Sammensætning af højttalerenheder. {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
jeg skal til at bygge et par gode "stander højttalere" og jeg har kigget meget rundt på nettet for at finde nogle enheder jeg kan sætte sammen.
Det jeg ønsker er en 3-vejs højttaler.
Jeg er kommet frem til følgende:
1 stk DT-25TI diskant
1 stk SPH-165KEP mellemtone
1 stk SPH-250KE bas
Formålet med højttaleren når den er færdig er, at kunne spille både højt og flot. Nok mest flot. Der lægges mest vægt på en virkelig god lydgengivelse.
Skal primært bruges til musik hvor der meget gerne må være masser af dynamik og liv i, men også til film til en hæs blæsende action scene.
Først og fremmest vil jeg høre om der er nogen indvendinger med disse enheder og eventuelt hvad de kan erstattes med.
Såfremt enhederne "accepteres" beregner og skemalægger jeg et kabinet hertil, laver delefilter, ovs.
Jeg har tænkt mig at lave updates af det hele så folk kan følge med i projektet.
På forhånd tak.
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.327
du kan IKKE lave et filter før du faktisk har en færdig højttaler
maj 2012
Følger: 1 Følgere: 15 AV-enheder: 1 Emner: 37 Svar: 171
Faktisk det samme med mellemtone og bas. Og så passede de sammen i udseendet.
Jeg er helt med på at jeg først skal have en højttaler/kabinet før der kan laves delefilter. Mente bare at jeg selvfølgelig først laver kabinettet og så efterfølgende ser på delefilteret.
Når jeg kigger på højttalerenheder hvad skal jeg så kigge efter?
(kan godt fornemme at højttalerenhederne slet ikke passer sammen)
nov 2006
man kigger oftest på db niveauet
maj 2012
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder/vnr/102660/
Mellemtone:
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vnr/102420/
Bas:
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/vnr/102380/
nov 2006
nov 2006
mellemtonen er ikke ret god, og har NÆSTEN helt sikkert en elendig spredning, jo fladere den er, jo bedre bliver din spredning.
diskanten har godt nok en høj FS som gør at den ikke er ret let at arbejde med ved en delefrekvens 2000 ca
bassen er som ok, den har bare et lige rigeligt højt tab mekanisk
må jeg komme med et alternativ???
maj 2012
Hvis vi holder os i nogenlunde samme prisklasse eller ca 1000 kr mer pr højttaler.
Og som sagt en 3-vejs stander højttaler skulle det gerne ende med.
Kom meget gerne med alternativer
nov 2006
nov 2006
http://frequence-shop.dk/produkter/16-scanspeak-revelator/300-18-cm-basmellemtone-4-ohm/
så har du en VOKSEN 2 vejs standerhøjttaler der kan spille bas så man tror der er en sub med
maj 2012
Gør ikke noget at det bliver en "gulv højttaler" i stander højttaler format
Det der er ved det er at jeg altid kun har haft 2-vejs højttalere og jeg vil meget hellere have et mere nøjagtigt lydbillede.
Fik så en snak med et familiemedlem som ved noget om højttalere (ikke selvbyg) som sagde at hvis jeg ville have et bedre lydbillede skulle jeg få mig en 3-vejs højttaler da det som enhederne skal spille kun ligger i det område hvor enhederne er gode. Det kræver selvfølgelig at enhederne er sat rigtigt sammen med hinanden men i grove træk var det det der blev sagt.
Så fik jeg jo ideen til selv at lave en 3-vejs højttaler så jeg kunne justere enhederne ind som jeg nu syntes de skal lyde.
Har en el-teknisk baggrund så jeg ved godt hvordan man beregner filtere og kunne godt tænke mig at udvide min viden om netop 3-vejs højttalere.
Så hvis du kan komme med et alternativ til en 3-vejs højttaler som har et godt og bredt lydbillede som lyder virkelig godt selvom man drejer volume knappen lidt op.
maj 2012
Diskant:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/r3004-662001.pdf
Mellemtone:
http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/12mu-8731t00.pdf
Bas:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18wu-8741t00.pdf
Ved godt den lige blev en helt del dyrere end den første...
Men imellem 10.000 kr til 12.000 kr for enhederne for begge højttalere er til at overkomme
Kvalitet koster...
maj 2012
nov 2006
så den skal du længere ud med
kim det er bestemt ikke et dårligt valg, hvis jeg var dig ville jeg vente lidt med at springe på sådan en 18WU, der siges der kommer lidt nyheder i løbet af efteråret fra scanspeak
men illuminator serien er pisse fed, og mellemtonen er rigtig lækker, og betegnes som en af verdens bedste 4" mellemtoner
nov 2006
maj 2012
Følger nok dit råd med at vente så. Glæder mig til at se hvad de ellers har at byde på.
Super fedt med nogle gode råd Ronnie.
Endnu et spørgsmål... 4 eller 8 ohm?
Hvad ville du anbefale?
Har snakket med min onkel og han hælder altid mest til 8 ohm...
maj 2012
Har selv el-installatør eksamen så kan sagtens følge med når det gælder om at regne på modstande, kondensator og spoler.
Regner med det bliver et 3-vejs delefilter, hedder vist nok 18 db pr. oktav.
Kører frem efter den standard og ellers prøve mig lidt frem ud fra de ønskede frekvenser.
nov 2006
den RIGTIGE måde at gøre det på er at lae høttaleren, og så tage impedance og akustiske målinger og så simulere filter i lspcad eller lignende program
det er eneste måde du kan styre dine fasedrej samt dine udfasninger imellem enhederne
så kan du lige så godt bare købe et prefabrikeret filter, det vil være lige så godt
maj 2012
Hvilket apparat kan jeg fortage de akustiske målinger med?
Kan høre der stadig er meget at lære
Dvs. Først find højttalerenhederne.
så byg højttaleren/kabinettet.
sætte højttalerenhederne i og lave målinger (altså uden delefilter)
derefter lave et passende delefilter og så lave målingerne på ny og rette til igen
Er det helt rigtigt forstået?
nov 2006
altså der findes flere forskellige systemer man kan bruge, nogle bedre end andre, jeg bruger selv clio fra audiomatica, men det koster spidsen.
alternativt findes der holm acoustics, det har du kørende med mikrofon for 2-2500kr
alternativt kunne du klikke ind på www.speakerbuilder.dk og få hjælp derinde
maj 2012
Men super gode råd Ronnie.
Det er lækkert at der er en der tager sig tid til "de håbeløse" nybegyndere
nov 2006
jeg synes du bør overveje holm, da clio er oppe på den anden side af 10k inden du har den første måling i hus
Sammensætning af højttalerenheder.