{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.186 visninger | Oprettet:

Søren L
Søren L
Følger: 1 Emner: 26 Svar: 64

2 spørgsmål til indstlling af en Sub! {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG

Jeg har lige 2 hurtige spørgsmål vedrørende indstlling af ens subwoofer, som jeg håber i kan hjælpe med.

1. spørgsmål: (Subbens niveau i musik kontra film)
Jeg bruger pt ikke min subwoofer til stereo lytning, men har leget lidt med tanken et par gange, og har prøvet mig lidt frem et par gange, uden at finde frem til en god løsning.
Af hvad jeg har læst mig frem til, skal sub'en (hvis man bruger den i stereo), lige akkurat kunne mærkes i lydbilledet, uden at den bliver dominerende. Når jeg finder frem til den indstilling, som altså passer fint til stereo, er niveau'et på sub'en (efter min mening, og i mit lytterum), alt for lav når man så smækker en film i, og man forventer at eksplosioner og lignende bliver gengivet realistisk.

Så, er der noget at gøre der, udover at huske på at sub'en f.eks skal indstilles til klokken 11 til musik, og måske til klokken 13 i film? Lidt træls at skulle om og rode bag på sub'en hver gang man går fra at høre musik og til at se en film.

Andet spørgsmål: (Den generelle indstilling af sub'en)
Hvordan er det generelt smartest at indstille ens sub, når man skal sætte hele surround-delen op?
Indtil videre har jeg bare indstillet sub'en til klokken 12 ca, og så ladet receiveren klare resten.
Men er det måske i virkeligheden smartere næsten at smække sub'en op på max af hvad den kan trække, og så lade receiveren dæmpe den, hvis den altså er for høj i forhold til resten af ens højtalere?

Der er for øvrigt tale om en Dali Concept 12 subwoofer, som er sat til en Denon AVR 1908 receiver.

På forhånd tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 spørgsmål til indstlling af en Sub!
  • #1   18. sep 2008 til nr 1:
    Jeg ville ikke indstille subben efter hvordan det lyder i film og musik, men derimod på den måde at hele lydbilledet kommer med... dvs at de frekvenser som dine andre højttalere klarer det dårligt i bruger du subben til at markere... det er typisk mellem 50 og 80 hz man plejer at sætte filteret til på subben.... men det er jo forskelligt!
    derudover er det din volumen du skal lege med smiley

til nr 2:
    Du skal stille volumen på din sub så det stemmer overens med resten af dit setup, når det niveau er opnået kan du skrue op og ned på forstærkeren og subben følger med i niveau!

• #2   18. sep 2008 håber det kunne bruges... hvis det er første gang tager det typisk at par timer at fange den helt rigtige indstilling, specielt hvis enhederne ikke er spillet til da lyden så ændrer sig løbende smiley

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

#3   18. sep 2008 Hej Ricko. Tak for svarene!
    Men der noget ved dine svar jeg ikke helt forstår tror jeg. Du skriver at du ikke vil indstille subwooferen efter musik og film, men efter hvordan lydbilledet kommer til at fungere sammen. Den er jeg helt enig i med dig. Men man bliver jo nødt til at enten putte noget musik på, eller sætte en film på, for overhovedet at kunne indstille noget som helst. Og der fortrækker jeg at gøre det med et musik stykke jeg kender.

Som sagt, når jeg så finder en indstilling der er passende, og tænker, nu kører det bare, bliver jeg skuffet så snart der bliver smidt en film på systemet. Så altså, indstillingen til musik er for svag til film, og film indstillingen er for vild til musik. Så rigtigt nok som du siger, er det et spørgsmål om at regulere på volumen, for jeg er ret overbevist om at mine delefrekvenser osv. er nogenlunde som de skal være.

Men det var jo også det jeg rigtigt var ude efter at finde en løsning på. Kan man ikke slippe for at skulle rejse sig op, regulere på volumen hver gang man går fra at høre musik, til at se film, og omvendt? For når indstillingen er rigtig til musik, er den forkert til film, og omvendt! Så der er ikke bare en indstilling (efter min mening), der passer til begge dele.

Og så lige til det andet spørgsmål. Jeg er helt sikkert også ude efter at finde det niveau der passer med resten af setup'et. Men der er jo flere måder at gøre det på, og jeg vil gerne vide hvad der er mest hensigtsmæssigt.

For, hvis jeg bare sætter den til klokken 12, og kører en Auto-setup på min receiver, vil receiveren højest sandsynligt booste signalet til subwooferen, så at det bliver tilstrækkelig højt.
    Og omvendt, hvis jeg skruer min sub helt op, og kører et Auto-setup, vil receiveren højest sandsynligt sænke signalet til sub'en. Jeg vil bare vide hvad der er mest hensigtsmæssigt, og bedst for sub'en.
    I begge tilfælde vil receiveren jo tilpasse niveau'et på sub'en, så det passer til resten af højtalerene.

