{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.915 visninger | Oprettet:

Indstilling af Denon receiver {{forumTopicSubject}}

Hej hg
Jeg har leget lidt med opsætningen af min denon avr-3313 men syntes ikke jeg kan få det ønskede output ud af højttalerne (Dali lektor 8)
Der kommer selvfølgelig lyd ud af højttalerne men jeg syntes slet ikke det er så imponerende som det "burde" være.
Jeg syntes jeg mangler dynamik i lyden.

Selvom det er en surround receiver kører jeg pt stereo. Efter receiveren sidder der en nad c375bee effektforstærker så power burde der være nok af.

Har brugt Denon mikrofon og kørt audyssey men syntes lyden er tam.
Har forsøgt med nogle af de forudindstillet parametre men lyder ikke godt.
Har så forsøgt med den grafiske eq hvor jeg får det bedste resultat men syntes stadig den mangler dynamik.

Nogen der har nogle forslag til hvad jeg kan forsøge?
På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indstilling af Denon receiver
  • #2   22. nov 2013 Nej den er sat til large.

• #3   22. nov 2013 Tænker at det er min indstilling af eq men ved ikke hvordan det skal indstilles... Har lyttet mig frem

• #5   23. nov 2013 Hvorfor skal den sættes til small?
    Det forstår jeg ikke helt...

• #9   23. nov 2013 Jeg ville godt nok blive trist i humøret hvis jeg skulle lytte til mine højttalere på small.

Skulle da mene at lektor 8 kunne tage et lidt større frekvensområde en kun ned til 80 hz.. det må faktisk lyde en smule fesen smiley

• #11   23. nov 2013 Af egen erfaring så syntes jeg stadig at lydbilledet er bedst ved at lade front køre som large samtidig med at sub spiller hvis man har sådan en da jeg syntes at lydbilledet fra fronterne ikke er fuldent og får en mere kedelig lyd hvis de står til small selv med en sub dertil smiley

• #13   23. nov 2013 Hvis det var mig ville jeg køre helt uden om video delen , og vælge pure direkt
    eller hvad det nu hedder på en Denon
    Glem alt om small hvis du køre rent stereo setup

• #14   23. nov 2013 Jeg har sub men den er ikke tilsluttet og det skal den heller ikke på nuværende tidspunkt.
    Jeg har ikke prøvet med højttalere sat til small da jeg mener det er en large højttaler.
    I pure direct skal jeg skruge meget op for receiveren for at det er til at hører i forhold til andre indstillings muligheder.
    Så det har jeg droppet.

• #15   23. nov 2013 Hmm...
    Jeg har selv haft problemer med akustikken hjemme ved mig.
    Ved ikke om det er en mulighed, at det kan være det?

Men selvfølgelig kan det være svært at lave om på.

• #17   23. nov 2013 Jesper, jeg kan da både sætte mine front som large samtidig med at jeg selv bestemmer delefrekvensen på min sub så hvad skulle der være i vejen for at de ikke står til large selv med en sub til? Min sub spiller fra 80hz og ned dog spiller den ikke ofte pga at jeg ikke er alene i huset.

Hvis du kører et stereo setup med en sub til på en stereo reciever så kører fronterne også som large da du som regel ikke selv bestemmer delefrekvens. Eller tager jeg fejl og har ikke fundet knapperne til det?

• #20   23. nov 2013 Kommer an på forstærkeren i subben og her har jeg ingen indstillingsmuligheder andet end på min reciever. Nope det jeg mener er at højttalerne spiller large mens subben spiller op til 80 hz dvs fra 80hz og ned spiller både højttalerne og subben.

• #21   23. nov 2013 Nu kender jeg ikke til lektor serien men hvis de skriver -3db ved 40 hz, hvorfor skulle dette så ikke passe? man burde kunne gå efter deres specs.

En højttaler som går ned til 40hz er stadig hvad jeg ser som en fullrange højttaler eller ment som at den skal spille som en. Hvis det var 50hz ville jeg supplere med en sub.

• #24   23. nov 2013 Nej men så bruges højttalerne jo stadig som efter hensigten. Tvivler på at lektor 8 er solgt med henblik på at der skal bruges sub under musik og da der ikke ligefrem er mange sange som går under 40hz så kan jeg ikke se problemet i at de står til large.

Det har du selvfølgelig ret i at de bliver aflastet dog kun ved musik som går under 40hz. Jeg står så heldigvis ikke i den situation at have fronter som ikke kan gengive 30 hz.

• #25   23. nov 2013 Nope men det er i sidste ligegyldigt hvis man alligevel ikke hører musik under 40 hz.

Der er forskel på hvad definitionen er af en fullrange og hvad der er brugbart.

• #30   23. nov 2013 Hvis ikke det lyder som det skal i pure direkt , så er jeg af den overbevisning at du har købt det forkerte anlæg.....

