{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.283 visninger | Oprettet:

Lidt læren om lyd-indstillinger {{forumTopicSubject}}

Jeg købte mig i foråret en Harman Kardon BDS 870 system og har endnu ikke for alvor prøvet mig af med det..

Det vil sige jeg ikke aner hvordan jeg skal gøre det, så håber på lidt kloge ord fra jer derude:).

Jeg har under mine højtaler indstillinger justeret afstand således afstand stemmer overens med faktiske mål.
Til at starte med var jeg faktisk noget skuffet over lyden. Den var ikke dårlig, men syntes stadig heller ikke det var "voldsomt" godt ift hvad jeg havde indenda (simpelt Logitech z5500). Efter en del google´en som er begrænset på dette system her, kan jeg så se at mange har samme oplevelse, nemlig at lyden er kedelig men at man langt hen af vejen kan finjustere sig til en bedring.
Jeg har haft brugt den auto mikrofon der fulgte med uden at være imponeret.
Derfor besluttede jeg mig for at pille ved Treble og bass, samt lyd niveau på kanalerne.

Værdi for Treble og bass er fra -10 til +10, disse er nu ændret til Treble +3 og Bass+4.
Jeg ved ikke hvad jeg reelt skal lytte efter, men bruger bare hvad jeg selv syntes, men det føles lidt som at gøre ting i blinde da jeg ikke ved hvad jeg ændrer.
I første omgang tænkte jeg ved justering af bass, justere jeg sub*wooferen. Men den har sin egen indstilling, så har jeg ret i følgende:
Bass indstillinger over alle 5 kanaler, bestemmer hvor meget bass der er i mine sattelitter?
Jeg har læst mig til at sub*wooferen ikke bør være over halv styrke, hvilket den heller ikke er. Men har syntes den var noget upræcis eller blød. Idag har jeg så kigget hver enkelt kanal igennem og sat lyden på bag kanalerne på +5, da de var meget lave. Min center og 2 fronter står i 0, altså neutral.
Men det nye er at min sub*woofer fik her et nøk op til +5 og det syntes jeg umiddelbart har givet mig en strammer bas, samt en dybere bas. Dvs en mere underlæggende bas under eksplosioner osv. Den larmer ikke bare, men mere buldrer nu - realistisk. Så hvad er det jeg specifikt har justeret, der giver mig en anden oplevelse af bassen?
Jeg tænker at det umuligt kun kan være volumen af bass, da jeg isåfald vil kunne spille den total i smader, ved at fyre den fysiske knap på sub*en på max, samt det samme i volumen på selve sub*woofer kanalen. Ydermere er der en knap på sub*en der hedder bassboost. Den er dog sat til off(igen via netlæsning).
Håber nogen meget specifikt kan fortælle mig hvad det er jeg skruer op og ned for på de enkelte kanaler

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt læren om lyd-indstillinger
  • #1   13. nov 2012 det lyder MEGET som om at du er ved at skulle invistere i nyt grej.

• #3   13. nov 2012 Hvad mener du Ronnie?
    Det kan jeg garantere jeg ikke skal eller hvad mener du??
    Skal lige sige jeg IKKE har banket max på nogen indstillinger.
    Som beskrevet er min volumen på sub lige under halvdelen. Men ja i indstillinger er den på +5.

• #4   13. nov 2012 Lasse. Var lidt inde på Hz uden at vide mere om det. Men det fremgår ikke i tal ihvertfald.

• #6   13. nov 2012 munk præcis

michael, jeg tror simpelthen dine forventninger til systemet ikke kan indfries.

• #7   13. nov 2012 Munk & Ronnie, så har jeg ikke forklaret mig tydeligt nok:).. Prøver igen:).
    Det jeg mente var at jeg fra start egentlig syntes lyden var ja lad os kalde det kedeligt og at det var noget andre oplevede med dette system inden finjustering.

