{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.229 visninger | Oprettet:

Lidt læren om Ohm og DB {{forumTopicSubject}}

Jeg har en BDS 580 receiver som yder:

Cuontinuous average power, stereo mode 65 Watts per channel, 20hz – 20khz, @ <1% ThD, both channels driven into 6 ohms

http://www.harmankardon.dk/harman-kardon-product-detail_dk/bds-580bq230-b2.html

Det er jo ikke meget kan vi godt blive enige om, så udvalget er nok begrænset.

Den spiller pt med et sæt:
Nominal Impedance 8 Ohm
Sensitivity (2.83V@1m) 83 dB

Jeg er lidt forvirret over hvad jeg skal være opmærksom på ift nye højttalere.
Jeg havde bildt mig ind at Db anvisningen skulle være høj, men kan forstå det er omvendt.

De højttalere jeg har i kikkerten er
System Audio Saxo 1 og en Saxo 10 som center

Zensor 1 samt center

B&W M1

Vil i mene de 3 systemmer kan trækkes på nævnte receiver?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt læren om Ohm og DB
  • #3   27. jan 2014 hmm så i teorien spiller mine Harman Kardon som er angivet 83 dB lavere end ex
    Zensor 1 som vidst er angivet til 86.5?

Så et sæt B&W M1 bør kunne trækkes?

• #7   27. jan 2014 Hm ja det giver god mening, men fatter intet af den "pakke" jeg har købt så med den lave dB angivning. Jeg mener, det er et færdigt system fra Harman Kardon.

Jeg kan ikke rigtig finde en beskrivelse af System Audio Saxo 1 eller 8. Nogen der kender deres følsomhed?

• #10   27. jan 2014 Ja bestemt er det design der har været fokus der og også det det er købt på.

- Men vil gerne lidt mere med lyden på det anlæg da det opfylder vores kriterier:).

Så det er fedt at lære lidt:). Så skal jeg bare snart have opstøvet nogle Saxo. Det er dem der tiltaler mig mest ud over B&W som dog skuffede mig ved test.
    Saxo skal være bedre en Zensor har jeg også ladet mig fortælle:)

• #12   27. jan 2014 Har kun hørt godt om dem, men designet gær jeg vælger dem fra.

I den sammenhæng får Boston acoustics flot kritik som værende eneste ht som kan konkurrere med bronze ift pris

• Lasse H
    Lasse H Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 11
    #19   28. jan 2014 Jeg har selv opgraderet fra kun surround receiver til at have 500w forstærkere til mine Dali 909 og det gjorde en kæmpe forskel. Et folk påstår at deres små forstærkere har nogle magiske watt som bare kan det hele er da en gang vrøvl.

• #20   28. jan 2014 Nogle gange, når jeg keder mig.. og trænger til et godt grin.. så kommer jeg herind... smiley
    Herinde er der nemlig nogle af danmarks sjoveste karakterer... Og een af dem, aner ikke hvad betegnelsen "spille et par højttalere HELT OP" betyder.. smiley

For dem, der ligesom ham, ikke kan bruge den kreative del af hjernen, så er det et udtryk for at påtvinge effekt nok, til en given højttaler, så den er tæt på grænsen til maks SPL (SOUND PRESSURE LEVEL).

En anden ting; er at afsætte 3-4-500 watt i et sæt DALI 109! Det er jo heeeeeelt til grin. Jeg har faktisk overvejet om jeg kunne finde et billigt sæt, af brænde af, med en 500 watt (RMS) forstærker, blot for at henlede pågældendenes opmærksomhed på, at dette ville ende med et lille "Thump" i 109'eren, og en del skratten, hvorefter en pæn farve røg (Pæn farve = grå) ville forlade Dali 109'eren.

Jeg vil faktisk nok sætte en del på, at 300 watt rms, ville tage livet meget hurtigt af et sæt 109'ere.

MEN, når det så er sagt, så som svar på spørgsmålet vi startede med:

8 ohms højttalere, med en god følsomhed, gerne over 90dB.

• Lasse H
    Lasse H Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 11
    #22   28. jan 2014 Dennis N.

Der skal altså mere end 500w til at brænde sådan et par højttalere af.

