{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.191 visninger | Oprettet:

Søren L
Søren L
Følger: 1 Emner: 26 Svar: 64

Lyd fra Blue Ray til receiver? {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG

Jeg har et spørgsmål, som jeg lige en gang for alle gerne vil have styr på..

Da jeg har en receiver af lidt ældre dato pt, og en DVD-afspiller med HDMI tilslutning, er det sat op på følgende måde:
- HDMI stik fra dvd-afspiller direkte til fladskærms tv'et, og så et coaxialt kabel fra DVD-afspiller til receiver, som overfører lyden digitalt..
Det er ikke det der er problemet, for det fungerer som det skal! smiley

Men hvad nu hvis jeg køber en ny receiver og en blue ray afspiller?
Receiveren vil jo have nogle hdmi indgange til afspillere, konsoller osv., hvilket betyder at receiveren vil behandle alle ens billedekilder, og så sende dem direkte op til ens tv via et enkelt HDMI kabel...
Er det så nok bare at have et HDMI kabel mellem ens Blue-ray afspiller og receiver, som overfører både lyd og billede i super kvalitet?
Eller er det stadigvæk at fortrække OGSÅ at have et coaxialt kabel til overførsel af lyd fra blue-ray afspilleren til ens receiver, på samme måde som man har det nu mellem DVD og receiver..?

Af at læse om diverse nye receivere og Blue-ray afspillere, har jeg ligesom ikke kunne gennemskue det..

På forhånd tak!
Søren L.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lyd fra Blue Ray til receiver?
  • #1   7. mar 2008 Jeg vil da foretrækker et coxial fra dvd'en til recieveren og et HDMI fra dvd'en til tv*et...

• #2   7. mar 2008 hvis du ønsker at gøre brug af de nye HD lydformater, som dtsHD og dolby digital TrueHD osv.. så skal din receiver have en HDMI 1,3 indgang, og samtidig kunne tage imod lydsignalet. og ikke kun være en switch. som kan sende video billedet videre..

med coaxial og optisk kan du KUN overføre de "gamle" formater som dts, dts ES, dolby digital og dolby digital ex osv.. det er kun hdmi der kan overføre de nye formater.. samt de analoge udgange, men så skal du overføre hver kanal i sit eget analoge kabel..

• #3   7. mar 2008 Michael H:

Du har sikkert ret med hensyn til HDMI 1,3 men jeg har snart hørt i mange forskellige forretninger at det ikke er nødvendigt med HDMI 1,3 men at 1,1 er nok for at overføre de nye lydformater, hvad er rigtigt og forkert?

• #4   7. mar 2008 Du skal have v1.3 HDMI for at få HD lyden med.

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

#5   8. mar 2008 Ok.. Så, jeg har forstået jer rigtigt, hvis ET enkelt HDMI kabel fra ens BlueRay afspiller til ens receiver (som har en en HDMI 1,3 indgang), er alt hvad der er nødvendigt for at både lyd og billedet bliver sendt afsted som det skal? (Derfra, så selvfølgelig et HDMI kabel fra receiveren til ens tv)...

Og er det den bedste (måske eneste?) måde at gøre det på, hvis man vil kunne benytte sig af alle de nye HD-lydformater..?

• #6   8. mar 2008 Det ville jeg umiddelbart mene, da du ved at bruge HDMI overfører lyden 100% tabs-frit. Hvilket af de nye DH formater det er bedst, skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men et løft iforhold til de gamle formater er det helt sikkert, også lige meget hvilket format man vælger.

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

#7   8. mar 2008 Okay.. Fint nok! smiley
    Tak for svarene.. Så er det jo til at finde ud af trods alt..

• #8   10. mar 2008 Man behøver IKKE HDMI 1,3 for at overføre de nye lydformater.

Kun hvis man ønsker at de skal streames. Har man en Blu-ray afspiller som selv dekoder eog sender videre som PCM (fx en PS3) så er det nok med 1,1.

• #9   10. mar 2008 Man kan også overføre med 5,1 analog kabler, hvis man ikke har HDMI.

