Adskillige problemer med CLS 12 + C372 {{forumTopicSubject}}
Halløjsa folkens.
Her er mit setup:
Cerwin Vega! CLS 12 højtalere
NAD C372 forstærker
QED højtalerkabler med argon bananstik.
Købte det hele, med undtagelse af bananstikkene, hos en fyr her fra Jylland. Jeg har desværre ingen kontaktinformationer på ham.
Var egentlig meget tilfreds med mit køb, men en dag hvor jeg spillede meget bass-præget musik på 50% sprang begge højtaleres sikringer på samme tid. De sikringer der sad i var 4 ampere. Dem havde de dog ikke nede i hifi-klubben, så jeg købte nogle 3.15 sikringer.
Sjovt nok sprang de også umiddelbart efter, ved samme lystyrke.
Så begyndte jeg at fejlsøge. Den røde (positive) indgang på ene højtaler var knækket i toppen. Det lignede ikke at det betød noget for kontakten, men for en sikkerheds skyld skiftede jeg den til en ny terminal.
Det hjalp ikke noget, for der sprang en sikring mere.
Jeg konkluderede (åbenlyst) at der var et problem med enten højtalere eller forstærkere. Jeg har en audiofil ven der ved hvad han laver, som jeg gerne ville have til at kigge på det. Han har bare været svær at få til det (men jeg har tøvet med at tage anlægget til hifi-klubben).
Efter mine uheldige oplevelser er jeg stoppet med at spille alt for højt på dem, og holder mig til en 30-40%.
Da jeg en dag havde spillet på dem i længere tid begyndte de begge at skratte helt vildt, så jeg slukkede. Hvis jeg lader dem stå i noget tid går skratten væk og jeg kan spille normalt igen. En periodisk fejl der forekommer fra tid til anden.
Og så i går, der fik de nådesstødet.
Jeg holdte en lille forfest og en af mine venner skruede op på 75-80% mens de spillede drum and bass. Efter 4-5 minutter stoppede den ene bass med at bevæge sig. Da jeg opdagede det slukkede jeg selvfølgelig for anlægget.
Jeg har desuden opdaget at der er skallet maling af ved den bass-enhed der ikke er sprunget. Det er har forrige ejer bare malet over med sort maling, så man ikke lagde mærke til det. Er det tegn på at forrige ejer har tæsket højtalerne virkelig hårdt?
For at opsummere står jeg med følgende:
- Skratten ved længere tids spilning
- Sikringer der springer ved for meget belastning
- En sprunget bass
- Maling der er skallet af ved den anden bass (muligt bevis på misbrug?)
Desuden er jeg ret mistænksom overfor det faktum at der sad 4-ampere sikringer i, da jeg har forståelse for at de fleste CV højtalere bruger 3.15. Er det sandsynligt at den tidligere ejer har sat 4-amp i for at kunne spille højere, og at dette har smadret højtalerne?
Mine spørgsmål til jer, kære brugere, er:
Hvad skal jeg gøre ved mit anlæg? Hvad er der galt med det, og hvad har ført til at det er sket? Og ikke mindst: er forstærkeren måske for kraftig til højtalerne?
maj 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
http://i.imgur.com/m5e4j.png
maj 2011
Jeg ved godt at det ikke er en god idé med stærkere sikringer, men kan det være fordi tidligere ejer har gjort det at de har kunnet spille så højt at de er gået i stykker?
jun 2008
Følger: 27 Følgere: 28 AV-enheder: 1 Emner: 22 Svar: 1.360
Har du spillet højt, samtidig med, at du har skruet godt op for bas og diskant reguleringerne ? Der er mange, der laver dette nummer, uden tanke for at +10 db er lig med 10 Gange, og det har både forstærker og højttaler store problemer med at holde til.
Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 179
jul 2006
Følger: 17 Følgere: 86 AV-enheder: 5 Emner: 27 Svar: 357
Hvad angår for kraftig forstærker kan "dette ikke lade sig gøre" ... Jo kraftigere forstærker du har, jo mere kontrol er der over højttaleren og jo højere kan du spille uden det begynder at forvrænge og højttalerne på den måde tager skade...
Noget tyder på en fejl i forstærkeren... Det ville i hvert fald være mit bud. At den så måske ha dræbt din ene bassenhed er jo bare mega øv!
/Jan B
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 5 AV-enheder: 2 Emner: 4 Svar: 10
giver dig ret, men der også grænser for hvor meget jonna et sæt cls 12 nu kan tage! der
maj 2011
Men jeg har fået kontakt til Daniel D og kan måske med lidt held få ham til at hjælpe med bassen.
Så mangler jeg bare en her fra forummet der kan og vil reparere forstærkere (mod betaling naturligvis). Kan i hjælpe mig folkens?
Desuden: tror i at de andre enheder har taget skade, eller ville man kunne høre det på dem?
Tak for hjælpen så vidt, er virkelig overrasket over mængden af respons!
Adskillige problemer med CLS 12 + C372