Debatten small eller ej er jo ikke relevant når han ikke bruger sin sub....bare lige for at få alt på det reneste

• #40   23. nov 2013 "Men igen, du ved jo bedre end et af verdens største firmaer inden for hjemmebio lyd. "

Hmm hjemmebio? var vi ikke inde på stereo lyd?

I det tilfælde at man har stander højttalere ( som selvfølgelig er mindre end mine) eller små gulv modeller så ja så ville jeg også fortrække dem som small NÅR jeg ser film men under musik stadig ikke da de med tilslutning til en helt almindelig stereo forstærker heller ikke bruger sådan noget eller vil du nu mene at alle folk som har stander højttalere bude skifte deres dyre stereo forstærker ud med en surround reciever fordi at det er sådan man gør også selv hvis de har en sub til.

Det som du har læst fungere fint på små højttalere når du skal se film men i alle andre sammenhæng ville jeg ikke vælge det.

• #43   24. nov 2013 Jeg har forsøgt at få det tilbage til emnet 2 gang men uden held
    Men kender det alt for godt når det køre lidt af sporet , men det der vel også plads til på et forum....

Trådstarter må lige på banen igen

• #45   24. nov 2013 Mht Pure Direct, eller bare Direct som det kaldes på nogen forstærkere, så er der bestemt ingen garanti for at det lyder bedre, det komme helt an på hvilken signalkilde der bruges.

• #50   24. nov 2013 Hvis signal kilden har en dårligere DAC end forstærkeren, er direct bestemt ikke nogen garanti for bedre lyd - du vrøvler Lasse B.

• #52   24. nov 2013 Kent . Pure direkt bestemmer ikke hvilken dac man bruger , du kan stadig køre det digitalt / analog ind receiveren.....

Jeg er stadig af den overbevisning at hvis ikke det lyder som det skal i pure direkt
    så har man valgt det forkerte grej

• #53   24. nov 2013 arhhhh....
    Nu må det vist være på tide at denne tråd kommer på rette spor igen.

Nu er der ikke noget spørgsmål længere om den skal sættes til small eller large da jeg ikke har nogen sub tilsluttet.

Højttaleren er sat til large.

Lyder meget fint Lasse B med Pure direct/Direct men jeg syntes ikke det lyder så godt så jeg ønsker at lave en ordentlig kalibrering.

Er der nogen der ved hvordan jeg kan opsætte min grafiske eq?
    Eller kan henvise til en hjemmeside hvor der står noget "fornuftigt" om det.
    Det jeg selv har kunne finde har været "at man selv skal lytte sig frem".
    Det kan jeg også godt men jeg savner lidt en guideline.

Eller er der nogen der har andre gode råd til hvad der kan være galt? Altså andet end om den står i small eller large, og om det måske kan være akustikken som de eneste reelle bud på hvad der kunne være galt smiley

Hvad er forresten en mest optimale placering af højttalerne?

• #54   24. nov 2013 Når du kalibrere med måle mic. Så er det vigtigt at du måle så mange positioner som muligt....

Er det spillet til ?

• #55   24. nov 2013 Ved autokalibrering har jeg kørt 3 positioner ind... Kan ialt køre 9 ind. Men mener du det vil hjælpe på dynamikken i musikken?

• #59   25. nov 2013 Ok tak for et fint billede af opstilling af højttalere.
    Det skal prøves i aften. Samt autokalibrering med alle 9 positioner smiley
    Håber det hjælper.

• #61   25. nov 2013 "ruller af med -3db ved ca 40hz.
    I det virkelige liv er det nok nærmere ved 50hz de begynder at halte."

LOL. Ved hjørneplacering og lidt eq i Dirac til og tage de værste peaks omkring 45hz, spiller mine Lektor 8 liniært ned i 23hz. Målt med en ordentlig mikrofon.

Når de står i det fri, spiller de liniært ned i de 38hz som de er opgivet til.

• #62   25. nov 2013 Den primære grund til Audyssey anbefaler og sætte alle højttalere til small, er fordi deres rumkorrektion ikke kan fatte og integrere subwoofer'en ordentligt, når fronterne spiller samme frekvens område, og dermed fremprovokerer ekstra rumresonans/stående bølger eller fase annulleringer. Det sørgelige er, at deres lappeløsning med og køre small, resulterer i MEGET lavere SPL, samt at pengene på ens dyrtindkøbte gulvhøjttalere er spildte.

Faktum er det sagtens kan lade sig gøre og køre large, sammen med subwoofer/subwoofere, bare ikke med Audyssey. Det kræver bare Parametrisk EQ, eller ultimativt Dirac rumkorrektion.

• #63   25. nov 2013 "Der er mere under 40 hz end du umiddelbart ved"

Ja i LFE sporet. Men i surround kanalerne og fronterne, har jeg MEGET sjældent oplevet dette.

