tvivl om udregning af kabinettet {{forumTopicSubject}}
hej hg. er i gang med at prøve at udregne en kasse til bil sub, men er lidt i tvivl omkring alle de tal...
jeg har leget lidt med en app(woofer box calculator), men er ikke helt sikker på hvordan man opnår det bedste resultat.
spørgsmål 1: i app'en kan man se kurve omkring hvordan den opfører sig, hvis jeg har forstået det rigtigt, skal den være så jævn som muligt i det ønskede frekvens område, for bedst lyd, eller er jeg galt på den?
spørgsmål 2: Vas er litermål, men firmaet har givet nogle kabinet foreslag, men de er ikke samme litermål som Vas på enhederne, så hvad betyder Vas egentlig?
spørgsmål 3: Xmax er hvor meget højtaleren kan bevæge sig, før spolen forlader magnet fæltet. enheden har Xmax 15, men den ser ud til at kunne bevæge sig mindst 30mm, så er Xmax kun den ene vej?
spørgsmål 4: når men så har regnet kabinettet, og skal til at bygge, så skal selve portens litermål, vel lægges oven i kabinettets litermål, og hvad med enheden? (tager udgangspunkt i app'en, ved ikke om den regner det ud selv)
til sidst foreslår fabrikken en port på 3"X10" som jeg synes lydder lidt småt til en 600w 12" eller hvad?
enheden er en ground pounder crunch gp12d4
det var alt for nu! Håber i gidder svare på mine "dumme" spørgsmål XD
aug 2009
Følger: 16 Følgere: 25 AV-enheder: 1 Emner: 33 Svar: 1.283
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 AV-enheder: 1 Emner: 12 Svar: 55
tvivl om udregning af kabinettet