{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
900 visninger | Oprettet:

2 effekt til 1 højttaler ? {{forumTopicSubject}}

Jeg går og leger med ideen om at smide 2 effekt monoblokke på hver af mine fronter så 1 trækker diskant & mellemtone og 1 trækker bassen så højttalerne får mere overskud.

Men er i tvivl om hvordan jeg får splittet signalet

Min preamp har godt nok 2 forskellige output men de er ikke ens, den ene hedder high og den anden low, går ud fra at der vil være forskel på volumen mellem de 2?

billede af udgange her
http://www.primeamp.i-store.asia/EB/products/amplifiers/pre_amp/XS-728A-SV/photo_07.jpg

Vil jeg kunne smide en splitter på som deler signalet op?

Tænker noget som denne
http://aphroditecu29.com/ViaBlue/Image/XS%20Series/xs_cinch_adapter_y_2.jpg

Nogle der har lidt imput?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 effekt til 1 højttaler ?
  • Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator

Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.482
    #1   24. aug 2012 tror mere det er forkvensen som er høj eller lav smiley

så den kun sender det rigtige signal smiley

og den tanke du leger med hedder: Bi-amp

• #2   24. aug 2012 De 2 output giver begge det fulde signal fra sig...der er blot tale om at det ene har normalt linie niveau det andet lavere. Det du behøver for at kunne gøre det du ønsker er et 'elektronisk delefilter' (electronic crossover) som for ex dette.
    ' http://www.ebay.de/itm/EV-TAPCO-EX-18-Electronic-Crossover-Frequenzweiche-/320835676311?pt=DE_TV_Video_Audio_DJ_Equipment_Teile_Zubeh%C3%B6r&hash=item4ab34be897

Du kan bruge den løsning du selv foreslår, men den giver langtfra fuldt udbytte...det gør kun den elektroniske løsning..det er forøvrigt en god ide.
    ,mvh

• Kleen
    Kleen Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Svar: 70
    #3   24. aug 2012 STOP!Du skal IKKE bruge et elektronisk delefilter, idet dine højttalere har et (passivt) delefilter i forvejen.

Du skal derimod bruge en RCA Y-splitter og så prøve hhv. horisontal og vertikal biamping, dvs enten een stereoamp per højttaler eller en een stereoamp til hhv. bas og disk/mellemtoner.

Det andet er noget skidt.

• #4   24. aug 2012 Nå...så forstærkerne skal altså belastes med det fulde frekvens-område, men kun ca det halve benyttes...hvor er så fordelen? Jeg medgiver der allerede er filter i højtaleren, men det kan bypasses hvad bassen angår og betydelig bedre dæmpnings-faktor opnås. Hvad mellemtone og diskant angår skal der jo deles mellem de 2. så der kan man bare beholde filteret...det gør ingen skade. Det elektroniske skal selvfølgelig indstilles så det stemmer med højtalerens allerede fastlagte dele frekvenser. Dette vil give forstærkerne betydeligt forbedrede drift-betingelser og resultat vll høres som om man har fået nye bedre og kraftigere forstærkere.

• #5   24. aug 2012 Man kan med fordel have 2 forskellige effekt-trin til denne konstellation...en kraftig til bassen...en mere vellydende , men mindre til resten. Mange driver deres højtalere på denne måde.

• Kleen
    Kleen Tilmeldt:
    maj 2012

#6   24. aug 2012 Hvis han skal have dit (utvivlsomt velmente) forslag til at virke, så skal han pelse eller ombygge højttalerens eksisterende indbyggede delelfilter. Alternativt får han to høj- og lavpasfiltre på ryggen af hinanden med uforudsigeligt komplekse konsekvenser som følge: Flankestejlhed, resonansfrekvens, virkningsgrad mv.
    Det er altså et ringe råd i min bog...:-)

• #7   24. aug 2012 Mange højtalere er i forvejen indrettet til bi-wiring/amping...så er det en smal sag at kortslutte lavpas filteret til bassen. At højpasfilteret 'kun' får tilført den del af musikken det alligevel ville slippe igennem vil aldrig volde problemer. Jeg tror han har B&W...de er klar til biamping

• Kleen
    Kleen Tilmeldt:
    maj 2012

#8   24. aug 2012 - at de er klar til bi-amping kan vi ikke være uenige om. Det gælder de fleste højttalere med dobbelt terminalsæt.
    Men det er altså de allerfærreste (komsum)højttalere, der er forberedt til eksternt, elektronisk delefilter. Herunder trådstarters:-)

• #9   24. aug 2012 Jeg må hellere lige omformulere mit spørgsmål lidt.

Kan jeg bruge den splitter jeg linker til uden at det har indflydelse på lyd kvaliteten?

Er ikke interesseret i at skulle slutte mere udstyr til mit setup ud over de ekstra effekter.

• #10   24. aug 2012 Det kan du...

• #11   25. aug 2012 Jeg vil gerne høre hvilket setup du har smiley Højttaler modeller, og forstærkere - forforstærkere smiley

• #12   25. aug 2012 Mine fronter er et sæt B&W 604s3, jeg bruger p.t. et Viablue biwire kabel fra dem til min effekt 2x Vincent 996, forforstærker er en XiangSheng 728A med Rør.

De effekt blokke jeg overvejer at smide på bassen er Vincent 997, har p.t. kun 1 der bruges på min center men overvejer at køre en mere og smide dem på fronterne.

• #13   25. aug 2012 Det kan du sagtens gøre med det "Y-kabel" der tidligere var linket til, har kan du se hvordan det evt. kan se ud, så regn med dette billede er til een højttaler, så du køre et kabel fra forforstærkeren ud til hver "hoved forstærker" og derefter splitter ud til din "slave forstærker" smiley
    http://www.hifionline.cz/photos/original/vincent-sp996-back-biamp.jpg

Hvis jeg skal forklare det anderledes skal du bare sige til smiley

• #14   25. aug 2012 Super det billede viser lige hvad jeg havde i tankerne

• #15   25. aug 2012 Det var så lidt smiley Jeg leger selv lidt med tanken om at bi-ampe mine AudioVector M3 da jeg syntes min HK AVR 156 løber hurtigt tør for strøm med sine sølle 60Watt... XD

Kommentér på:
2 effekt til 1 højttaler ?

Annonce