Lidt læren om Ohm og DB {{forumTopicSubject}}
Jeg har en BDS 580 receiver som yder:
Cuontinuous average power, stereo mode 65 Watts per channel, 20hz – 20khz, @ <1% ThD, both channels driven into 6 ohms
http://www.harmankardon.dk/harman-kardon-product-detail_dk/bds-580bq230-b2.html
Det er jo ikke meget kan vi godt blive enige om, så udvalget er nok begrænset.
Den spiller pt med et sæt:
Nominal Impedance 8 Ohm
Sensitivity (2.83V@1m) 83 dB
Jeg er lidt forvirret over hvad jeg skal være opmærksom på ift nye højttalere.
Jeg havde bildt mig ind at Db anvisningen skulle være høj, men kan forstå det er omvendt.
De højttalere jeg har i kikkerten er
System Audio Saxo 1 og en Saxo 10 som center
Zensor 1 samt center
B&W M1
Vil i mene de 3 systemmer kan trækkes på nævnte receiver?
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 2 AV-enheder: 2 Emner: 83 Svar: 300
Zensor 1 som vidst er angivet til 86.5?
Så et sæt B&W M1 bør kunne trækkes?
aug 2012
Jeg kan ikke rigtig finde en beskrivelse af System Audio Saxo 1 eller 8. Nogen der kender deres følsomhed?
aug 2012
- Men vil gerne lidt mere med lyden på det anlæg da det opfylder vores kriterier:).
Så det er fedt at lære lidt:). Så skal jeg bare snart have opstøvet nogle Saxo. Det er dem der tiltaler mig mest ud over B&W som dog skuffede mig ved test.
Saxo skal være bedre en Zensor har jeg også ladet mig fortælle:)
aug 2012
I den sammenhæng får Boston acoustics flot kritik som værende eneste ht som kan konkurrere med bronze ift pris
jan 2008
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 11
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 35
Herinde er der nemlig nogle af danmarks sjoveste karakterer... Og een af dem, aner ikke hvad betegnelsen "spille et par højttalere HELT OP" betyder..
For dem, der ligesom ham, ikke kan bruge den kreative del af hjernen, så er det et udtryk for at påtvinge effekt nok, til en given højttaler, så den er tæt på grænsen til maks SPL (SOUND PRESSURE LEVEL).
En anden ting; er at afsætte 3-4-500 watt i et sæt DALI 109! Det er jo heeeeeelt til grin. Jeg har faktisk overvejet om jeg kunne finde et billigt sæt, af brænde af, med en 500 watt (RMS) forstærker, blot for at henlede pågældendenes opmærksomhed på, at dette ville ende med et lille "Thump" i 109'eren, og en del skratten, hvorefter en pæn farve røg (Pæn farve = grå) ville forlade Dali 109'eren.
Jeg vil faktisk nok sætte en del på, at 300 watt rms, ville tage livet meget hurtigt af et sæt 109'ere.
MEN, når det så er sagt, så som svar på spørgsmålet vi startede med:
8 ohms højttalere, med en god følsomhed, gerne over 90dB.
jan 2008
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 11
Der skal altså mere end 500w til at brænde sådan et par højttalere af.
okt 2008
Følger: 42 Følgere: 14 Emner: 4 Svar: 11
Den er desværre lidt til den dyre ende men de spiller fantastisk og skulle være
Rimelig nemme at trække. Kender desværre ikke lige
Følsomhed men kan anbefale lige at lytte til dem.
Men hvis du er interesseret i sådan nogle skal du nok
Også overveje en subwoofer til hvis du ikke har sådan
En i forvejen.
Held og lykke med købet. Håber du finder det der gør dig tilfreds ??
mar 2013
Jeg gider normalt ikke at blande mig, idet at det virker som komplet spild af tid, at diskutere med nogle mennesker.... Og ikke mindst, spild af min energi, at sidde og trykke på tasterne. Men pyt..
I Hifi verdenen er der titusind meninger, og set med mine øjne, så står den enhver frit for at have hver sin mening. Endnu en grund til ikke at blande sig...
Hvad fungerer for dig, fungerer sikkert ikke for mig...
MEN; Jeg har selvfølgelig ingen belæg for at blande mig i Ohm, Watt, decibel og alle de andre sjove ting.
Det skulle da lige være min uddannelse som elektronikfagtekniker, 13 års erfaring med alt godt i elektronikbranchen, ligefra rør-forstærkertrin i radarer anno 1954, til
sidste nye skud på stammen i fiber optik.
Meeen, det regner jeg nu ikke for noget.
mar 2013
DET er nemlig simpel matematik! Har du et bud?
(Bemærk venligst at 2,83V i følsomhed, ikke er det samme som 1w/1m)
Man bruger blot den betegnelse for at "pynte" følsomheden.
mar 2013
Den ville slå dem ihjel, længe inden den maxede dem ud, grundet den ganske rigtig ville klippe så meget at den nærmest ville levere en DC svarende til forsyningsspændingen på udgangstrinnet, minus spændingen på modstandende til tilbageløbet på forstærkeren...
Men havde du et bud på hvor mange watt en 109'er skulle have for at nå max spl`?
mar 2013
Og hvis DET ikke er at pynte, så ved jeg ikke hvad det er...