• #24   28. jan 2014 Nu ved jeg hvor stort dit budget er men har selv nogle Elac fs247.
    Den er desværre lidt til den dyre ende men de spiller fantastisk og skulle være
    Rimelig nemme at trække. Kender desværre ikke lige
    Følsomhed men kan anbefale lige at lytte til dem.
    Men hvis du er interesseret i sådan nogle skal du nok
    Også overveje en subwoofer til hvis du ikke har sådan
    En i forvejen.
    Held og lykke med købet. Håber du finder det der gør dig tilfreds ??

• #26   28. jan 2014 Jeg må indrømme, at jeg får et smil på læben her... smiley Det er svært at undgå.

Jeg gider normalt ikke at blande mig, idet at det virker som komplet spild af tid, at diskutere med nogle mennesker.... Og ikke mindst, spild af min energi, at sidde og trykke på tasterne. smiley Men pyt..

I Hifi verdenen er der titusind meninger, og set med mine øjne, så står den enhver frit for at have hver sin mening. Endnu en grund til ikke at blande sig...

Hvad fungerer for dig, fungerer sikkert ikke for mig...

MEN; smiley Jeg har selvfølgelig ingen belæg for at blande mig i Ohm, Watt, decibel og alle de andre sjove ting.

Det skulle da lige være min uddannelse som elektronikfagtekniker, 13 års erfaring med alt godt i elektronikbranchen, ligefra rør-forstærkertrin i radarer anno 1954, til
    sidste nye skud på stammen i fiber optik.
    Meeen, det regner jeg nu ikke for noget. smiley

• #27   28. jan 2014 Meeen; hvis du nu kloger den lidt... så står der jo 116dB i max spl. (DALI 109), Og da den har en følsomhed på 93dB/2,83V, så BURDE en klog mand som dig jo kunne fortælle mig, HELT nøjagtigt hvor mange watt man skal poste i 109'eren, for at den når MAX SPL. (116dB)

DET er nemlig simpel matematik! smiley Har du et bud? smiley

(Bemærk venligst at 2,83V i følsomhed, ikke er det samme som 1w/1m)

Man bruger blot den betegnelse for at "pynte" følsomheden. smiley

• #29   28. jan 2014 Jeg har ALDRIG påstået at en 40 watt pioneer forstærker skulle kunne spille dem op...

Den ville slå dem ihjel, længe inden den maxede dem ud, grundet den ganske rigtig ville klippe så meget at den nærmest ville levere en DC svarende til forsyningsspændingen på udgangstrinnet, minus spændingen på modstandende til tilbageløbet på forstærkeren...

Men havde du et bud på hvor mange watt en 109'er skulle have for at nå max spl`?

• #30   28. jan 2014 Og iøvrigt, så ved du jo at impedansen er 4 Ohm, så med 2,83Volt, hvor mange watt giver man så en 109'er for at få følsomheden på 93dB?

Og hvis DET ikke er at pynte, så ved jeg ikke hvad det er...

En 109'er lyder fin, ingen tvivl om det... men som jeg før har skrevet, hved fungerer for dig, fungerer sikkert ikke for mig. Jeg ville ikke bruge energi på at sætte dem ind i stuen...

• #31   28. jan 2014 >>>>>>>>>>>GAAAAAAAAAAAAAAAB<<<<<<<<<<<<<

Jeg tror at jeg falder i søvn, inden du får googlet dig frem til det! - smiley :-D smiley

• #34   28. jan 2014 "Arbejdet med elektronik"... Skal jeg forstå det som om du har stået i en butik? smiley Eller har du siddet på værksted, og produceret noget, bygget noget op fra grunden, uddannet dig i alt fra oscilloskop, spektrum analyser og antenne udbredning? smiley

Nej, vel?

• #35   28. jan 2014 Nu kan jeg med sindsro ligge mig i sengen, og glæde mig over at endnu engang fandt jeg det nyttigt, at sidde alle de timer med hovedet begravet i bøgerne... Og ikke stå bagved en skranke i en butik... smiley

Kan du hygge dig.... ha ha ha ha

• #38   28. jan 2014 Hvis jeg støder ind i sæt 109'eren en dag, så skal jeg nok lige lave en video hvor de æder 500 watt... i ca. 25 sekunder, inden de ryger... smiley

• #39   28. jan 2014 Det er iorden, hr. butiksassistent... smiley ha ha ha ha... smut du nu tilbage på handelskolen, og regn lidt på momsen, det må du da kunne finde ud af... smiley

• #41   28. jan 2014 Du får mig jo til at smile hele dagen imorgen også... smiley Du aner intet, om hverken livet eller elektronik. Men tilgengæld er du bedre underholding, end selv den bedste komiker her i landet.

