{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.809 visninger | Oprettet:

Ny projektor - DLP eller LCD? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har fundet luft i økonomien og derved set en mulighed for at opgradere hjemmebiografen lidt. Jeg har lige nu en Panasonic PT-AE500E LCD projektor, og vil gerne have en Full-HD. Efter at have sonderet markedet lidt, synes jeg at jeg står tilbage med endnu mere forvirring end da jeg startede..

Adskillige reviews fortæller at LCD har bedre farver og lumens end DLP, og ofte mere naturlige farver - men når jeg så kigger på "DLP vs. LCD"-videoer på youtube, er det altid DLP der vinder - grundet farverne?

DLP har/kan have den berømte (hvis ikke berygtede) 'rainbow'-effekt, mens LCD har 'screendoor' effekt. Jeg har googlet mig frem til betydningen af begge, men jeg kan ikke finde ud af, hvad der er værst? På min nuværende synes jeg ikke at jeg oplever screendoor-effekten, men jeg oplever tværtimod nogle horisontale linjer der går hen over lærredet i meget lyse scener. Stregerne er næsten usynlige og er der hele tiden, man ligger bare først mærke til dem i lysere scener. Er det også en form for screendoor-effekt?

Men til sagen - som sagt står jeg tilbage med en hel del mere forvirring end da jeg startede, og jeg er nu kommet dertil, hvor jeg er i tvivl om jeg "tør" vælge selv. Jeg har fået anbefalet nogle forskellige projektorer, men jeg har svært ved at finde ud af om det er en af dem jeg skal vælge - og hvis det er, så hvilken. Det var det jeg håbede I kunne hjælpe mig med smiley

Jeg har tænkt på følgende 2:

LCD: Epson TW 2900
FullHD LCD projektor som umiddelbart ser ud til at have de ting jeg ønsker. Reviews siger dog, at den har nogle problemer med ikke at lade farverne 'tvære ud' i andre farver/sort.

DLP: Infocus X10
Hvis man skal følge det råd jeg fik, er det en klassiker af projektorere. Reviews roser den også til skyerne - men det var tilbage i 2008/2009 - kan ikke finde nogle nyere reviews.

Så - hvis I kan hjælpe på nogen måde - enten med et råd/forslag eller hvad end det måtte være, vil det blive værdsat! Jeg er strandet smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny projektor - DLP eller LCD?
  • #2   25. maj 2010 Jeg skulle måske lige tilføje, at X10'eren ville blive købt brugt, hvor Epson'en ville blive købt fra ny. Så har de ca samme pris (+/- 500 kr)

• #3   25. maj 2010 Hej Danni. :o)

Aller først: Hvad er dit budget?

Det er altid en interessant debat, du der kaster op. Der er ingen tvivl om at DLP laver de så absolut mest naturlige og rigtige farver. Ingen tvivl overhovedet. Der er to ting, du skal være opmærksom på, ved køb af en DLP projektor. 1: Du skal sikre dig, at se varen i aktion, således at du kan konstatere om du kan se rainbow effekten. I en DLP projektor sidder et farvehjul. Hvis dit øje er hurtigere til at opfange farveskiftet i billedet, end projektoren er til at lave det, opstår raibow effekten. Det er de færreste der kan se dette, og især med de nye projektorer på markedet, tvivler jeg på du kan. :o)
    2: Støjniveau - I og med der sidder en pærer i projektoren, skal denne køles, deraf støjniveau.
    Kan du leve med støjen på den projektor du kigger på, og ser du ingen rainbow, så skal du helt klart købe dig en DLP projektor.

LCD er mere "glansbilledet" i farverne. Stærke klare farver med et elendigt sortniveau. Sortniveau er så absolut ikke alt (mange går ALT for meget op i dette). Det er billedet som helhed, der er værd at tale om. Igen - ud og se projektoren i aktion.

Hvis jeg skal skrive lidt mere generelt om projektorer, så er lysoutput = ANSI lumens en god indikation af, hvor meget lys projektoren kaster mod lærredet, i forhold til andre projektorer. Og alt efter miljøet projektoren hænger i, er dette også afgørende. Projektorer i underklassen (ca. 10.000 kr.) har som regel ENTEN højt ANSI lumens og lavere kontrast, ELLER høj kontrast og lavere ANSI lumens.
    Skal din projektor hænge i et rum med meget lys, fx. en stue hvor det ikke er muligt at 100 % kontrollere mørklægning, kan det anbefales at bruge en projektor med høj lysoutput.
    Kan man derimod kontrollere lyset, er en projektor med høj kontrast at foretrække.
    Så spørger du sikkert: "Jamen, får jeg så dårligt billede i stuen, med en lav-kontrast projektor?" Og det vil jeg hjertens gerne svare på nu. :o)

Den næste ting, som er lige så afgørende for billedekvaliteten er valg af lærred. De findes i mange former, faconer og priser. Skal du ud og have nyt lærred, så vælg et til omkring 5.000 kr. Quality Screen eller Lissau er gode muligheder.
    Lærreder fås også med forskellig "gain". Gain er udtryk for hvor meget lys projektoren kaster tilbage mod beskueren. Gain 1.0 er udgangspunktet. Er Gain højere, kastes der mere lys tilbage, og lavere mindre lys.
    Ofte er lærreder med lavere gain farvet i en grå nuance. Dette gør at man optimere kontrasten i billedet. SÅ! Hvis man nu skal have sin projektor hængende i stuen, ville et gråt lærred, sammen med en høj-ANSI lumens projektor, være at foretrække. Så får at svare spørgsmålet: "Nej, det du får ikke nødvendigvis dårlitg billede i stuen med en lav-kontrast projektor." :o)

Jeg håber dette gav noget overskuelighed i dit projektorvalg. Hvis ikke, så må du endelig skrive igen.
    Et lille hurtigt forslag til en projektor kunne være en BenQ W1000. Slå den op. :o)

Læs evt. denne vejledning: (link fjernet)

God fornøjelse. :o)

• #4   25. maj 2010 Der er en gut som har en Panasonic PT-AE3000 til salg herinde... og han forlanger små 8000,-!

I mine øjne ville det være et kig værd!!!

• #6   25. maj 2010 Hehe... godt så!

Kommentér på:
Ny projektor - DLP eller LCD?

Annonce