Højtalerkabel {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har kigget lidt rundt på nettet og set at der skrives positive ting om at lave sit eget højtalerkabel selv.
Som jeg ser det anbefales det at bruge datakabel cat.5 som så skal flettes.
Dem som jeg har set har flettet ialt 6 kabler til 1 højtaler (3 kabler til + og 3 kabler til -)
Er der nogen herinde der har erfaringer med dette?
Endvidere læste jeg om en der fik bedre lyd ved at dele sit højtalerkabel i 2. Altså almindeligt højtalerkabel eks. 2x4mm2 som skilles på midten.
Her var det vigtigt at de 2 ledere lå med ca 10cm mellemrum mellem hinanden. Selvfølgelig kan de aldrig komme til at ligge 10cm fra hinanden hele vejen blandt andet på grund af terminalernes placering på både højtaler og forstærker... Men det meste af vejen.
Er der nogen herinde der har erfaringer med dette?
Så kommer 1000kr spørgsmålet...
Ville det så være optimalt at flette 3 datakabler cat.5 til hver terminal og samtidig efterleve de 10cm mellemrum?
Jeg vil samtidig gerne montere banan stik på kablerne og her er jeg lidt lost. Jeg ved ikke hvad der er bedst, om det er at lodde og crimpe eller om det er at bruge dem med skrue i siden.
Kan godt se fordele ved skrue i siden da disse kan afmonteres og bruges igen. Tror bare ikke det er mit behov...
Hvad syntes i?
Gerne links til banan stik som kan anbefales.
På forhånd tak.
maj 2012
Følger: 1 Følgere: 15 AV-enheder: 1 Emner: 37 Svar: 171
maj 2012
maj 2012
maj 2014
Følger: 1 Følgere: 21 AV-enheder: 1 Emner: 6 Svar: 448
Lux bananstik fra hifi -klubben 399 kr for et sæt
maj 2012
maj 2014
Følger: 1 Følgere: 21 AV-enheder: 1 Emner: 6 Svar: 448
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 AV-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 490
Men vigtigst af alt er at stikket er lavet af ordentlige materialer !
Hvilke der er bedst ved jeg ikke noget om, da jeg endnu ikke har haft muligheden for at lege med løse stik...
maj 2012
Jeg tror jeg bruger nogle fra hificable.dk
Hvis det ikke skal loddes køber jeg enten viablue t6 BFA stik
http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/87-viablue-t6-bfa-stik-4-stk/
Eller LOK suregrip BFA stik
http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/59-lok-suregrip-rhodium-bfa-connector-/
Hvis det skal loddes så syntes jeg ikke rigtig jeg kan finde noget "ordentligt" men måske vil disse blive afprøvet.
LOK bananstik
http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/256-lok-rhodium-bananstik/
Med hensyn til kablet er der ikke kommet nogen indputs så jeg tror jeg prøver mig lidt frem. Opretter nok et fotoalbum med forklaringer og det hele...
Tak for hjælpen ind til videre.
aug 2011
Nr 2 stik, hvis du ligger mærke til det, har en "Z" udskæring (eller hvad det hedder) som jeg har god erfaring med at det sidder meget bedre i terminalen på både højttaler og forstærker, end det sidste med "Paraply" designet (kan ikke huske hvad det hedder...
Hvis man er lidt kreativ, kan det godt lade sig gøre at lode stik nr 2
maj 2012
Men jeg har aldrig prøvet dem med Z udskæring som du kalder dem. Derfor var jeg i tvivl om de var bedre end "paraply" modellen.
Men så er det da helt klart nr. 2 jeg skal have fat i... Men hvordan vil du så lodde dem?
aug 2011
Det BØR ikke ødelægge belægningen, men jeg har dog kun prøvet det på guld-belægning...
Det andet var jeg ikke klar over, da jeg som sagt ikke selv har prøvet det, men blot hørt godt om det
Højtalerkabel