Man kan da tage 10. klasse på VUC, eller hvad det hedder, hvis du alligevel er arbejdsløs?

Så kunne du arbejde lidt med matematikken, så slap du for alt det afprøvning!

• #42   28. jan 2014 Iøvrigt, så det meget tilfældige bashorn:

http://www.decware.com/imperial.htm

En udvikling fra et Jensen horn anno 1956,...

• #43   28. jan 2014 Hvis du har problemer med engelsk, så kan du bruge google, og få det oversat... :

http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=da&js=n&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.decware.com%2Fimperial.htm

• #44   28. jan 2014 Citat Dennis N ; "Meeen; hvis du nu kloger den lidt... så står der jo 116dB i max spl. (DALI 109), Og da den har en følsomhed på 93dB/2,83V, så BURDE en klog mand som dig jo kunne fortælle mig, HELT nøjagtigt hvor mange watt man skal poste i 109'eren, for at den når MAX SPL. (116dB)

DET er nemlig simpel matematik! Har du et bud?" Citat slut

Høhøm.. er DET nu så simpel matematik ? Er den dynamiske kompression den samme ved alle højttalere, eller har du en formel for dette, som passer alle højttalere ?

• #46   28. jan 2014 Det ER simpel matematik, hvis du vil gøre nøjagtig det samme som de har gjort, da de udviklede højttaleren, så regner du det først ud, rent teoretisk, hvorefter du afprøver det. (Ihvertfald hvis de følger samme procedure som B&O) og resultatet skulle gerne ligge meget op af hinanden.

Men der er 2 ting at sige om det...
    Det første er: Hvad i alverden skal du bruge 116dB SPL til, fra en DALI 109? Det ville være omsonst at gøre, idet at dine ører ville blive temmelig træt af dig.

Det andet er; 116dB, ved hvilke forhold? Hvilken frekvens? Er det ved test med hvid støj, er det musik? En masse faktorer vi intet aner om. Hvis jeg prøver at smide effekt nok ved 40 Hz, så kan du høre filterspolerne inde i kabinettet vride sig.

Men faktum er: hælder du 500watt i hver højttaler, så afsætter du sammenlagt 1 kilowatt i et sæt højttalere, som ikke er beregnet til andet end at spille vellyd i din stue. Og de ville holde meget meget kort tid til det...

Sidst men ikke mindst, det er en fremragende højttaler, men 500 watt... naaaarh!

• #47   28. jan 2014 Ok hvis det er simpel matematik, så fortæl mig helt nøjagtigt hvor mange watt vi taler om for at opnå de 116 db.

• #48   28. jan 2014 Dipolist: Nu har jeg aldrig kritiseret nogen, for hverken deres anlæg eller udseende.

At du, som et voksent individ, vælger at gøre det, undrer mig.

Vi to har vidt forskellige meninger, vidt forskellige behov, og helt forskellige interesser.

Jeg lytter, bygger, bytter, køber og sælger, og hygger mig med det... Jeg har ingen drøm om det "ultimative" anlæg hjemme i stuen. Blot en hobby, hvor jeg syntes det er sjovt at prøve ting af, gammelt som nyt.

Men det gør mig ked af det, når folk som dig, eller andre herinde, hakker på nogen der har en interesse i "lyd" og anlæg. Mange af de "unge" mennesker herinde, syntes jeg fortjener opbakning.

Hvis Søren på 19år, syntes det er fedt at kunne lave 126 dB ved 40 Hz, hjemme i stuen, så skal han da bare have lov til det... Og så er jeg da ligeglad, om det er i MDF plade, eller kirsebær finer?

Bare det bringer et smil på hans læber, og gør ham glad... (hvor tilfældigt, hans bashorn så måtte se ud...)

