{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.767 visninger | Oprettet:

HD Ready vs. Full HD {{forumTopicSubject}}

Min bror er ved at købe en fladskærm ca 32" ... Jeg har allerede en 32" og han spurgte mig om der er forskel på opløsningen mellem Full HD og HD Ready.. Jeg sagde nej da jeg mente at den eneste forskel var at HD Ready kørte 1080i i stedet for 1080p, men min bror siger at han har hørt der er forskel på opløsningen?? Er der nogen der kan udrede dette lille problem?? Takker

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD Ready vs. Full HD
  • #1   28. okt 2008 HD Ready køre kun 1368x720p
    Full HD køre 1920x1080i og 1080p

Har ikke set hvordan det ser ud med full HD på en 32" men tviler på det er til at se den helt store forskel når fjernsynet er så lille

• #2   28. okt 2008 Men mit tv er kun HD-Ready men kører 1080i... Betyder det så ikke dens opløsning er 1920x1080i??

• #3   28. okt 2008 i hvilken sammenhæng køre det 1080i?

• #4   28. okt 2008 Gennem PS3.. Altså når jeg ser Blu-Ray film og spiller osv...

• #5   28. okt 2008 Gør mit tv også, men det kan ikke køre en reel opløsning højere end 720p, mener det er en nedskalering den laver når man sætter PS3eren til at vise 1080i.

Prøv at sæt din ps3 til 720p, der er ingen forskel i billedet smiley

• #6   28. okt 2008 Nå for pokker det vidste jeg ikke men det giver mening:) Men så burde der da egentlig være en synlig forskel mellem Full or Ready når nu opløsningen er så meget højere..! Spøjst

• #7   28. okt 2008 Husk der er STOR forskel på i (interlaced) og p (progressiv)

720p er klart at fortrække frem for 1080i,

P - Progressiv, der laves billedet i en arbejdsgang.

I - Interlaced , laves billedet a' 2 gange, først de ulige linjer, og så i anden omgang de lige linjer.

• #8   28. okt 2008 #Kent N

Kan det have indflydelse på om billedet kan "følge med"? hvis det f.eks. står til 1080i frem for 720p?

• #9   28. okt 2008 Det du oplever med at billedet ikke "kan følge med" er typisk for interlaced, det er mest tydeligt på store skærme, hvor der sker meget i billedet, men har man skarpe øjne kan det også ses på mindre skærme.

Når du skifter fra 1080i OP til 720p, vil billedet være mere roligt og klart.

Her er opløsningen 480-576-720-1080 :

480p : 720 x 480

576p : 720 x 576.

720p : 1280 x 720.

1080p : 1920 X 1080.

• #10   28. okt 2008 Med mindre du har et ekstra godt syn, mener jeg man skal op i en 42" mindst før full HD kan betale sig produkt kontra pris.

Vil i så fald også hellere have f.eks. en HD samsung skærm vs. en prosonic full HD.
    Kvalitet har mere at sige en ting som crystial clear, full HD osv.

• #11   28. okt 2008 drop full hd i 32" det er kun forretning!

• Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator

Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.482
    #12   28. okt 2008 for at få fuld udbytte af FULL HD, skal du have en 100" på 4 meter..

så at ens 42" er Full HD, giver jeg ikke meget for...

• #13   29. okt 2008 #Kent
    Tak, så ved jeg hvad det skal stå på næste gang smiley

#Holger W
    så må jeg have usansyndeligt gode øjne, for kan snildt se forskeld på hd-ready og full hd fjernsyn når mediet der bliver afspillet er i full hd..
    almindeligt kable tv er self. mere eller mindre det samme

• Holger W

#14   29. okt 2008 ved optimal Full HD, skal man op i projektor størrelse for at man kan se det ordenligt..

selvfølgelig kan man også godt se det på en 42"... men hvis du sidder hjemme i stuen med 4 meter til fjernsynet. kan det godt være svært.

• #15   29. okt 2008 Det er jo netop afstanden der er en afgørende faktor for hvorvidt der er forskel.

Personligt har jeg selv set 508XD (hd ready, og det tv jeg har) mod et 5090 (full hd, og det tv jeg ville ønske jeg havde ;)), hvor 508XD'en var kalibreret og 5090 stod med standard indstillinger.

Her stod 508XD KLART bedre end 5090'eren på Blu-Ray. Ergo er der mange ting der er vigtigere for et godt billede end opløsningen smiley

Og giver Holger 100% ret i at hvis man rent faktisk vil udnytte den ekstra opløsning skal vi op i projektor størrelser!

• #16   29. okt 2008 At bevise at der er vigtigere ting for billedkvaliteten end opløsningen, er fis?
    Aha, du kan jo ikke stille det op på andre måder?!

Eller kan man?
    Ham Ole, hvordan viste han dig "normal" bluray hd egentlig?

• #17   29. okt 2008 Altså.. har selv fået lavet en blindtest da jeg i sin tid sku købe tv. identiske skærme og afspillere hvor den ene kørte 720 og den anden 1080. det var 42" plasma fra samsung. hvis jeg stod helt op af ku jeg se forskel. når jeg gik de 3 meter væk som kræves ved 42" ku jeg ikke se forskellen..
    Ja der er forskel men den er langt fra pengene vær mener jeg personligt

• Holger W

#18   29. okt 2008
    sonny P.. tror ikke du vil se en stor forksle hvis du har to helt ens tv..

den eneste forskel du vil lægge mærke til er at det ene tv er 10 tommer større.. og så virker det som om det er mere detaljeret...
    og full HD, er mest et slags tricks.....

men den med lada og ferrari, dette kan du slet ikke samligne med....

så hellere hvad spiller med rent ved volume 10.... et bilka anlæg, eller et high-end anlæg????