• #10   10. mar 2008 Jeg har skrevet en artikel der fortæller lidt om HD lyd:

http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=221

• #11   10. mar 2008 Der burde have stået i artiklen, at man skal have HDMI 1,3, hvis man vil bit-streame de nye formater. De er fejlagtigt blevet slettet ser det ud til.

• #12   10. mar 2008 Andy.

Nu lyder det til at du ved hvad du snakker om ang. HD-lydformater:
    Så vist jeg har forstået rigtigt så behøver ens reciver altså kun HDMI 1,1 vist BlueRay afspilleren selv kan dekode lydforateterne og 1,3 er nødvendigt vist ens BlueRay-afspiller ikke kan dekode lydformaterne, er det ikke rigtig???

• #13   10. mar 2008 Andy P: kan du fortælle mig om min Receiver (NAD T765) har mulighed for at modtage HD Lyd formaterne gennem HDMI indgangen. de skal selvfølgelig decodes i blu-ray afspilleren først, da receiveren ikke har decoderene indbygget. men kan den modtage det igennem HDMI, eller skal jeg køre analogt ?

• #14   10. mar 2008 PR !:

Det som du skriver er helt korrekt, der er endda situationer hvor man aldrig vil kunne overføre bi-stream, pga. den måde som disken er masteret på. Det hedder i øvrigt Blu-ray uden "e" smiley I de situationer hvor du kan overføre som multi PCM er HDMI 1,3 i princippet ubrugeligt.

Michael H:

En NAD T-765 har mulighed for, at modtage Multi PCM gennem HDMI.

• #15   10. mar 2008 Andy P: det lyder godt smiley så behøver jeg ik frygte en kommende blu-ray afspiller eller ? smiley

der står dog på hifiklubbens hjemmeside:

"7.1-kanal analogt input for højopløste multikanals audiokilder (f.eks. Blu-ray/HD-DVD-diske)" ? :-s

(link fjernet)

derfor jeg har været i tvivl smiley

• #16   10. mar 2008 ups.. der står så længere nede:

T765 har nemlig et komplet sæt analoge 7.1-indgange til formålet samt overførsel af PCM-audio fra din afspiller via HDMI..

så bare glem min tvivl smiley

• #17   10. mar 2008 Hvad står efter den tekst du referer til??

T765 har nemlig et komplet sæt analoge 7.1-indgange til formålet samt overførsel af PCM-audio fra din afspiller via HDMI

• #18   10. mar 2008 hehe bare i orden, nåede ikke engang at svare smiley

• #19   10. mar 2008 apropo.. så har jeg snakket med hifiklubben om netop dette, og de sagde udtrykkeligt at man IKKE kunne føre HD lydkilderne igennem HDMI.. men KUN kunne bruge de analoge indgange..

• #20   10. mar 2008 Så har de enten en fejl på deres hjemmeside, ellers var sælgeren fejlinformeret. Hvad siger manualen?

• #21   10. mar 2008 Jeg har lige sms'et med én bekendt fra Hi-Fi Klubben, han siger Nej!

Så du må bruge de analoge indgange.

• #22   10. mar 2008 okay. så det bare lidt underligt at der står det på deres hjemmeside smiley ? altså PCM-audio via HDMI

• #23   10. mar 2008 Ja, det er bestemt en fejl.

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

#24   11. mar 2008 Hej Andy.. Jeg har lige fulgt med i min tråd igen, og blevet lidt positivt overrasket over dine svar smiley

Forstår jeg dig korrekt, hvis selv en ældre receicer, som min egen (en Denon AVR 2105), vil kunne modtage et PCM signal fra blue-ray disc'ene via en masse phono kabler i 5,1 analog indgangene, såfremt min Blue-Ray afspiller understøtter og dekoder alt det nyeste indenfor HD-lydformaterne?

Hvis ja, vil der gå noget lydkvalitet tabt i at gøre det på den måde, fremfor at have et enkelt HDMI kabel og en nyere receiver som kan håndtere det?

For jeg ville da blive utrolig glad, hvis jeg kun skal udskifte afspiller, og ikke også receiver for at nyde godt at det nyeste indenfor for lyd...

Kommentér på:
Lyd fra Blue Ray til receiver?

Annonce