• #50   28. jan 2014 Bare du lover mig det? smiley Så har du reddet resten af min uge... smiley

• #52   28. jan 2014 Hov... hvor er dit anlæg egentlig henne? Ej, bare gas... gider ikke se sådan noget skrammel... ha ha ha ha

Du er typen, der bare ikke KAN ligge telefonrøret på, når nu endelig du har nogen at snakke med... smiley

• #54   28. jan 2014 Stop nu de person angreb, vi risikerer at tråden bliver slettet af admin, og så får jeg aldrig svar på hvordan man, helt nøjagtigt, kan kan regne ud præcis hvor mange watt det kræver for at opnå de 116 db, og så kan jeg ikke sove i nat !

• #56   28. jan 2014 Dipolist, jeg har læst tråden, og kan godt se hvem der pludselig kom på banen og spillede kong gulerod. Men du burde holde dig for god, til at hoppe med på den vogn.

Jeg glæder mig i øvrigt som et lille barn, til Dennis N kommer med forklaringen på mit spørgsmål, spændingen stiger minut for minut og nu har jeg ventet en hel time...

• #57   28. jan 2014 Og hold nu kæft jeg blev så meget klogere på mit spørgsmål;)

• #59   29. jan 2014 Der bliver godt nok kastet rundt med nogen udtryk.
    nå det så er sagt kan de forstærker sagtens spille de System Audio Saxo 1 samt center op uden problemer.

• #60   29. jan 2014 For at svarer lidt bedre på dit spørgsmål.
    så skal du se på effekten. dB er et udtryk for hvor højt de spiller, og det bruges tik at sammenligne flere forskellige højtalere, hvis du fx skal bygge et system af flere forskellige mærker/typer af højtalere og vil have dem til at spille lige højt. evt læs dette lille link
    http://electronics.howstuffworks.com/how-to-explain-speaker-sensitivity.htm

dB siger kun noget og lydstyrken INTET om kvaliteten af lyden

• #61   30. jan 2014 Kent, du er ikke den eneste som gerne vil vide hvordan Dennis kan udregne db ud fra watt hvis det ikke blot skal være teoretisk men reelle tal for hans "simple" udregnings metode må jo både kunne tage højde for afsætning af effekt i svingspolen til effekt og meget andet som jeg selv ikke en gang kender til som bla dynamisk compression ( men har dog et bud på hvad det kan være) smiley

• #62   30. jan 2014 jeg har ventet i 2dage nu smiley hvad er svaret smiley

• #65   1. feb 2014 Niels B, tak for dit indlæg, men den tager ikke højde for den tidligere nævnte dynamiske kompression, den kan vi jo kun gætte på, er den på 2 - 3 - 4db eller mere ?
    Mine tidligere indlæg, kom kun fordi Dennis N kom ind i tråden, spillede smart og hånede Dipolist (hvis indlæg ikke længere er at finde i tråden). Dennis N skrev "at det var nemt, helt nøjagtigt at udregne, hvor mange watt man skal poste i 109'eren for at den når 116db" I stedet for at indrømme, at han havde været lidt for smart, og han faktisk ikke kunne komme med denne udregning, fortsatte han med at provokere Dipolist.

Senere kom en anden bruger (hvis indlæg også er slettet), også ind i tråden og provokerede Dipolist, hvilket har resulteret i at Dipolist desværre ikke længere er på HFG, hvilket jeg synes er ærgerligt, da han havde en masse erfaring.

• #69   2. feb 2014 Hej Niels,

Meget kort, handler det om, at jo mere effekt du smider i en højttaler, jo varmere bliver svingspolen - hvilket resultere i større modstand / lavere følsomhed.

Her er et link med en mere uddybende forklaring ;
    www.stereophile.com/reference/1106hot

JBL har skrevet en del om det, hvis der ikke dukker noget op når du søger på dynamic compression, så prøv power compression.

• #71   8. feb 2014 Dipolist, Altså sidder ikke blot og udelukkende og venter på det for så ville jeg nok dø af sult smiley

Har opgivet håbet om at høre hans svar omkring det smiley

• #72   8. feb 2014 Ja Rene, jeg er desværre allerede død, har faktisk været det siden torsdag eftermiddag smiley

• #73   8. feb 2014 Kent, det lyder sørgeligt. Men på den anden side må det betyde at vi andre arver noget lækkert grej? smiley

Kommentér på:
Lidt læren om Ohm og DB

Annonce