{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.624 visninger | Oprettet:

Trehjuleren .
Trehjuleren .
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Forstærker og bass {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har et problem med at min forstærker "clipper" alt for hurtig .

Forstærkeren er Phoenix gold ms2250, som er en af de bedste 2 kanals forstærker. Den er på 2 x 1027 watt rms ca.

Basserne er et færdig samlet fra rockford fosgate der hedder P2L-210 og er på 300w rms pr bass.

Så tænkte jeg om forstærkeren kan mærke på nogen måde at bass ikk er ret store ?

Ved bassene står der : Woofer Impedans 2 x 8 ohm SVC

og forstærker kører mest stabil og yder mest ved 1 omh,

Hvordan skal de så være tilsluttet ?

Og så lige et ekstra spørgsmål , hvad er forskellen på om linieudgangene er 2.5 v eller 4 v ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstærker og bass
  • #1   23. okt 2007 linieudgangene er 2.5 v eller 4 v ?

En alm radio har en linie udgang på 2,5v og når du sætter den til forstærkeren så spiller den ikke ligeså højt som en med 4V.

Er lidt svært at forklare men 4V er det bedste.

EKS.
    Hvis dit anlæg kræver 12v og det kun for 10v, så spiller det ikke optimalt. det samme er det med de 2,5V og de 4v.

• #2   23. okt 2007 hvis dine 2 bas enheder er på eks 4 ohm. og du sætter dem samme paralelt så mener jeg du får dem ned i 2 ohm. men er ikke helt sikker. jeg plejer at prøve mig frem til det virker. men jeg er sikker på det er den måde du har sat enhederne til forstærkeren på, der er "forkert", så forstærkeren bliver for hårdt belastet.

• #4   23. okt 2007 Mange tak .

• #5   23. okt 2007 Problemet med klipning kan skyldes 2 ting, enten er linie signalet for højt, eller også er forsynings spændingen for lav. (Sidstnævnte kan jo være afhængig af forstærker konstruktionen!)

Men klipningen sker fordi signal amplituden overstiger maks. spændingen som forstærkeren er istand til at levere...

Det simpleste du kan gøre er nok at parallelkoble dine enheder. Da din forstærker tilsyneladende er kraftig nok til at drive denne lavere impedans, så skulle det ikke være noget problem? Men den anden fordel du opnår, det er at effekten afsat i en lavere impedans, er langt højere med den maksimale amplitude spænding, end hvis du drev enhederne hver for sig med 8 ohms impedans...

Rent matematisk ville det jo se sådan ud:

- Samlet højtaler impedans ved parrallelkobling = 1/(1/8ohm + 1/8ohm) = 4ohm.

- Amplitude spænding krævet for at afsætte 300w. i 8ohms impedans = sqrt(8ohm * 300w) = 49 volt.

- Amplitude spænding krævet for at afsætte 300w. i 4ohms impedans = sqrt(4ohm * 300w) = 35 volt.

Dvs. at du kan afsætte de 300w. i din højtaler ved en lavere spænding, ved at parallelkoble dem, end ved at køre dem enkeltvis... MEN, hvis du vil afsætte 300w. i hver enhed, så er du tilbage ved det samme problem for amplitude spændingen for at afsætte 600w i 4ohms. impedans den lander sjovt nok på: sqrt(4ohm * 600w) = 49 volt. smiley Så du kan ikke spille højere end du ville kunne med én enhed nu, men du kan lave det samme lydtryk nemmere med 2 enheder.

Og så skriver du at din forstærker arbejder mest stabilt ved 1ohm. Det er forkert, din forstærker er somregel bedst drevet ved omkring de 8ohms impedans, da strøm og spænding oftest er matched beds med kontruktionen ved denne impedans.
    Og det til skal lige tilføjes, at din forstærker self. trækker dobbelt så meget strøm, hvis du sammenligner den samme effekt afsat i henholdsvis 8 og 4 ohm.! Så det kan måske også hjælpe at sørge for at batteri spændingen ikke dropper ved store strømme i forstærkeren, og der bruger man jo ofte større og hurtigere bilbatterier (evt. flere), og også en eller flere store kondensatorer... (håndregel: Stor kondensator = stor strøm reserve, Lille kondensator = hurtigere respons og mere kontant lyd, så kombiner gerne flere typer kondensatorer)

• #6   23. okt 2007 Og til dit ekstra spørgsmål "kan" svares, at du for det første vil kunne spille lidt højere da du vil smide et højere signal ind på din forstærker, for det andet vil du ha et bedre signal støj forhold, idet at et 4 volts signal vil have nemmere ved at "overdøve" et udefra kommende støj signal på eksempelvis 1 volt (overdrevet) end et 2.5 volts signal vil kunne mod samme støj da forskellen er det større.

• #7   24. okt 2007 Hvis 4 v er bedre hvorfor er alle så ikk på det ?

• #8   24. okt 2007 Godt spørgsmål, umiddelbart vil jeg tro det er produktions prisen der spiller ind der, nok ikk meget pr enhed, men det løber nok op hvis man producerer 500.000 a gangen, eller ved jeg det ikk

Kommentér på:
Forstærker og bass

Annonce