• #19   29. okt 2008 Jeg var med til en samlining af 2 50" Pioneer skærme for ca 1-2 år siden. Det ene HD-Ready og det andet Full-HD. Når vi stod foran skærmene ca en 1/2m kunne vi se forskel, men lige så snart vi satte og i en normal længde fra plasmaen var der ingen af os som kunne se forskel. Der efter viste de os de 2 samme skærme bare kallibreret. Full Hd var endnu bedre fra 1/2m afstan, men igen lige så snart vi kom værk fra dem igen (ca 3-4m) var det det samme. INGEN kunne se forskel på de 2 skærme.
    Det hele blev vist på PS3, både dvd og BD format.

Så at have 32" eller 42" i Full-HD er kun blær smiley

• Kenneth M
    Kenneth M Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Emner: 17 Svar: 127
    #20   29. okt 2008 Har i MINIMAL erfaring eller er i direkte DUMME???

Har man set FULL HD kørt over en kvali skærm så er man ikke i tvivl.

FULL HD et salgs triks. Haha. Stop dog man mens legen er god.

• Holger W

#21   29. okt 2008 vi mener jo det samme som PR...

• #22   29. okt 2008 Sidder du i normal afstand til TV'et har opløsningen ingenting at sige, så længe den overholder HD-Ready standarden.

Er det formuleret klart nok?

Som PR siger det, så er der SELVFØLGELIG forskel på full hd og hd ready, men forskellen er kun når man sidder umenneskeligt tæt på TV'et - ergo har det absolut ingen betydning for hr og fru danmark!

Det er naturligvis faktuelt, at der kan vises flere detaljer jo flere pixels du har at vise det på. Problemet er at når øjet ikke kan se denne forskel, er det ligegyldigt.

Og kom nu ikke og sig at den samme skærm står langt bedre på 1080p end den gør på 720p, for selvfølgelig gør den det, her sker der en direkte forringelse af kildematerialet - hvilket er en hel anden diskussion smiley

Phillip, kom med HVILKEN som helst 1080p skærm og stil den op imod min 508XD. Jeg lover dig højt og helligt at min skærm står bedre end den.
    (undtaget er selvfølgelig 5090 ;))
    Og den står OGSÅ bedre på blu-ray. - Hvorfor? Fordi det er en bedre skærm.

Og det må selv du, Sonny kunne give mig ret i....

• #23   29. okt 2008 Der er helt tekniske mål for hvor langt man ska sidde fra sin skærm afhængig af størrelsen kontra øjenes synsvinkel. altså hvor meget du ka se uden at sku dreje hoved.

• #24   29. okt 2008 Helt korrekt Lars smiley

1. 3 meter er bestemt normal afstand. Det er samme afstand som jeg sidder fra min skærm. Og der kan jeg ikke se forskel og på et fundamentalt fysisk plan bør du umuligt kunne se forskellen heller.
    2. Hvor i alverden har du hørt fra at sortniveau forbedres ved full hd? Min skærm er sgu mere sort end PZ80, PZ85 og PZ800 fra Panasonic - også efter kalibrering.
    3. Eh, ja se nummer 1 smiley
    4. Nej var skam heller ikke rettet mod dig Sonny smiley Bare alt for mange der tror at det kan gøres op sådan.
    5.
    "Har man set FULL HD kørt over en kvali skærm så er man ikke i tvivl.
    FULL HD et salgs triks. Haha. Stop dog man mens legen er god."

Her tænker jeg så, en kvalitetsskærm der kører 1920x1080p står ikke nødvendigvis bedre end min selvom min kun har hd-ready opløsningen, ergo er det jo direkte forkert det han siger?!

• #25   30. okt 2008 #Lars M

Så er der altså mange der har store problemer med deres øjne, kan side 1 meter fra en 40" og se hele skærmen uden at skulle dreje hovedet - sikker du du ikke mener bevæge øjene?

• #26   31. okt 2008 woops. Efter lige at have gennemlæst Lars' kommentar, må jeg nok hellere lige give de andre ret.
    Man kan ikke afgøre hvor langt man skal sidde fra en fladskærm. Der er ikke andet end tommefinger regler der ikke holder i praksis alligevel.

Man kan derimod regne ud hvor langt man skal sidde fra en vis skærmstørrelse med en vis opløsning for at få udbytte af den givne opløsning. - troede det var det du havde skrevet. Det går lidt for stærkt.

Og til sonny igen smiley

1. Aha?!
    2. Aha. Jamen det er så fuldstændig forkert kan jeg sige smiley
    3. ...
    4. ...
    5. Det findes jo ikke rigtig?!

• #27   31. okt 2008 Ah ja det sgu da rigtigt at LX modellerne også var i 8g lineup.

Men forklar mig lige hurtigt hvorfor at det ikke er alle full hd tv er mere sorte end mit Pioneer så?
    Evt fordi det er ting der måske er lidt vigtigere?

Kommentér på:
HD Ready vs. Full HD

Annonce