Konstruktion af baskasse & placering af 6x9 enheder i bil. {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har 2 stk. 10" JBL GTO 1002D basenheder jeg vil bygge en kasse til at have i bilen. Kassen skal passe bestemt op af bagsæderne og måske også holde nogle 6x9 enheder, men det kommer an på hvilken placering der er mest optimal af de enheder. Jeg mener at have læst, at en placering som i f.eks. en hattehylde ikke er en god idé - er der noget om snakken? Skal de spille en anden retning eller hvordan? Mine tanke var at lave et ekstra rum øverst i baskassen hvor 6x9'erne kunne sidde.
Nå, men til det egentlig spørgsmål. Jeg kan se ud fra specifikationer, at en lukket kasse skal have 21,24lL til bassen. Skal jeg så lave en kasse, der er delt op i to dele på 21,24L eller er en stor at foretrække på det dobbelte litermål?
Jeg har købt 19mm MDF plade og har også lidt 24MM jeg kan bruge til f.eks. bagvæggen. Skruer og lim har jeg også, men skal jeg bruge noget til lydisolering og hvor får jeg fat i det?
Jeg har læst om åbne kontra lukkede kasser, og det er den lukkede jeg vil lave, så det er på plads.
Måske jeg kommer på flere spørgsmål, men håber I kan hjælpe mig videre.
Mvh. Kristoffer
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 3 AV-enheder: 2 Emner: 11 Svar: 53
http://www.crutchfield.com/S-LA7j2dnehip/learn/sealed-or-ported-subwoofer-enclosures.html
Og ud fra det ville jeg gå efter den lukkede, da jeg er mere til en hård/kontant bas. Enhederne står forresten allerede i en hjemmebygget lukket baskasse og spiller godt, men kassen passer ikke i bilen, så derfor vil jeg lave en ny.
aug 2005
Nogle råd til isolering?
aug 2005
feb 2014
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 2 Emner: 2 Svar: 132
Kabinet:
Kabinettet bestemmes ikke så meget om hvad man vil, men mere af enhedens T&S parametre.. Nogle enheder performer bedst i portet, og andre i lukket.. Er det lavet ordentligt er et bassen i et portet kabinet lige så tigth som i lukket, og så endda med mere output..
Når du designer kabinettet skal du tage højde for enhed, og porten.. Ikke uldet, uldet "snyder" faktisk subben til at tro kabinettet er større end det er, så dette skal du forsøge dig frem med efter kabinet er lavet, eller undvære helt..
Var det mig der byggede et kabinet til den vil jeg smide parametrene ind i WinISD og beregne kabinet der..
Det har jeg faktisk gjort.. Den siger:
Størrelse: 47,8L
Port diameter:8,2cm
Port længde: 44,9cm
Størrelse er UDEN enhedens litermål, og portens.. Så det skal ligges oveni.. Her er tunet til 25hz, med en f3 på omkring 23,9hz..
Dette er pr. enhed
Laver du det lukkede kabinet er din f3 på 44,4hz..
Lydisolering:
Er det til kassen ville jeg droppe det, og så bruge stivere, og dobbelt baffel i stedet.. Når vi snakker sub er det lige så godt, og som sagt så ser enheden flere liter hvis du har dæmpeuld i..
6*9:
Drop dem.. Køb et ordentlig komponentsæt til fronten i stedet..
aug 2005
Jeg tænker også stadig at jeg laver det i en lukket kasse - ville du dele rummene op eller lave et stort?
Angående de 6x9 jeg har liggende, jeg køber også et godt sæt til dørene, men kan jeg ikke supplere med de 6x9 bagi? Jeg mener, det vil vel ikke ligefrem forringe lydbilledet med dem? Det er to rigtigt velspillende JBL GTO, så hellere bruge dem end sælge dem
feb 2014
Jeg deler altid kabinettet op når der er to enheder, og det er fordi jeg så har den ekstra afstivning fra den plade i midten.. Afstivning er det der skal til for at gøre dit kabinet så dødt så muligt
Det vil forringe lydbilledet at have dem i hattehylden.. Lyd er designet til at komme for fra i stereo.. Dvs. 2 højtalere (i visse tilfælde, eks. biler, også en sub fordi højtalerne simpelthen ikke går dybt nok selv), foran dig, venstre højre.. Ikke også bag dig.. Du vil ikke have noget perspektiv hvis du smider dem i.. Men det vil nok spille højere..
aug 2005
feb 2014
aug 2005
aug 2005
Konstruktion af baskasse & placering af 6x9 enheder i bil.