En 109'er lyder fin, ingen tvivl om det... men som jeg før har skrevet, hved fungerer for dig, fungerer sikkert ikke for mig. Jeg ville ikke bruge energi på at sætte dem ind i stuen...
mar 2013
Jeg tror at jeg falder i søvn, inden du får googlet dig frem til det! - :-D
mar 2013
Nej, vel?
mar 2013
Kan du hygge dig.... ha ha ha ha
mar 2013
mar 2013
mar 2013
Man kan da tage 10. klasse på VUC, eller hvad det hedder, hvis du alligevel er arbejdsløs?
Så kunne du arbejde lidt med matematikken, så slap du for alt det afprøvning!
mar 2013
http://www.decware.com/imperial.htm
En udvikling fra et Jensen horn anno 1956,...
mar 2013
http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=da&js=n&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.decware.com%2Fimperial.htm
jun 2008
Følger: 27 Følgere: 28 AV-enheder: 1 Emner: 22 Svar: 1.360
DET er nemlig simpel matematik! Har du et bud?" Citat slut
Høhøm.. er DET nu så simpel matematik ? Er den dynamiske kompression den samme ved alle højttalere, eller har du en formel for dette, som passer alle højttalere ?
mar 2013
Men der er 2 ting at sige om det...
Det første er: Hvad i alverden skal du bruge 116dB SPL til, fra en DALI 109? Det ville være omsonst at gøre, idet at dine ører ville blive temmelig træt af dig.
Det andet er; 116dB, ved hvilke forhold? Hvilken frekvens? Er det ved test med hvid støj, er det musik? En masse faktorer vi intet aner om. Hvis jeg prøver at smide effekt nok ved 40 Hz, så kan du høre filterspolerne inde i kabinettet vride sig.
Men faktum er: hælder du 500watt i hver højttaler, så afsætter du sammenlagt 1 kilowatt i et sæt højttalere, som ikke er beregnet til andet end at spille vellyd i din stue. Og de ville holde meget meget kort tid til det...
Sidst men ikke mindst, det er en fremragende højttaler, men 500 watt... naaaarh!
jun 2008
mar 2013
At du, som et voksent individ, vælger at gøre det, undrer mig.
Vi to har vidt forskellige meninger, vidt forskellige behov, og helt forskellige interesser.
Jeg lytter, bygger, bytter, køber og sælger, og hygger mig med det... Jeg har ingen drøm om det "ultimative" anlæg hjemme i stuen. Blot en hobby, hvor jeg syntes det er sjovt at prøve ting af, gammelt som nyt.
Men det gør mig ked af det, når folk som dig, eller andre herinde, hakker på nogen der har en interesse i "lyd" og anlæg. Mange af de "unge" mennesker herinde, syntes jeg fortjener opbakning.
Hvis Søren på 19år, syntes det er fedt at kunne lave 126 dB ved 40 Hz, hjemme i stuen, så skal han da bare have lov til det... Og så er jeg da ligeglad, om det er i MDF plade, eller kirsebær finer?
Bare det bringer et smil på hans læber, og gør ham glad... (hvor tilfældigt, hans bashorn så måtte se ud...)
mar 2013
mar 2013
Du er typen, der bare ikke KAN ligge telefonrøret på, når nu endelig du har nogen at snakke med...
jun 2008
jun 2008
Jeg glæder mig i øvrigt som et lille barn, til Dennis N kommer med forklaringen på mit spørgsmål, spændingen stiger minut for minut og nu har jeg ventet en hel time...
aug 2012
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 1 Svar: 3
nå det så er sagt kan de forstærker sagtens spille de System Audio Saxo 1 samt center op uden problemer.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 1 Svar: 3
så skal du se på effekten. dB er et udtryk for hvor højt de spiller, og det bruges tik at sammenligne flere forskellige højtalere, hvis du fx skal bygge et system af flere forskellige mærker/typer af højtalere og vil have dem til at spille lige højt. evt læs dette lille link
http://electronics.howstuffworks.com/how-to-explain-speaker-sensitivity.htm
dB siger kun noget og lydstyrken INTET om kvaliteten af lyden
aug 2009
Følger: 16 Følgere: 25 AV-enheder: 1 Emner: 33 Svar: 1.283
dec 2010
Følger: 11 Følgere: 11 AV-enheder: 1 Emner: 15 Svar: 783
jun 2008
Mine tidligere indlæg, kom kun fordi Dennis N kom ind i tråden, spillede smart og hånede Dipolist (hvis indlæg ikke længere er at finde i tråden). Dennis N skrev "at det var nemt, helt nøjagtigt at udregne, hvor mange watt man skal poste i 109'eren for at den når 116db" I stedet for at indrømme, at han havde været lidt for smart, og han faktisk ikke kunne komme med denne udregning, fortsatte han med at provokere Dipolist.
Senere kom en anden bruger (hvis indlæg også er slettet), også ind i tråden og provokerede Dipolist, hvilket har resulteret i at Dipolist desværre ikke længere er på HFG, hvilket jeg synes er ærgerligt, da han havde en masse erfaring.
jun 2008
Meget kort, handler det om, at jo mere effekt du smider i en højttaler, jo varmere bliver svingspolen - hvilket resultere i større modstand / lavere følsomhed.
Her er et link med en mere uddybende forklaring ;
www.stereophile.com/reference/1106hot
JBL har skrevet en del om det, hvis der ikke dukker noget op når du søger på dynamic compression, så prøv power compression.
aug 2009
Har opgivet håbet om at høre hans svar omkring det
jun 2008
aug 2009
Lidt læren om Ohm og DB