRØV DET
Godt nytår
aug 2005
Højtalerkabel CAD6