DIY sub. hjælp - litermål på kasse {{forumTopicSubject}}
Hej HG-brugerer
Har besluttet at det skal være denne enhed: http://frequence-shop.dk/produkter/15-vifa-amp-peerless/630-31-cm-bas-xxls-4-ohm-alu/ som jeg vil have smidt i den kommende sub jeg skal have bygget.
Har lige været ude og smide knap 7k i nyt værktøj, så jeg bare er klar parat til at bestille til sub nu. Til selvekasse konstruktionen har jeg bestilt noget 30mm MDF (diverse byggemarkeder så mærkeligt på mig da jeg var på udkig efter noget MDF der var lige netop så tykt) men det skal bare være i orden...
Det eneste jeg skal vide nu, skal det være lukket eller skal det være bassreflex, hvor stor kasse osv. skal bare være 110% sikker på det hele inden jeg i det hele taget går i gang med den.
Havde gået med tanker om at bassen sku vende ned mod gulvet (ikke at det SKAL være det) for at samtidig lave en "flot" sub som ku se lidt stilet ud på en måde ? hvad ved jeg.
Primært så skal subben bruges til at ligge en dejlig bund i musik (og nej vegaerne skal skiftes ud, så det er ikke dem den skal erstatte) men self skal den også bruges til film.
Btw. til forstærker har jeg tænkt mig at bruge denne: http://frequence-shop.dk/produkter/30-sub---amp-plate-amps/527-subwoofer-forstaerker-800w/ nogen vil kalde den overkill, jeg kalder det "jeg kan godt lide at mit udstyr hare kræfter nok uanset" og de der 800,- mere den koster det gider jeg ikke gå ned i kræfter på.
Kom frisk
okt 2005
Følger: 5 Følgere: 4 AV-enheder: 3 Emner: 69 Svar: 303
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.327
portens volumen skal udregnes og ligges til i kabinetvolumen
nov 2005
Følger: 8 Følgere: 7 AV-enheder: 1 Emner: 54 Svar: 839
Portens volumen skal udregnes og ligges til i kabinetvolumen...jo tak nu er jeg rimlig meget nybegynder på området, så hva betyder det på dansk hvis vi skal oversætte det ?
nov 2006
nov 2006
den scanspeak 26W jeg har i mit system, den skal have 82L + port volumen
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 7 AV-enheder: 2 Emner: 4 Svar: 45
Kombination af den enhed og forstærker vil give en rigtig fornuftig sub, så det kan jeg kun bakke op om. At bruge 30 mm MDF er også super, men jeg ville personligt selv gå efter 22 mm og en masse intern afstivning i kabinettet + bitumen-dæmpeplader på de største flader i kabinettet. Tykkelsen af pladerne har selvfølgelig noget at sige i forhold til hvor dæmpet/lyddødt kabinettet er, men afstivning af store flader er i mine øjne mere vigtigt. Hvis du går all in, hvad så med en matrix-afstivning? Det er noget der dur. (link fjernet)
nov 2005
og så skal rumfanget af det ligges til de 70 liter ? forstået korrekt ?
nov 2005
Theis K: jo tak det ser også skide godt ud det afstivning der, men ved ikke liiiiige om jeg skal springe ud i sådan noget i første omgang.
nov 2005
nov 2006
det kunne være en muligheden af sætte den i bunden
nov 2005
Dæmpnings materiel, hva vil i anbefalde der ? havde bare tænkt på noget ganske alm. trekantet skum.
Kassen får jeg til at skal give total litermål (med den port) 73,78 hvis man antager den er den størrelse på 4" og 48,2cm lang så får jeg de invendige mål til at være 41,95 cm i H x B x D
nov 2006
lf audio har nogle jetporte jeg kan anbefale, der kommer minimalt støj med sådan en
nov 2005
nov 2006
derfor bliver du nødt til at finde andre dimensioner til kabinettet den skal mindst være 56cm på den led porten skal sidde i.
du vil få rimelig resultater hvis du vender den nedaf, så vil den være lettere at placere så den spiller godt
jeg vil anbefale du bruger bølgeskum på enedens modstående side
så kan du rulle noget pladevat, og ligge en cylinder i midten af kabinettet
nov 2005
eller hvordan ?
nov 2006
DIY sub. hjælp - litermål på kasse