{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  THX
  • #1   21. jan 2012 THX forstærker til sub? Hvad skal det betyde?

• #2   21. jan 2012 - Karsten Kranvogn -

det fordi jeg har indbygget forstærker i min sub, men vil gerne have en forstærker hvor den har thx smiley
    håber du forstår hvad jeg mener

• #3   21. jan 2012 Nåååh på den måde. Det lød som om du skulle have en forstærker til din sub. Men du mener vel resten af anlægget?

• #4   21. jan 2012 nej smiley selve forstærkeren der er indbygget i min sub den ville jeg have byttet ud med en der har thx, kan jo tage min forstærker ud af subben, og så håbede jeg på at bytte den ud af med anden

• morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
    #5   21. jan 2012 Er du helt sikkerpå du aner hvad thx er ?

• #6   21. jan 2012 ja det derfor jeg gerne ville ha det til min sub

• Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Svar: 169
    #7   21. jan 2012 Er du helt sikker på du har styr på hvad THX er?

I bund og grund er det et sæt specifikationer eller "minimumskrav" der har til formål at give en oplevelse af filmen der ligger så tæt på det producenten så og hørte i studiet da filmen blev post-produceret.

Der findes masser af biografer der lever op til THX standarderne uden at have fået certifikationen, simpelthen fordi det udover udgifterne til at bygge biografen også koster pænt mange penge at få "stemplet".

På samme måde findes der masser af ikke-THX hjemmegrej der opfylder eller overstiger THX specifikationerne, også selv om de ikke har logoet på fronten. Ligesom tilfældet med biografen er det her dybest set en afvejning af om prisen for certificeringen står mål med et forventet mer-salg.

Der er dog den forskel ved hjemmebrug at der udover kravene til effekt, forvrængning osv. også er et sæt filtre m.m. der skal forsøge at efterligne lyden i en rigtig biograf. Bl.a. Re-equilization som dæmper diskanten med 3 db per oktav over 7000 hz.

Herudover er der "timbre-matching" som ændrer lydkaratkteristikken mellem front og baghøjttalere, udfra en betragtning om at øret opfatter lyd forskelligt når den kommer forfra og bagfra. Derfor vil f.eks. en helikopter der i højttalerne panorerer fra front til surround skifte lydkarakter. Dette forsøger timbre-matching at rette op på.

Og endelig de-correlation, som ikke rigtig har nogen større relevans i disse digitale multikanals tider... I de gode gamle pro-logic dage var der kun een surround kanal (mono) som blev spillet fra to højttalere. Dengang var placeringen af lydeffekter i surrounden ikke retningsbestemt som i dag hvor man har stereo i surroundkanalerne (og i mange tilfælde ovenikøbet surround-center). De-correlation havde til formål at gøre lydfeltet fra surround-kanalen så diffust som muligt, så man netop IKKE kunne retningsbestemme det, lyden skulle blot lyde som om den kom "et eller andet sted bagfra".

I dag er der en lille rest af de-correlation tanken tilbage når man taler 7.1 anlæg - de to surround-back kanaler spiller nemlig i mono, og her går THX kredsene så ind og gør signalet til en slags "pseudo-stereo".

THX skal opfattes som et kvalitetsbegreb - men er (netop af samme grund) også en salgsparameter. Men det er bestemt ikke ensbetydende med at et anlæg SKAL være THX mærket for at give den endegyldige, ultimative biografoplevelse.

Reelt har THX efter min mening ikke den store berettigelse medmindre man for det første indretter et egentligt home-theater med alt hvad det indebærer af ombygninger og liggen på knæ for fruen, og for det andet rent faktisk ser film ved reference-niveau, hvilket i film-sammenhæng er op til 105 db (110 db for subwooferen) overalt i rummet hvilket er BRAGENDE højt i en dagligstue. Og selv her er THX ikke et must, blot en option som man må afgøre med sig selv om man har behov for.

• morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

#8   21. jan 2012 Er du stadig helt sikker på du ved hvad det er ? smiley

• Casper C
    Casper C Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 302
    #9   22. jan 2012 Var det ikke Geroge Lucas der i sin tid opfandt THX,, Jeg tror det var i forbindelse med Star Wars...

Det er et kvalitets stempel.. Nogle af NAD's forstærkere er THX godkendte..

Men jeg ville nu ikke gå så meget op i om det er THX godkendt eller ej..

Jeg er lige så interesseret i at vide hvorfor du vil skifte forstærkeren ud i din sub.. Hvis det er en aktiv sub, så passer det vel til hinanden...

Ret mig hvis det er normalt at man skifter forstærkeren i en aktiv sub...

• morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

#10   22. jan 2012 Jo, han opfandt det i forbindelse med star wars fordi han synes biograferne simpelthen var for ringe til at vise hans lort smiley

Der er en kilometerlang liste over ting man skal ha styr på for at blive godkendt, og det har sgu lige så meget med hvor brede stolene er, som hvad en effekt skal spytte efter de forskellige kanaler..

Dog har branchen, som med alle andre smarte brands, taget det til sig og sælger rask væk recievere med det lille logo påtrykt - velvidende at der vel ca er 0.0000003% chance for det nogensinde kan retfærdiggøres i en almindelig dagligstue, endsige i en random 3500 kroners reciever smiley

Kommentér på:
THX

Annonce