{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.633 visninger | Oprettet:

kan man sætte to basser på en udgang? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg står her med et lille problem smiley jeg er ved at bygge nogen højttalere og jeg har købt træ og enheder og delefilter og hvad der ellers skal bruges.
så nu kommer mit problem, mit delefilter har kun ledninger til 1 bas 1 mellemtone og 1 diskant, og jeg har 2 basser en 10" og en 12" ville det være muligt at dele den ene bas udgang på delefilteret op til de to basser? eller brænder jeg et eller andet af på den måde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan man sætte to basser på en udgang?
  • Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator

Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.482
    #1   10. aug 2009 umiddelbart, nej...

men en 10 " og en 12" så vill jeg nok hellere have et dele filtre med 4-vejs, hvor måske 12" tog 20-40" og 10" 40-85hz eller deromkring..

men hvad ved jeg, jeg har aldrig laver DIY.. men spørg Ole C, micma, micheal L, nogle af de eliten smiley

• #2   10. aug 2009 Tak for svaret smiley jeg har nemlig osse et andet delefilter som er et 2vejs så tænkte jeg nemlig at jeg ville sætte 12" på den ene bas fra mit 3vejs og så sætte den på mit 2vejs osse så tænkte jeg at det ville give den mere strøm og mere power i sidste ende smiley men tak for svaret. jeg prøver at høre mig frem smiley

• #3   10. aug 2009 hvor mange ohm er henholdsvis 10" og 12" basserne ?

• #4   10. aug 2009 hmm jeg ved det ikke ærligt talt smiley det er en 12" L121-4 og en 10" L101-2

• #5   10. aug 2009 Sådan som du stiller det op der, er det næsten ligemeget hvad du gør. for det bliver ikke 100% alligevel da filteret ikke passer til enhederne.

• #6   10. aug 2009 det var ikke meget hjælp. men du kan ikke bare købe et delefilter og så tro at det virker til en hvilken som helt højttaler. hvis du f.eks sætter en 4ohms diskant på et 8 ohms filter, så deler filteret helt forkert. og det samme gælder for basserne. filteret skal matche modstanden på enhederne for at det fungerer efter hensigten. så mellemtone, diskant og bass skal stemme overenes i modstand med de data filteret et bygget efter. detsværre.

• #7   10. aug 2009 nej men filteret passer til 12"ne og mellemtonerne og jeg har osse filteret til 10"ne men det jeg skulle vide er om det kan svare sig for mig at sætte 2 filtre i eller om jeg kan nøjes med et smiley

• #8   10. aug 2009 nej ved godt at det ikke var meget hjælp smiley men jeg ved ikke noget om enhederne og har ikke kunne finde noget på dem andet end steder man kan kantophæng til dem smiley men jeg købte det samlet det er to komplette højttalere uden kasse så tænkte jeg at jeg kunne bygge dem sammen

altså 12" og Mellemtonen og delefilteret høre sammen det skulle komme fra Cerwin Vega D5 eller D6. diskanten er det eneste der ikke har noget med det at gøre.
    10" har jeg delefiltere til osse de kommer fra mine Cerwin Vega A10

• #9   10. aug 2009 det er derfor du skal fortælle os hva modstand de basser er på. for hvis du har et 3 vejs filter til 8 ohms højttalere. og din 12" er i 8 ohm og din 10 er i 8 Ohm. så kan du skifte 12" ud med 10" således at 10" mellemtone og diskant kører via 3 vejs filter. og så sætte 12" bassen uden om delefilteret, direkte til + & - på terminalen med en 10Mh spole i serie med + så vil 12" bassen kun spille de dybeste toner. og resten vil fungere som en alm 3 vejs højttaler. resultat = en forstærker dybbass.

men det kan du kun gøre hvis det er 8 ohms basser.

og kan du ikke læse dig frem til det, så må du måle dig frem til det med et multimeter

• #10   10. aug 2009 nu har jeg målt enhederne. 12" og 10" er begge 5 ohm

• #11   10. aug 2009 jamen så er det 8 ohms basser. DC modstanden på en 8ohms enhed er gerne ca 5-6 ohm. så få fingre i 2 x 10mH spoler og brug dem som filter til 12" basserne. giv gerne 12" basserne hvert deres eget 60L bassrefleks kabinet. og 10erne ca 40L

• #12   10. aug 2009 ok tusind tak for hjælpen smiley
    lige en sidste ting smiley hvad skal man vælge har fundet nogen hos brinck men der er nogen der hedder equlizerspoler og nogen der hedder filter spoler ? hvad skal jeg vælge?

• #13   10. aug 2009 og hvis jeg skal finde guides på nettet hvad skal jeg så søge smiley jeg er lidt newbee smiley

• #14   10. aug 2009 guides på nettet ? kik du lidt på buttersworth hipass / lowpass.

men jeg vil sige min 1,2mm tråd tykkelse eller mere. husk at måle spolens modstand, og regn det med ind i regnstykket når du laver filterberegning. en simpel lowpass formel er ( Q x modstand ) / delefrekvens. ( Q = 159 ) så er det 159 x 8 ohm = 1272 / f.eks 120 Hz = 10,3mH spole- så filterer spolen toner fra, fra 120Hz og opefter med en blød afrulning med 6 db per fordobling af frekvenserne. dvs. - 6db ved 240Hz og - 12dB ved 480Hz og - 18dB ved 960Hz

det kan laves på mange måder, men denne er simpel og kræver ikke den store videnskab.

• #15   10. aug 2009 en brugbar spole.

(link fjernet)

du kan også lave et skarpere filter. som f.eks buttersworth 12dB lowpass filter. men så skal der lidt flere komponenter til. og komponenter til basfiltrering er dyre, jo dybere du vil filtrere du større komponenter skal du købe.

men prøv du bare med spolen den, det virker ganske fortrinligt.

• #16   10. aug 2009 Tusind tak for hjælpen smiley det har i den grad hjulpet mig videre
    smiley så nu skal jeg bare finde en spole smiley

• #17   10. aug 2009 Tusind tak for hjælpen smiley det har i den grad hjulpet mig videre
    smiley så nu skal jeg bare finde en spole smiley

• #18   10. aug 2009

inspiration.

http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5164

aktivt filter og en extra stereo forstærker og 2 store stereo subs, det er noget der vil fremad.

det kørte via den aktive lowpass sub udgang på NAD forstærkeren over en yamaha EQ og så til en 2x500W rms PA blok. så kunne jeg selv tilføje extra dybbass. smiley når der var jordskælv i filmene var der jordskælv i stuen. smiley

et godt sted at starte. pris ca 500kr

http://www.reckhorn.com/index.php?ln=en&prod=b1

Kommentér på:
kan man sætte to basser på en udgang?

Annonce