Tak for svarene endnu en gang! Det er altid rart når folk forsøger at hjælpe. Tror bare vi misforstod hinanden en smule smiley

• #4   18. sep 2008 altså det jeg gør er at indstille subben seperat, dvs uden anlægget på, jeg sætter filteret på et niveau hvor jeg ikke kan høre hvor i lokalet subben står (dvs fx stemmer og toner i de frekvenser skal kappes væk) når du finder det frekvensniveau skal du lade dine andre enheder tage sig af resten af lydbilledet

hvis du på den måde kommer til at mangle ekstra bass kan du så ikke bare booste bassen via din reciever? eller eventuelt skrue op på din subudgang hvis du har mulighed for at styre den individuelt

Receiveren tilpasser sig så vidt jeg ved ikke til din indstilling på subwooferen da det så virker lidt dumt at have indstillings muligheder på subben, kan godt være jeg har misforstået dig her?

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

#5   18. sep 2008 Nu skriver du: "hvis du på den måde kommer til at mangle ekstra bass kan du så ikke bare booste bassen via din reciever?" - Det er jo lige præcist det jeg spørger om, om det kan lade sig gøre. Hehe. Jeg er jo træt af at bruge alternativet, nemlig selv at regulere individuelt på sub'en.

"Receiveren tilpasser sig så vidt jeg ved ikke til din indstilling på subwooferen da det så virker lidt dumt at have indstillings muligheder på subben, kan godt være jeg har misforstået dig her?"
    Ja, lidt tror jeg. Hehe. Fase osv. skal bare stå på noget bestemt, og så betyder de indstillinger ikke noget. Men volumen kan selvfølgelig reguleres, for ellers ville sub'en jo bare spille på sit max, og så ville volumen kun kunne reguleres igennem receiveren.

• #6   18. sep 2008 Søren L: jamen jeg er da ret sikker på du bare kan skrue op for bassen på din reciever? smiley det kan jeg i hvert fald og mit setup pt er godt nok noget gammelt l*rt

• #7   18. sep 2008 du skal stille din reciver på neutral, altså, den skal intet tilføje eller skære væk, det samme med tonekontrollerne

så justerer du volumen samt delefrekvens på subben, dette er den korrekte måde at gøre det på

tonekontroller skulle forbydes

• #8   19. sep 2008 jeg nøjes med og besvare spørsmål 1.

Men det jeg har gjort der hjemme.
    er at jeg brugte den første måned på at finde en god grundindstilling til sub`en.
    hvor jeg hørte en masse forskelig musik
    (aalt hvad jeg havde).

da jeg så skulle se film.
    fx krigsfilm eller action hvor den gerne må være lidt mere med.
    så skruger jeg bare en smulle op.
    min egen harman kardon har en woffer level fra minus 10 til plus 10.

da jeg grundindstillede ved musik skal den bare være på nul.
    ved film har den aldrig været over plus 3.

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

#9   19. sep 2008 Tak for svarene majik og jakob! smiley
    Nu skal jeg igang med at lege med sub'en endnu engang.

En god fremgangsmåde til at finde frem til det punkt hvor sub'en er "nulstillet" inde i receiveren, og altså hverken er dæmpet eller boosted, og samtidig rammer det rigtige lydniveau i forhold til de andre højtalere - kunne det ikke være at køre en række auto-setups, hvor man efter hver gang laver små ændringer på sub'en?

F.eks starte klokken 12 bag på sub'en. Så kan det være at receiveren har sat sub'en til +5 dB. Så kan man prøve igen med sub'en sat til klokken 14 f.eks, og så siger receiveren måske kun +2 dB.
    Og så bare blive ved på den måde indtil man rammer 0 punktet?

Jeg stoler nemlig ikke helt på mine egne ører, når det kommer til at indstille min sub. Jeg tror jeg har tendens til at skrue længere op end hvad der er nødvendigt, og hvad der er rigtigt. smiley

• #10   19. sep 2008 ved ikke om det er den rigtige måde at gøre det, på, men det kunne da godt ske det fungerede i dit tilfælde, men jeg vil i hvert fald råde dig til at have den til st stå i 0 på recieveren

så kunne du evt (hvis det kan lade sig gøre) stille den på fx+3 under film, min kan laves sådan at den kan huste tone og volumeindstillinger fra selector til selector

• #11   19. sep 2008 Nej reciveren skal stå på 0db.
    den skal være så neutral som muligt mens du indstiller.
    Det andet du snakker om der lyder forvirrende synes jeg.

og så alt det der med kl 12 14 osv...
    det kan du heller ikke bruge til noget.
    du skal lære og lytte når du skruger.
    ellers vil det aldrig fungere i praksis.

men det tar tid.
    jeg brugte også selv en hel måned på det.

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

#12   19. sep 2008 Jeg har prøvet den ide jeg selv havde, og det fungerede perfekt. Efter et bare auto-setups fandt jeg frem til en løsning der faktisk egner sig fint til både film og musik. Og Sub'en er indstillet helt neutralt i receiveren, så det er klasse! smiley

• #13   20. sep 2008 Søren L

det var godt smiley

• #14   20. sep 2008 foresten hvornår får vi billeder af det smiley

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

#15   20. sep 2008 Hehe. Tjaa, det ved jeg nu ikke. Jeg kunne da sådan set godt få det uploadet. smiley

Kommentér på:
2 spørgsmål til indstlling af en Sub!

Annonce