1.880 visninger
|
Oprettet:
Tidal hifi abonnement {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har lige startet en prøve periode hos tidal for lige at finde ud af om deres hifi abonnement er pengene værd.
Jeg er lidt grøn på streaming så det er nok nogle simple begynder spørgsmål jeg har.
Hvad skal der til for at kunne benytte sig af master? Når jeg streamer et nummer der er tilgængeligt i master viser min tlf at den streamer i hifi (jeg har været i indstillinger og vælge master).
Er en chromecast god nok at streame til?
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 45
Lige pt. streamer jeg til Chromecast eller sætter computer direkte til anlæg. Det lyder godt Jeg overvejer en streamer men jeg ved ikke rigtig hvad
feb 2020
Følger: 11 Følgere: 138 AV-enheder: 1 Emner: 97 Svar: 1.839
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 152 Annoncer: 1 Emner: 92 Svar: 1.019
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 33 Emner: 31 Svar: 252
Tidal har sin egen mqa decoder i app'en og på pc.
Men det virker åbenbart ikke når man streamer.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 45
Tak for alle jeres input
feb 2013
Følger: 1 Svar: 7
Med et MyVolumio abonnement (billigt) og med Tidal Hifi abonnement får jeg MQA afspillet fra Volumio decodet i NAD D3045. (det står lige så fint i displayet på NAD'en, når den modtager et MQA signal).
Men det begyndte først at spilles som Master (MQA), da jeg gik fra prøveabonnement på MyVolumio til et betalt.
nov 2010
Følger: 15 Følgere: 25 AV-enheder: 4 Emner: 9 Svar: 33
feb 2013
Jeg har prøvet at sammenligne CD-indspilninger rippet til FLAC med samme sang i Master udgave spillet fra Tidal. (men begge spillet fra min Raspberry Pi, så grejet er ens i hele signalvejen).
Jeg har oplevet, at Master udgaven lød *bedre* end CD-indspilningen, f.eks. Rickie Lee Jones, Easy Money.
I sådan et tilfælde har Tidal åbenbart fået fat i en bedre mastering end det, som er blevet brugt til at trykke CD'en.
I de fleste tilfælde har det været rimeligt sammenligneligt med CD kvalitet.
Men det kan også hænde, at Master udgaven er ringere end CD-udgaven.
Let's face it. At et album bliver "remastered" er ikke altid ensbetydende med, at lyden bliver bedre.
En god ven, der er erfaren indenfor studieverdenen, skrev til mig: "I en lang periode bestod" remaster" af en smiley EQ og en brickwall-limiter så det lød mere detaljeret og højere.. SUK!!! Det var en mørk tid for musikhistorien."
Så overall, så giver Master konceptet fra Tidal MULIGHED for en bedre streaming kvalitet.
Men man vil også kunne opleve, at man får en ringere oplevelse end den oprindelige.
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 152 Annoncer: 1 Emner: 92 Svar: 1.019
feb 2013
Lyden bliver jo ikke bedre af, at man tager en 44.1/16 optagelse og konverterer til 48/24
Denne artikel handler om downloads, men princippet er det samme.
https://www.realhd-audio.com/?p=6207
Og så er lyden fra en CD ukomprimeret og i et tabsløst format.
En Tidal Master bliver leveret i MQA format, som er et "lossy" format. Altså, noget af informationen tabes i komprimeringen.
Der er slet ikke det samme tab som MP3.
Men det er ikke tabsløst som en CD er.
Så alt i alt vil man altså kunne opleve, at CD'en lyder bedre end en Tidal Master.
Men man vil også kunne opleve, at en Tidal Master lyder bedre, hvis CD'en er blevet trykt med dårligt grundmateriale, mens Tidal har fået fat i en bedre mastering.
Tidal hifi abonnement