2.001 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

4 eller 8 ohm? 4 eller 8 ohm?

Har købt en sub forstærker som jeg så skal til at bygge i kasse med en bas, men ved ikke om jeg skal købe en 4 eller 8 ohm´s enhed, forstærkeren er kun på 60rms watt så den er ikke så vild.

Også vil jeg lige høre om hvilken en der er bedst. en enhed på 87 db eller 94 db? ved god 3 db er en fodobling. så ville selv skyde på den med 94 db!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  4 eller 8 ohm?
  • #1   31. jan 2007 Hvis forstærkeren er strøm stærk nok til at håndtere en 4 ohms enhed, kan du jo tvinge lidt mere effekt ud af den .. Ellers er der nok ikke de store +/- sider ..
    Enheden med de 94 db følsomhed vil give dig mere output ved lavere effekt, så den er umiddelbart mest interessant når det er til et værelse ..

• #2   31. jan 2007 6 db er en fordobling.

• #3   1. feb 2007 Nu er det ikke for at starte en diskusion, men hvis man fordobler effekten, giver det altså 3db mere output. Det burde være almen viden hos de fleste hifi kendere. Ved ikke lige hvor de 6db kommer fra, men hører da gerne forklaringen på dette.

• #4   1. feb 2007 Hver gang effekten fordobles stiger outputet med 3 db. 6db er en fordobling af lydtrykket.

Men rent physisk skal outputtet stige med ca. 10db før at det "opfattes" som "dobbelt" så højt.. selvom det reelt er steget mere...

• #5   1. feb 2007 ... Altså fra 3db til 6db svare til en fordobling af lydtrykket ligeledes som eks. 12 til 15db...

Kommentér på:
4 eller 8 ohm?

Annonce