{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
452 visninger | Oprettet:

Forstærker slår fra {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg har et problem med at min forstærker/reciever slukker når der spilles meget højt.

Forklaring kommer her om hvad der har været sket i hi-fi setuppet??

Startede med at have en Yamaha a1080 surround forstærker/reciever, elac fs247 som front højtalere, elac cc241 som center og to svs pc12 plus aktive subwoofere.
Det kørte fint og jeg oplevede aldrig problemer med at forstærker/reciever slukkede under brug.

Så kom lysten til at prøve nyt ??
Der blev købt to svs ultra evolution pinnacle højtalere og droppede så subwooferne som jo var aktive så forstærkeren skulle kun drive diskant og mellemtone på det tidspunkt.
Da jeg havde haft dem i en uges tid og jeg en dag spillede for fuld styrke slukkede forstærkeren. Tænkte straks det var en overbelastning grundet at højtalerne nu var væsentlig tungere at drive for forstærker/reciever pga den også skulle føde basserne som nu er passive.
Tændte igen og skruede lidt ned. Den slukkede igen og igen. Lod den stå slukket et stykke tid og prøvede så igen og så virkede den et stykke tid. Men når den virkelig presses slukker den.
Lavede et opslag her på siden omkring
Køling og har prøvet noget af det.
Det virkede ikke.
Blev så anbefalet at prøve en effekt forstærker så forstærker/reciever kunne slappe lidt af i udgangene. Jeg fandt en virkelig fed en med tre udgange så både fronter og center højtalere kan drives af den. Den yder 3x200watt rms i 8 ohm og 3x310watt rms i 4 ohm. så tænker den burde være kraftig nok. Det er en klasse D forstærker som ikke skulle udvikle så meget varme og mente at nu var den hellige gral forvaret.
Men den anden dag hvor jeg var alene hjemme skulle den rigtig testes af og kort tid efter filmen var startet på fulde hammer skete det igen, men denne gang havde jeg mistet al lyd på venstre front og center højtaler da jeg tændte op igen. Kontrollerede alle tilslutninger og lod den stå lidt. Tændte så igen og lyden var tilbage i alle kanaler.
Nu tør jeg snart ikke skrue særlig meget op mere og er ret rådvild om hvor mit problem er.
Tænker det er en form for overbelastning. Men da forstærker/reciever kun driver to baghøjtalere nu og ellers kun står for at behandle billede og sende signaler igennem pre out til effekt forstærkeren lyder det ikke som om der burde være den store belastning på forstærker/reciever.
Medmindre den kan overbelastes på en eller anden måde ved høj volumen selvom det er en anden forstærker der driver det meste.

Jeg er åben for alle forslag store som små. Der må være et eller andet der kan gøres. Men frygter at det er en ny sorround forstærker/reciever der skal til.

Mvh. Dennis.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstærker slår fra
  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 60
    #2   6. sep Nu har jeg læst dit indslag igen, og jeg tror jeg har et godt billede af dit setup.
    Som jeg ser det, er der to muligheder for fejl.
    1. Din venstre baghøjtaler har et problem (evt. en kortslutning i spolen eller i forbindelsen imellem forstærkeren og højtaleren.
    2. Der er et problem med din receiver, som gør at dens termosikring bliver for varm eller slår fra selv om temperaturen ikke er høj.
    Fejlsøgning:
    Ad 1:
    1. Prøv at bytte om på dine baghøjtaler og se om problemet flyttes til højre kanal.
    2. Kontroller at dine ledninger til baghøjtalerne ikke er kortsluttet et eller andet sted.
    Ad 2:
    1. Prøv at koble nogle andre baghøjtalere til din receiver, evt. ved at ombytte front- og baghøjtalerne.
    Hvis problemet forsat optræder – men nu i fronthøjtalerne, som nu virker som baghøjtalerem er det din receiver som har en fejl.
    Hvis receiveren nu opfører sig fint, men der evt. er nogle problemer med din nye klasse-D-forstærker, så er det dine højtalere som er problemet.


  • #3   16. sep Hej Jørgen M

    Jeg har fået læst dit svar til mit opslag og undskylder jeg først reagere nu.
    Der har været så meget andet der var mere presserende.
    Jeg kan godt se der er nogle ting der skal kigges på og prøves når tiden kommer til det.
    Men jeg har kun oplevet det når der spilles rigtig rigtig højt ellers køre det hele super fint.

    Det med ledninger der krydser tror jeg ikke rigtig på da jeg er meget omhyggelig med at lave ledninger/stik og bruger altid banan stik. Men det skal selvfølgelig kontrolleres.
    Men skulle det være det ville de så ikke kortslutte uanset om der spilles lavt eller højt?

    Men tænker det med thermo sikringen lyder ret plausibelt selvom receiveren kun trækker bag højtalerne nu.
    Hvis det viser sig at det måske er det er der så en løsning andet end at udskifte reciever?

    Mvh. Dennis.


Kommentér på:
Forstærker slår fra

Annonce