{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.266 visninger | Oprettet:

4 Ohm Højttalere vs. 8 Ohm Forstærker {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg søger en lille forklaring!

Jeg har 2 monster store bundkasser der er på 4 Ohm fra Mach, som pt. bliver trukket af en forstærker på 2x1000 Watt i 4 ohm. Desværre har det vist sig at den kraft forstærkeren leverer, ikke helt er nok! Forstærkeren kan så brokobles så den istedet leverer 1x1900 Watt i 8 Ohm... Jeg har nemlig 2 af disse forstærkere stående, og så var meningen at jeg ville brokoble begge, og bruge én til hver højttaler. Men der står ikke noget om at forstærkerne kan leverer noget i 4 Ohm når de er brokoblet! Data'erne lyder: 2x600 Watt i 8 Ohm, 2x1000 Watt i 4 Ohm, og 1x1900 Watt (brokoblet) i 8 Ohm.

Så er mit spørsmål så om jeg kan brokoble de 2 forstærkere så de kører 1x1900 Watt i 8 Ohm, og så bruge én til hver højttaler som er på 4 Ohm? Hvad sker der ved det, og hvad effekt ville det give mig? Det drejer sig iøvrigt om 2 stk. JBSystems PS-1000 forstærkere, og 2 stk. Mach CW 215, 2x15" bas, 1000W RMS (4000W peak), 4 Ohm... Hvis det kunne hjælpe??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 Ohm Højttalere vs. 8 Ohm Forstærker
  • #1   9. nov 2006 Du skal ikke gøre det! Du får forstærkerne til at køre 4 ohm brokoblet, det er ikke alle forstærkeres strømforsyning der kan det .. JB-systems PS-1000 kan slet ikke .. jeg ville ikke engang brokoble i 8 ohm .. I praksis vil din forstærker nemlig "se" en 4 ohms brokobling som om du bruger 2 ohms bundkasser = ikke godt for ringe dimensionerede forstærker (discount amps) ..

Den amp Chris linker til kan klare opgaven, det er virkelig en ond satan, men den koster også derefter, selv dem der koster på den anden side af 10k kan nemt være mange år gamle .. Men det vil nok være at overdimensionere en aaanelse med sådan en Crown 5000VZ

• #2   9. nov 2006 Lige en tilføjelse .. Jeg skrev: "Du får forstærkerne til at køre 4 ohm brokoblet, det er ikke alle forstærkeres strømforsyning der kan det .. " Selvf. kan den køre 4 ohm brokoblet, men slet ikke med ordentlig kontrol .. Bare så der ikke kommer misforstålser

• #3   9. nov 2006 Okay, men hvilken forstærker anbefales så til de omtalte bundkasser?

• #4   10. nov 2006 Hvad er spec's på bundene?

• #5   10. nov 2006 Mach CW 215, 2x15" bas, 1000W RMS (4000W peak), 4 Ohm

Kommentér på:
4 Ohm Højttalere vs. 8 Ohm Forstærker

Annonce