Jeg syntes så jeg er ved at komme efter det, jo mere jeg skruer op og ned på diverse parametre. Mit problem er bare at jeg ikke rigtig ved hvad det er jeg skruer op og ned på.
    Skulle lige have adskilt bass og subwoofer og det tror jeg er som Lasse siger. Altså at de justeringer jeg laver her går på sattelitterne.
    Mens min indstilling på sub*woofer går på den alene selvfølgelig. Men netop idag har jeg skruet denne volume op på +5 på recieveren, hvilket har givet mig en markant bedre bas. Men jeg aner ikke hvad det er det har gjort. Ihvertfald svarer det IKKE til at jeg bare skruer op for volumen på selve sub*wooferen. Dvs det er 2 forskellige lyde jeg får ud af noget jeg troede var det samme:)..

Et lille sidespørgsmål, når jeg skruer op for treble (diskant) hvad er det typisk for lyde man hører i det spektrer?

• #8   14. nov 2012 Efter en masse googlen, må jeg prøve at bringe sub*woofer emnet på banen igen om ikke andet for min sikkerhed.

For jeg kan læse på nogen forums at jeg bør sætte volummen på max på sub*wooferen og så lade outputtet på recieveren bestemme styrken?
    Jeres mening?

Lige nu har jeg det således på en skala der løber fra -10 til +10 står den på +5.
    På selve sub*wooferen står den på kl 11 ca - altså lige under halv..

• #10   14. nov 2012 For filan Lasse, det er jo guld værd dine svar:).. Men men men, hvis jeg sætter min volumen på 80% på sub´en vil jeg ihverfald skulle justere volumen på recieveren ned under 0 altså i minus værdi??
    Gir det mening?

• #12   14. nov 2012 Lasse B: Altså nyt er jeg ikke ude i, det kan jeg sikkert sige.. Og jeg vil trods alt mene at jeg har købt mig noget grej der stadig er ok. Er da med på vi ikke snakker 100.000 klassen. Meeeeen alligevel.

Som sagt er jeg egentlig ved at være godt tilfreds med lyden, men vil bare gerne vide hvordan det er skruet sammen.
    Lidt som med guitar - Jeg skal se akkorderne for mig, da jeg ikke formår at lytte mig frem. Nogen kalder det nok matematisk tænkende;)..

Så lige pt er min espørgsmål bare på om jeg smadrer sub´en mine nuværende indstillinger - Lyder nu ikke sådan.

Og ville gerne have vished for hvad jeg skal lytte efter når jeg ændrer eks diskant.

Jeg er tilfreds nu, men man vil vel altid justere og pille/rode/rage for at lede efter forbedringer

• #14   14. nov 2012 Ok.. Jeg har et meget aflangt rum som jeg har tilpasset efter... Men jeg forstår ikke at det tolkes som at det spiller af lort og føles ubrugeligt.
    Det er ihvertfald ikke det jeg har ment. Blot spurgt ind til hvad det er man retter og hvad man kan lytte efter. Som sagt er jeg tilfreds nu, men kan da sagtens syntes det er hyggeligt at justere lidt på.
    Har ingen problemer med en bas der er for dominerende eller de der sch lyde..
    Jeg har fået noget mere dybde på nu og det affødte blot lidt spørgsmål..

Jeg tænker da ikke at forummet kun henvender sig til folk med +60.000 anlæg, isåfald har jeg skudt ved siden af

• #16   15. nov 2012 Da det er forholdsvis nyt er det ikke aktuelt...
    Men er bestemt også klar over at jeg kunne have fundet mere fyldig lyd for de 12-13.000 jeg brugte. Havde bla kigget på marantz NR1603, men blev aldrig klog på højtalere..
    Ser i - min kære kæreste var ikke vild med kæmpe højtalere og med den væg jeg har til tv OG højtalere syntes jeg heller ikke det var optimalt.
    Så lyd og udseende kunne ikke gå hånd i hånd. Så ud fra div test og hvad jeg selv havde lyttet til blev det min H/K sæt som løb med sejren.
    Optimalt, ryddede jeg et af rummene i huset og så blev det en seriøs hjemme bio ud af det:)..
    Så mit valg af BDS var båret meget af design og lyd, som jeg trods alt også syntes er lykkedes.

Kommentér på:
Lidt læren om lyd-indstillinger

Annonce