Dårlig lydkvalitet med surround {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har for et års tid siden skiftet fra stereo, over til surround. Før havde jeg en NAD 325BEE til at køre mine Dali concept 8. Så skiftede jeg den ud med en NAD T754, for at få surround, og købte yderligere et sæt concept 2, som baghøjtalere. Jeg syntes straks efter skiftet at mine Concept 8 på ingen måde ydeede den samme lydkvalitet, som de gjorde før skiftet, med min NAD 325BEE på. Jeg tænkte at det nok bare skulle indstilles. Men efter et halvt år med forskellige forsøg på at indstille det, uden den helt store forbedring, så valgte jeg at smide en effektforstærker på. Så derfor anskaffede jeg mig en NAD C272, til at køre fronten, Concept 8. Dette troede jeg ville løse problemet, med lydkvaliteten. Det har helt sikkert givet dem mere effekt, hvilket selvfølgelig nok også har højnet lydoplevelsen positivt. Men men.. Det store men.. Jeg føler ikke at de spiller lige så godt, som da jeg havde min NAD 325BEE på Kan NAD bare ikke finde ud af det med god lydkvalitet på deres surround, eller er det bare mig ?
Er der nogen der har forslag til forbedring, eller har oplevet noget lignende ?
Mvh.
Per
jun 2008
Følger: 27 Følgere: 28 AV-enheder: 1 Emner: 22 Svar: 1.360
Tror desværre det er meget normalt, at de fleste surround receivere, ikke er særligt imponerende til musik, og det selvom man kun benytter, forforstærker delen.
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Og det ER det langt hen ad vejen! Der skal virkelig smides mange penge efter udstyr, før det kommer på højde med et middelmådigt stereo setup. Det er ikke bare et NAD problem, men det skal nok også lige tilføjes at de små NAD modeller, de er virkelig øjestenen i NADs produkt lineup. Så sammenligningen vil kvalitets mæssigt langt hen ad vejen, hvis ikke hele vejen, falde ud til 325BEE's fordel. (når man ser bort fra ren effekt)
Jeg har haft masser af surround grej igennem tiden, og tilsidst havde jeg også nogle af de ypperste højtalere osv. som næstem var muligt, men det var og blev en noget skrabet oplevelse, når det kom selve surround oplevelsen.... En normal stue, er simpelthen alt for lille til at få noget positivt resultat ud af det! Sammen hængen og lyd spredningen var simpelthen for dårlig, og jeg kunne efter selv meget fnidren med opsætning, saftens udpege hver højtaler, selvom de optimalt bare skal forsvinde i lydbilledet. Derfor gav jeg tilsidst op, og "konverterede" til stereo. Dog gemte jeg hele surround setuppet, til jeg måske senere fik mulighed for at lave en super hjemmebio. Men jeg ikke savnet det så meget som ët sekund, og nu har jeg efterhånden solgt det hele i bidder...
Og jeg fatter så slet ikke nogen eftertragter de her små sattelit systemer, for det er da helt håbløst hvad det angår....
Men jeg er ikke gået glip af nogen surround oplevelses, for stereo setuppet har ganske glimrene 3D virkning, og kan sagtens skabe et langt større og dybere lydbillede end surround setuppet kunne!
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 3 AV-enheder: 2 Emner: 2 Svar: 222
Jeg ved ikke om det har noget med sagen at gøre, men det er ihvertfald vigtigt at ens fronter er sat Large og får hele LFE sporet hvis ikke du har nogen subwoofer...
jun 2008
Følger: 27 Følgere: 28 AV-enheder: 1 Emner: 22 Svar: 1.360
Til film derimod, ville jeg ikke undvære surround. Oplevelsen / forskellen ved at se film, i surround vs stereo, er størrer end stereo vs mono.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 7 AV-enheder: 3 Emner: 70 Svar: 405
Nu hører jeg MEGET mere musik. Også i surround - f.eks. via DTS DVD'erne. Jeg har også købt et par SACD'ere men er ikke ovenud begejstret for multichannel afspilningen - holder mig til Stereo eller noget som er optaget i minimum 5.1 DD/DTS.
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 AV-enheder: 1 Emner: 23 Svar: 270
Dårlig lydkvalitet med surround