• #66   25. nov 2013 Ja okay, jeg formulerede mig forkert. Giver dig fuldstændigt ret i alt hvad du skriver der. Min pointe var bare, at det godt kan lade sig gøre, og lade fronter og subs overlappe hinanden/spille samme frekvens område, og dermed forstærke max SPL helt VANDVITTIGT, og digitalt korrigere de medfølgende problemer, og få god lyd i sidste ende. Kræver bare parametrisk EQ og prof målegrej. Ved selvfølgelig godt det er de færreste som har dette. Men PEQ ses i flere og flere subwoofere, samt i stort set alle highend surround processorer.

• #67   25. nov 2013 Til trådstarter, lige nøjagtig C375 syntes jeg er et elendigt match til Lektor 8. Jeg har a/b testet dem med hhv C375, Lyngdorf SDAI2175 og min Pioneer LX75. C375 var den som gav den absolut ringeste bas, med nærmest intet "punch"/anslag i transienterne, og meget monoton basgengivelse.

• #70   25. nov 2013 " Uanset hvor meget digitalt trylleri man kan, vil jeg ikke mene det er godt at lade fronter og subwoofer overlappe. Der er jo stadig forskellig klang i hver konstruktion (sub/højttaler) der afhænger af mange faktorer. Så hellere lade fronterne gå så langt ned som muligt og lade subwooferen tage over ved de aller dybeste toner. Som det er tiltænkt...

Nu går mine fronter stort set ligeså dybt som mine subwoofere, og mine surround back går endnu dybere grundet deres hjørneplacering. Her fungerer det perfekt, men Dirac rumkorrektionen har en stor del af æren. Dog vil jeg sige, at man med PEQ kan få 95% ligeså godt resultat. Subwooferne er integreret perfekt i lydbilledet og optræder IKKE, som en seperat del af lyden.

• #71   25. nov 2013 Thomas a
    Jeg beklager min skrive fejl angående effektforstærker.
    Der skulle have stået NAD C275bee.
    Beklager fejlen.
    Ved du hvordan den klarer sig?

• #72   25. nov 2013 C275 har 100% samme forstærker kredsløb som C375. Jeg ville sælge den, eller lade den trække dine surround kanaler.
    Og investere i sådan 2 her:
    (link fjernet)

Med shopusa.dk er de hjemme hos dig for under 5500,- Og de lyder pisse godt, og kan drive næsten alt.

• #73   25. nov 2013 Men som andre er inde på, kan akustik og højttaler placering også være dit primære problem. Prøv og placere dem tættere på bagvæg eller hjørne(ved hjørne bør de vinkles lidt ind mod lytteposition for, at undgå for mange refleksioner fra sidevæggen), og kør Audyssey igen med alle målepositionerne. Prøv også og skabe en ligesidet trekant, altså med lige så meget afstand mellem højttalerne, som der er hen til lytteposition, dette kan forbedre stereoperspektivet og dynamikken helt vildt.

• #74   25. nov 2013 Ok tak for super info.
    Det vil jeg prøve.
    Det blev desværre ikke til noget med indstilling i dag men det gør det helt sikkert i morgen.
    Tak respons alle sammen i har været super smiley

• #75   25. nov 2013 Lasse B, hvis afspillerens DAC er bedre end forstærkerens, så har det betydning, men kun hvis man kører direct - atså uden om forstærkeren egen signalbehandling.
    Det kræver self at denne mulighed er til stede på forstærkeren.

• #77   25. nov 2013 Lasse B, du behøver ikke forstå (du vil jo heller ikke).

• #79   26. nov 2013 Tak smiley

• #83   26. nov 2013 Lasse B, det var self en fejl, der skulle naturligvis have stået bedre, det burde da være til at regne ud, eftersom jeg jo skrev bedre, i mit andet lidt mere uddybende svar.

• #86   26. nov 2013 Jeg kommer lige med en lille update på tråden.
    Indtil videre har jeg fået flyttet lidt rundt på højttalerne og det har hjulpet meget.
    Gik fra at stå ca 2 m fra hinanden med tv og tv-møbel mellem sig, til at stå med ca 4,5 m mellem hinanden.
    Det hjalp meget smiley
    Fik meget mere lyd ud af højttalerne og selvfølgelig blev hele lydbilledet meget større.

Så forsøgte jeg at vinkle højttalerne mod lytte position hvilket giver en enorm effekt på bass og mellemtonen.
    Lydbilledet blev mere, ja hvad skal man sige... Ægte... Og der kom meget mere dynamik i musikken.

Næste skridt er så at købe nogle højttalerkabler som er lange nok så man ikke snubler over hifi-fælden smiley
    Og så skal der køres autokalibrering med alle 9 lytte positioner. Og så kommer der en update mere

Super hjælp folkens... Tak

profilbillede
Kommentér på:
Indstilling af Denon receiver

Annonce